Savarankiškai važiuojantys automobiliai – greičiau, nei atrodo

Kaip atrodys mūsų kasdienės kelionės po 10 metų? Ne vienas iškart atsakytų: „Taip pat.“ Tačiau galima lažintis, kad jis bus neteisus.

„Nissan PROpilot“ jau intensyviai bandoma.<br>Gamintojo nuotr.
„Nissan PROpilot“ jau intensyviai bandoma.<br>Gamintojo nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Ilona Steponėnė („Lietuvos rytas“), specialiai iš Barselonos

Dec 10, 2016, 5:00 AM, atnaujinta Feb 9, 2018, 11:29 PM

Pastebėti pokyčius keliuose nelengva. Automobilius matome kasdien, todėl tai vienas, tai kitas naujesnis modelis pernelyg neįsirėžia į atmintį.

Bet lyginant senas nuotraukas laikraštyje ar seniau filmuotus vaizdus su dabartiniais darosi akivaizdu, kaip smarkiai ir greitai pasikeitė situacija gatvėse.

Todėl nieko keista, kad kol kas daugeliui vairuotojų sunku patikėti, jog netrukus keliais riedės autonominiai, patys save vairuojantys automobiliai. Vis dėlto ši naujovė gerokai arčiau dabarties, nei gali atrodyti.

Pradeda po truputį

Į ateities mobilumo konferenciją Barselonoje susirinkę mokslininkai ir automobilių pramonės specialistai neslėpė: autonominiai automobiliai gatvėse pasirodys per artimiausią dešimtmetį.

„Dirbtinis protas veikia kaip žmogaus. Jis įvertina situaciją ir priima sprendimą. Šiuo metu technologijos krypsta matymo linkme.

Radarais, kameromis automobilis mato aplinką kaip žmogus ir pagal tai sprendžia, kaip elgtis tam tikroje situacijoje“, – pasakojo „Nissan“ tyrimų centro, įsikūrusio JAV Silicio slėnyje, vadovas Maartenas Sierhuisas, anksčiau 12 metų kūręs autonominius įrenginius NASA kosmoso tyrimams.

Šiuo metu tokios transporto priemonės jau yra bandomos. „Google“ jau keletą metų intensyviai bando autonominėmis sistemomis papildytus „Lexus“ automobilius.

„Uber“ šįmet pradėjo vežioti keleivius autonominiais „Volvo“, o „Audi“ lenktynių trasą be vairuotojo įveikė ne prasčiau nei profesionalus lenktynininkas.

Tiesa, tokių automobilių laisvai įsigyti kol kas neįmanoma.

Tačiau gamintojai jau montuoja pusiau autonomines technologijas į naujausių modelių automobilius.

Pavyzdžiui, prisitaikanti greičio kontrolė palaiko pastovų automobilio greitį, o priartėjus prie kitos transporto priemonės automatiškai pristabdo ir laikosi saugaus atstumo.

Linijų atpažinimo sistema automatiškai suka automobilio vairą, kad šis išliktų savo eismo juostoje.

Laukia trys uždaviniai

Kol kas autonominės sistemos skirtos tik padėti vairuotojui, o ne jį pakeisti. Net žymusis „Tesla“ autopilotas dar negali veikti be vairuotojo.

Tačiau sparčiai gausėjantis autonominių technologijų sąrašas išduoda, kad liko visai nedaug, kol jos bus sujungtos į visumą.

Dr.M.Sierhusas neslėpė, kad NASA poligone jau dvejus metus važinėja bandomieji autonominiai automobiliai. Kitąmet „Nissan“ planuoja imtis masinės vienoje eismo juostoje veikiančios autonominės „Pro Pilot“ technologijos gamybos.

2018-aisiais ši technologija galės veikti ir dviejose eismo juostose (pavyzdžiui, mašina galės savarankiškai persirikiuoti), o 2020-aisiais japoniškų automobilių gamintojas užsibrėžęs išleisti autonominį modelį, kuris galės savarankiškai veikti beveik bet kokioje situacijoje.

Autonominių automobilių kūrėjams teks išspręsti trejopas problemas – technologines, socialines ir teisines.

Pasak pašnekovo, technologija šiuo metu pažengusi labiausiai, bet iš visuomenės vis dar juntamas didelis nepasitikėjimas autonominiais automobiliais, be to, kyla daug teisinių klausimų.

Pakeis visuomenę

Teisininkė Friederike Kienitz įspėjo, kad visiškai autonominiai automobiliai gatves užplūs ne iš karto. Tokios technologijos mašinose bus diegiamos pamažu.

Automobilių gebėjimai neoficialiai skirstomi į penkis lygius. Šiuo metu pažangiausi modeliai atitinka trečiąjį autonomijos lygį („akys – į kelią, rankos – ant vairo“), kai vairuotojo dėmesys vis dar būtinas, bet mašina gali palaikyti greitį, stabdyti ir suvokti savo vietą kelyje.

Ketvirtasis lygis reikš, kad vairuotojui pakaks tik stebėti kelią ir reaguoti, jei nutiks kas nors nenumatyto.

Tuo metu penktojo lygio autonominiai automobiliai galės važiuoti be vairuotojo.

Išsamų tyrimą „Freeing the Road“ (liet. „išlaisvinti kelią“) atlikusi mokslininkų grupė atkreipė dėmesį, kad autonominiai automobiliai iš esmės pakeis pažeidžiamiausių visuomenės narių gyvenimą.

Automobiliu be vairuotojo galės laisvai keliauti žmonės, kurie patys vairuoti negali: neįgalieji, senoliai ar vaikai.

Taip pat darbo dieną bus galima pradėti dar mašinoje, net nepasiekus biuro.

Be to, automobiliai galės važiuoti ir visai tušti, todėl bus paprasčiau vienu naudotis šeimos nariams ar pervežti daiktus.

Vienas iš tyrimo autorių Amsterdamo universiteto doktorantas Martinas Adleris užtikrino, kad autonominiai automobiliai visos Europos bendrąjį vidaus produktą iki 2050-ųjų gali padidinti net 17 mlrd. eurų, o sykiu ir nepalyginamai pagerinti piliečių gyvenimo kokybę.

Jungsis ir „Apple

Jungtinių Valstijų technologijų kompanija „Apple“ šią savaitę pirmą kartą viešai pripažino, kad turi planų kurti autonominius automobilius.

Kaip pranešė agentūra BNS, apie tai „Apple“ prakalbo laiške JAV nacionalinei kelių eismo saugos administracijai (NHTSA).

Vienas iš kompanijos vadovų Steve‘as Kenneris ragino šią rinkos priežiūros instituciją užtikrinti sąžiningą konkurenciją tarp autonominių automobilių rinkos naujokų ir tradicinių mašinų gamintojų.

Laiške taip pat rašoma, kad kompanija investuoja didžiules lėšas į mechanikos ir automatizacijos sistemų tyrimus ir mėgina rasti efektyviausius darbo šiame sektoriuje metodus.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.