Kaip šlapimas galėjo išgelbėti „Volkswagen“ koncerną

Vokietijos automobilių koncerną „Volkswagen“ skandinantis išmetamųjų dujų testų rezultatų klastojimo skandalas privertė vairuotojus suabejoti – negi tokia stambi kompanija negalėjo rasti būdo sunaikinti teršalus ne tik prieš tikrintojų akis?

„Volkswagen“ galėjo išvengti skandalo paprastu būdu – įmontavusi šlapalo tirpalo sistemą.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
„Volkswagen“ galėjo išvengti skandalo paprastu būdu – įmontavusi šlapalo tirpalo sistemą.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Azoto oksidą skaidyti padedantis tirpalas labai primena didesnę šlapalo koncentraciją turintį šlapimą.<br>Jitter Buffer/Flickr.com nuotr.
Azoto oksidą skaidyti padedantis tirpalas labai primena didesnę šlapalo koncentraciją turintį šlapimą.<br>Jitter Buffer/Flickr.com nuotr.
„Volkswagen“ galėjo išvengti skandalo paprastu būdu – įmontavusi šlapalo tirpalo sistemą.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
„Volkswagen“ galėjo išvengti skandalo paprastu būdu – įmontavusi šlapalo tirpalo sistemą.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
„Volkswagen“ galėjo išvengti skandalo paprastu būdu – įmontavusi šlapalo tirpalo sistemą.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
„Volkswagen“ galėjo išvengti skandalo paprastu būdu – įmontavusi šlapalo tirpalo sistemą.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
„Volkswagen“ galėjo išvengti skandalo paprastu būdu – įmontavusi šlapalo tirpalo sistemą.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
„Volkswagen“ galėjo išvengti skandalo paprastu būdu – įmontavusi šlapalo tirpalo sistemą.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
„Volkswagen“ galėjo išvengti skandalo paprastu būdu – įmontavusi šlapalo tirpalo sistemą.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
„Volkswagen“ galėjo išvengti skandalo paprastu būdu – įmontavusi šlapalo tirpalo sistemą.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
„Volkswagen“ galėjo išvengti skandalo paprastu būdu – įmontavusi šlapalo tirpalo sistemą.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
„Volkswagen“ galėjo išvengti skandalo paprastu būdu – įmontavusi šlapalo tirpalo sistemą.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (7)

Saulius Rinkevičius, Ilona Staškutė

Sep 28, 2015, 2:36 PM, atnaujinta Oct 13, 2017, 2:59 AM

Tam yra vienas efektyvus būdas, apie kurį „Volkswagen“ žinojo.

Vengė degalų sąnaudų

Gilinantis į šios įspūdingo mąsto apgavystės detales, visų pirma reikia suprasti, kad šiuo atveju kalbame tik apie dyzelinius variklius.

Jie veikia iš esmės kitaip nei benzininiai. Benzininiuose motoruose degalai susimaišo su oru, o mišinys uždegamas žvakėmis nuo kibirkšties. Dyzeliniuose varikliuose degimas įvyksta įpurškiant degalus į stipriai suslėgto oro kamerą ir užsidega nuo suspaudimo.

Tačiau didelis slėgis lemia aukštesnę degimo temperatūrą ir mažesnę mišinio koncentraciją. To rezultatas yra tamsių išmetamųjų dujų, kurių sudėtyje yra daugiau azoto oksido (NOx) susidarymas.

Dėl mažesnio degimui reikalingo degalų kiekio dyzeliniai varikliai yra ekonomiškesni ir į aplinką išmeta mažiau anglies dvideginio, tačiau daugiau smogą formuojančio azoto oksido. Jų išmetamosiose dujose taip pat yra ir kietųjų dalelių.

Ir kuo daugiau galios norima išspausti, tuo aukštesnė temperatūra, o išmetamosios dujos kenksmingesnės.

Vienas būdas to išvengti – „Volkswagen“ naudotas NOx filtras. Kaip livescience.com aiškino Kalifornijos oro resursų tyrėjas Johnas Herneris, šis filtras sugeria azoto oksidus kaip kempinė, o sistemai užsipildžius į ją įleidžiama šiek tiek degalų. Šiems sureagavus su NOx išsiskiria nekenksmingi junginiai, kurie išleidžiami į aplinką. Tipiškai, šis įrenginys veikia 10 sekundžių kas 10 minučių.

Tikrinimų metu valymo sistema veikdavo pilnu pajėgumu, todėl taip ilgai niekas nepastebėjo „Volkswagen“ taršos problemų.

Jį būtų galima naudoti nuolat, bet tuomet automobilių degalų sąnaudos gerokai išaugtų.

Šlapimas automobiliuose

Tačiau yra ir paprastesnis būdas, kurį naudoja vis daugiau automobilių gamintojų.

Baisųjį NOx daugelyje naujų automobilių per dviejų pakopų chemines reakcijas į azotą ir vandenį suskaido specialus katalizatorius.

Tam, kad įvyktų cheminė reakcija į išmetimo sistemą turi būti įpurškiama vadinamojo suodžių tirpalo, Europoje dar plačiai žinomo „AdBlue“ pavadinimu.

Jį sudaro 32,5 proc. karbamido ir 67,5 proc. vandens.

Karbamidas, arba kitaip šlapalas, yra daugelio žinduolių, įskaitant ir žmogaus metabolizmo metu inkstų išskiriamo šlapimo pagrindas. Tiesa, „natūralus“ produktas į automobilius nepatenka – ne taip seniai mokslininkai rado būdų jį pagaminti.

Naujuose dyzeliniuose automobiliuose jau prieš kurį laiką atsirado papildomas bakas ir atskira užpylimo anga skirta specialiai minėtam tirpalui.

Jo kainos šalies rinkoje įvairios, o už 10 l talpos bakelį tenka sumokėti maždaug 10 eurų. Jo sąnaudos nėra didelės – pilno rezervuaro paprastai užtenka keletui mėnesių ar net metams. Lengvuosiuose automobiliuose jį papildyti paprastai pakanka kartu su alyvos keitimu.

Ši sistema automobilių industrijoje naudojama labai plačiai.

Tik natūralu, kad dėl jos įrengimo išauga transporto priemonės svoris ir gamybos kaina. Galbūt dėl to vokiečių koncernas ir buvo nusprendęs rizikuoti.

Automobilių apžvalgininkai ilgą laiką stebėjosi, kaip „Volkswagen“ pavyksta pasiekti gerus išmetamųjų dujų emisijos rodiklius, tačiau panašu, kad vietoje inžinerinės magijos tai buvo tik gryna apgavystė.

Sunku tikėtis, kad koncernas nuspręstų atšaukiamuose savo automobiliuose montuoti šlapalo mišinio įpurškimo sistemas. Toks perdarymas priklausomai nuo modelio kainuotų nuo 4,5 iki 7 tūkst. eurų.

Kitas galimas sprendimas – perprogramuoti automobilius visuomet veikti testiniu režimu. Visgi specialistai pažymi, kad tokiu atveju „Volkswagen“ modeliai prarastų dalį galios, taip pat labai tikėtinas ir degalų sąnaudų padidėjimas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.