Į Lietuvą ateina dyzelių banga, bet vairuotojams teks priprasti prie vieno priedo

Transporto priemonėse montuojami katalizatoriai padeda sumažinti kenksmingų degimo produktų išmetimą į aplinką, tačiau Lietuvoje vis dar apstu skelbimų, siūlančių juos išimti ar išjungti. 

Dyzeliniuose automobiliuose vis dažniau montuojama „AdBlue" sistema.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Dyzeliniuose automobiliuose vis dažniau montuojama „AdBlue" sistema.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Dyzeliniuose automobiliuose vis dažniau montuojama „AdBlue" sistema.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Dyzeliniuose automobiliuose vis dažniau montuojama „AdBlue" sistema.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Feb 19, 2018, 11:21 AM, atnaujinta Feb 19, 2018, 3:18 PM

Specialistų teigimu, naujos kartos katalizatorių sistemos privers keisti įpročius ne tik vilkikų, bet ir lengvųjų automobilių savininkus.

Griežti aplinkosaugos reikalavimai dabar aktualesni komercinius krovinius gabenantiems vilkikams, kurie vyksta į užsienio šalis ir privalo atitikti mažesnes taršos normas. 

Tačiau patys naujausi lengvieji dyzeliniai automobiliai jau irgi turi gamykliškai įmontuotą specialų bakelį „AdBlue“ karbamido tirpalui, kuris padeda katalizatoriui išskaidyti kenksmingas medžiagas.

Brangi rizika

„Katalizatorius vertinamas dėl dviejų absoliučiai skirtingų priežasčių: pirma – sklandus jo darbas turi didelį teigiamą poveikį aplinkai. Iš kitos pusės, katalizatoriais domisi šešėlinė rinka dėl tauriųjų metalų sudėtyje ir vis dar tikrosios reikšmės neįvertina transporto priemonių savininkai, ieškodami būdų kaip sutaupyti juos išimant ar išjungiant. 

Deja, vilkikams tai gresia baudomis už taršą, o visais atvejais be išimties – tūkstantiniais nuostoliais sugadinus sistemą“, – sakė „Circle K“ degalų kategorijos vadovas Ignas Klimaitis.

„AdBlue“ karbamido tirpalas azoto oksidus paverčia azotu ir vandeniu. Bet koks neleistinas įsikišimas į vadinamąją SCR (angl. Selective Catalytic Reduction) išmetimo sistemą ir bandymas trikdyti jos veikimą atleidžia transporto priemonės gamintoją nuo garantijų. 

Paprastai tai reiškia, kad tūkstantiniai sistemos gedimo nuostoliai taps asmenine finansine našta.

Tarša jaučiama ir Lietuvoje

Transportas Lietuvoje yra vienas didžiausių taršos šaltinių. Šalies vežėjai aktyviai naujina savo vilkikų parką ir dauguma jų šiuo metu naudoja „AdBlue“, nes į Vakarų šalis šios sistemos neturintys senesni vilkikai neįleidžiami arba jiems taikomi labai dideli kelių mokesčiai.

„Mokslininkų vertinimu, katalizatorių diegimas vien JAV padėjo sumažinti kenksmingų anglies monoksido emisijų išmetimą apie 85 proc., tačiau tam, kad išmetamų teršalų mastas dar labiau sumažėtų, atitinkamos sistemos turi būti įdiegtos kuo plačiau. 

Vairuotojams sunku susitapatinti su globaliomis problemomis, tačiau tiesa ta, kad šildymo sezono metu, kuomet prie bendros taršos prisideda dar ir kieto kuro kūrenimas, Lietuvoje matavimo stočių duomenys dažnai raudonuoja, signalizuodami apie prastą oro kokybę ten, kur gyvename ir dirbame“, – teigia „Circle K“ atstovas.

Prie to neabejotinai prisideda faktas, jog didžioji dauguma lengvųjų automobilių Lietuvoje vis dar yra seni, vidutiniškai penkiolikos metų amžiaus. Be to, šalies vairuotojai didžiausias simpatijas rodo dyzelinu varomiems lengviesiems automobiliams. Vidutiniškai du iš trijų lengvųjų automobilių Lietuvoje vis dar yra varomi dyzelinu ir kol kas nepanašu, kad ši tendencija būtų linkusi keistis.

Laukia dyzelių banga

Griežtėjant aplinkosaugos reikalavimams Vakarų Europoje, į Lietuvą gali plūstelėti dar didesnė banga gana naujų ir gana nebrangių, bet vis dar labai teršiančių aplinką dyzelinių automobilių. 

Juos dėl didėjančių mokesčių prancūzams ar vokiečiams išlaikyti kainuos vis brangiau, o vidinės rinkos tokio automobilio pardavimui tiesiog nebus. Be to, jau dabar įvedami ribojimai dyzeliniais automobiliais įvažiuoti į Berlyno ar Paryžiaus ir tai paverčia juos mažiau patraukliais.

Europos aplinkos agentūra skelbia operatyvius duomenis apie oro kokybės indeksą Europoje ir leidžia patikrinti oro kokybę. Prasčiausia situacija paprastai susiklosto didžiausiuose Lietuvos miestuose: Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje.

„Circle K“ duomenimis, keli metai iš eilės „AdBlue“ pardavimai Lietuvoje auga po 20-30 proc., jis parduodamas visose tinklo degalinėse.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.