Vartotojų informavimo sistemoje consumerreports.org skelbiama, kad nagrinėjant dyzelinių motorų emisijų skandalą visų pirma reikia atkreipti dėmesį į tai, jog automobiliai gali veikti dviem skirtingais režimais – „kelyje“ ir „ant stendo“.
Tačiau problema šiuo atveju yra ne režimų įvairovė.
482 tūkst. iš atšaukiamų „Volkswagen“ ir „Audi“ automobilių turi vokiečių inžinerinės elektronikos milžino „Bosch“ suprojektuotus variklio valdymo blokus. Ši kompanija koncernui tiekia ir kitas svarbias detales, tokias kaip stabdžių darbą valdančius kompiuterius ir elektroninės stabilumo kontrolės sistemas.
Čia vėl reikia prisiminti vadinamąjį „traukos stendo“ arba testavimo režimą.
Išmetamųjų dujų emisija ir degalų sąnaudos JAV matuojamos, kai automobilis yra ant dinamometro. Mažiau technika besidomintys žmonės jį gali įsivaizduoti kaip platformą su dviem didžiuliais ritiniais – savotišką bėgimo takelį automobiliui.
Testų metu ant ritinio sukasi tik varantieji („Volkswagen“ atveju, tai būtų priekiniai) ratai. Galiniai tuo metu nejuda.
Automobilio smegenims toks testas gali atrodyti kaip pavojus arba gedimas ir įprastai būtų rizikuojama traukos arba stabilumo kontrolės sistemų aktyvavimu.
Tam ir skirtas testavimo režimas, kurį įjungiant elektroninėms automobilio smegenims nekyla problemų dėl to, kad priekiniai ratai sukasi, o galiniai – ne.
Pasibaigus matavimams automobilis užgesinamas ir užvedamas iš naujo ima funkcionuoti normaliai.
Pats testavimo režimas nereiškia, kad gamintojas sukčiauja. Dauguma naujų automobilių turi panašius nustatymus.
Didžiausias triukšmas kilo dėl to, kad Aplinkos apsaugos agentūros atlikti „Volkswagen“ modelių emisijos testai parodė visai kitokius rezultatus nei skelbė gamintojas.
Jau aišku, kad Vokietijos koncerno automobiliams „atpažinti“ testavimo ciklo pradžią padėjo specialusis „traukos stendo“ režimas. Išlieka tik klausimas, kurioje gamybos grandinės dalyje buvo atliktas papildomas programavimas.
„The New York Times“ analitikai taip pat skelbia, kad sumažinti emisiją „Volkswagen“ inžinieriai galėjo dviem būdais. Teršalai galėjo būti sulaikomi priešais deguonies daviklį esančiame bakelyje arba apdorojami karbamidais.
Naudojant pirmąjį variantą – azoto oksido gaudyklę – pastebimai išauga degalų sąnaudos.
Kaip pažymi Tarptautinės švaraus transporto tarybos tyrėjai, siekis sumažinti dyzelino sąnaudas buvo viena iš labiausiai tikėtinų priežasčių, dėl kurių variklio valdymo blokas buvo perprogramuotas.