Užmirštas B. Mussolini automobilis atgimė tik per atsitiktinumą

XX a. viduryje Italiją valdžiusio diktatoriaus Benito Mussolini likimas gerai žinomas. 1945-ųjų balandį jis su meiluže Claretta Petacci ir šeima bandė pasprukti iš Italijos, bet pakeliui į Šveicariją buvo sustabdytas.

Daugiau nuotraukų (1)

Ilona Staškutė („Lietuvos rytas“)

Feb 23, 2015, 8:44 PM, atnaujinta Jan 12, 2018, 12:51 PM

Jam užsimaskuoti nepadėjo nei vokiška karinė uniforma, nei Ispanijos diplomatu apsimetęs mylimosios brolis.

B.Mussolini ir C.Petacci 1945 metų balandžio 29 dieną buvo nušauti, o jų kūnai aukštyn kojomis mėsos kabliais pakabinti Milane ant degalinės stogo.

Bet kas nutiko trečiajam istorijos veikėjui – automobiliui „Alfa Romeo“, kuriuo diktatorius ir jo mylimoji važiavo, kai juos sustabdė sukilėliai?

Pargabeno į Ameriką

B.Mussolini tikėjosi, kad pasiekti laisvę jam padės retas 1939 metų „Alfa Romeo 6C2500 Sport Berlinetta Touring“, kurį anksčiau buvo padovanojęs savo meilužei.

Sulaikymo metu automobilis buvo su netikru Ispanijos ambasados valstybiniu numeriu.

Italijos pareigūnai mašinos negrąžino C.Petacci šeimai ir konfiskuotą „Alfa Romeo“ išvežė į Vakarų Italijoje esančią Livorno provinciją.

Čia apie 1946-uosius automobilį nusipirko JAV oro pajėgų karininkas Charlesas Pettitas ir važinėjo juo po greta Livorno įkurtą karinę stovyklą.

Baigęs tarnybą Italijoje vyras nusprendė automobilį parsivežti namo – į Niujorko valstijoje buvusią šeimos fermą.

Ch.Pettitas retuoju „Alfa Romeo“ dar keletą metų važinėjo, kol sugedo švaistiklis. Nežinodamas, kaip pataisyti itališką mašiną, vyras ją daugiau nei dešimtmečiui pastatė pašiūrėje, kol ja susidomėjo jo dėdė Albertas Harrisas.

Jis užsimojo restauruoti išskirtinės išvaizdos „6C2500 Sport Berlinetta“ ir 1967-aisiais nusipirko ją iš savo sūnėno. Bet entuziazmas greitai išblėso, tad išardytas automobilis dar trejus metus praleido garaže, kol buvo nuspręsta jį parduoti.

1970-aisiais skelbimą apie parduodamą automobilį pamatė mokytojas ir antikvarinių baldų restauruotojas Ronas Keno iš Mohoko Niujorko valstijoje.

Jis mašiną nusipirko telefonu už 300 JAV dolerių jos net neapžiūrėjęs.

Neįtikėtinas pasakojimas

Tiktai atsiimant automobilį A.Harrisas jam papasakojo, kad unikaliais ornamentais papuošta, neblogai išsilaikiusi „Alfa Romeo“ kadaise priklausė B.Mussolini meilužei.

Trejus metus rinkęs informaciją R.Keno parašė laišką B.Mussolini istorikui Richardui Collierui, kuris suvedė amerikietį su buvusiu C.Petacci vairuotoju ir asmens sargybiniu Franzu Spogleriu.

Jis dirbo diktatoriaus mylimajai iki paskutinių Antrojo pasaulinio karo metų ir puikiai žinojo automobilio istoriją.

Buvusį SS karininką labai sujaudino nepaprasta savo šeimininkus pergyvenusio „Alfa Romeo“ istorija ir jis 1975-aisiais nuvyko į JAV savo akimis įsitikinti, ar tai ta pati mašina.

R.Keno nusivedė F.Spoglerį į garažą, bet dar prieš parodydamas automobilį iš vokiečio nupasakotų detalių buvo įsitikinęs, jog pardavėjas nemelavo.

F.Spogleris netgi atpažino automobilyje buvusį vokiškų įrankių komplektą, kurį buvo gavęs iš kareivių, kai kartą važiuojant su Claretta „Alfa Romeo“ sugedo.

R.Keno iš dalies restauravo automobilį ir 1978-ųjų pabaigoje–1979-ųjų pradžioje pardavė jį kolekcininkui iš Konektikuto Donnie Mortonui.

Jis vėliau perleido automobilį „Imperial Palace“ kolekcijai, kurioje jis buvo demonstruojamas daugiau nei du dešimtmečius, o 1999-aisiais „Alfa Romeo“ buvo parduota dar kartą.

Sukišo pusę milijono eurų

Naujasis savininkas nutarė retą, vieną iš vos šešiolikos „Alfa Romeo 6C2500 Sport Berlinetta Touring“ restauruoti iš esmės.

Automobilio variklį Italijoje perrinko garsus „Alfa Romeo“ restauruotojas Francesco Bonfanti ir atnaujintas „Alfa Romeo“ startavo istorinėse „Mille Miglia“ lenktynėse 2001-aisiais bei 2002-aisiais.

Po jų savininkas nusprendė patikėti F.Bonfanti ir kėbulų specialistui Dino Cognolato visą automobilį ir už dvejus metus trukusią restauraciją sumokėjo net 500 tūkst. eurų.

F.Bonfanti pavyko išsaugoti net 85–90 proc. originalių automobilio konstrukcijų, o įvairius mygtukus ir kitas laiko sunaikintas detales jis pagamino pats, konsultuojamas automobilio kūrėjo, „Carrozzeria Touring“ įkūrėjo Carlo Anderloni sūnaus Felice, kuris turėjo originalius „6C2500 Sport Berlinetta Touring“ brėžinius.

Įveikė laiko išbandymus

„6C2500 Sport Berlinetta Touring“ kėbulas buvo pagamintas Milane ir pažymėtas 2305-uoju numeriu.

C.Petacci priklausiusi sportinė jo versija, varoma 2,5 litro darbo tūrio, I6 formos 110 AG variklio su trigubu „Weber 36DO2“ karbiuratoriumi, turėjo keturių laipsnių pavarų dėžę, nepriklausomą priekinę pakabą su spyruoklėmis, nepriklausomą galinę pakabą su švytuoklinėmis ašimis ir būgninius stabdžius visiems keturiems ratams.

Restauruotas automobilis 2007 metais laimėjo „Concorso d’Eleganza“ savo klasėje ir laikomas vienu geriausiai restauruotų istorinių automobilių.

Vertinamas 1,9–2,4 mln. eurų „Alfa Romeo 6C2500 Sport Berlinetta Touring“ simbolizuoja amžiui nepavaldų grožį ir istorinių įvykių svarbą esamiems laikams.

Šiuo metu legendinis automobilis vėl ieško naujo šeimininko – jis parduodamas aukcione.

Sekite Lrytas.lt Auto naujienas Facebook'e.

Norėdami komentuoti turite prisijungti.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.