Vairuotojai giria naujus autobusus, tačiau jaučia nostalgiją ir seniesiems

Gruodžio viduryje iš gatvių dingo paskutiniai seni menininkų pagražinti troleibusai. Juos keičia naujos transporto priemonės, o senieji bus parduoti. Troleibusų vairuotojai atskleidė jų trūkumus bei privalumus ir net pasiūlė idėją verslininkams.

Kaunietis S.Januškevičius jau 31 metus vairuoja troleibusus. Per šį laiką patyrė ir keleivių antpuolių, ir gavo malonių dovanų iš dėkingų žmonių.<br>M.Patašiaus nuotr.
Kaunietis S.Januškevičius jau 31 metus vairuoja troleibusus. Per šį laiką patyrė ir keleivių antpuolių, ir gavo malonių dovanų iš dėkingų žmonių.<br>M.Patašiaus nuotr.
Troleibuso vairuotojai R.Lieponienei labiausiai patinka riedėti 5-uoju maršrutu.<br>M.Patašiaus nuotr.
Troleibuso vairuotojai R.Lieponienei labiausiai patinka riedėti 5-uoju maršrutu.<br>M.Patašiaus nuotr.
Prisiminimai apie troleibusų eismą Vilniaus gatve dabar skamba egzotiškai.<br>M.Patašiaus nuotr.
Prisiminimai apie troleibusų eismą Vilniaus gatve dabar skamba egzotiškai.<br>M.Patašiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

2020-01-11 15:55

Kauno gatvėse daugėja naujų troleibusų. Netrukus keleiviai bus vežami 85 naujais „Solaris“ ūsuočiais, o 92 senieji, kelis dešimtmečius tarnavę „Škoda“ paliks gatves.

Troleibusų vairuotojai papasakojo, kaip jie jaučiasi prie šių transporto priemonių vairo, su kokiais sunkumais susiduria ir kokių keleivių pasitaiko.

„Žiemą laukia didžiausi išbandymai, nes troleibusams labiausiai kenkia šerkšnas, padengiantis kontaktinį tinklą“, – tikino patyrę vairuotojai.

Specialistai įsitikinę, kad Kauno troleibusų parkas dabar yra neblogos būklės, bet ateityje ūsuočius pakeis elektriniai autobusai.

Žavėjosi nuo vaikystės

Kauno troleibusų parke kasdien laukiama naujų žmonių, nes vairuotojų trūksta. Bet yra kauniečių, kurie šias ūsuotas transporto priemones vairuoja jau daugiau nei 30 metų. Vienas jų – Saulius Januškevičius.

Vyras prie troleibuso vairo sėdo 1987 metais ir gyvenimo be šio darbo neįsivaizduoja.

„Būdamas vos šešerių savarankiškai lipdavau į troleibusus, prašydavau vairuotojų, kad leistų stovėti greta, ir važinėdavau įvairiais maršrutais. Niekas blogo žodžio nesakė, nevijo, todėl ilgainiui pažinojau daugelį vairuotojų ir žinojau, kur koks troleibusas rieda. Taigi nuo mažens supratau, ką noriu veikti gyvenime“, – pasakojo vyras.

Po tarnybos sovietų armijoje, beveik 2 metus praleidęs Afganistano kare, kaunietis įgijo šaltkalvio remontininko profesiją. Po mokslų įgyvendino svajonę ir ėmė vairuoti troleibusą.

„Dauguma troleibusų vairuotojų yra moterys, tokiame kolektyve linksmiau. Net būsimą žmoną čia sutikau, abu vairuotojais tapome tais pačiais metais ir neseniai atšventėme 30-ąją bendro gyvenimo sukaktį“, – pasakojo S.Januškevičius.

Vienas tapo išskirtinis

Vyras sakė, kad su sutuoktine daugiau laiko praleidžia darbe nei namuose, o grįžus iš darbo kalbos apie troleibusus ir jų eismą taip pat nesibaigia.

„Iš pradžių vairavau „Škoda 9Tr“ troleibusus. Tai patys seniausi Kaune pradėję riedėti ūsuočiai. Jie miesto gatvėse pasirodė 1965 metų gruodžio 31 dieną. Dabar dar yra vienas toks antikvarinis troleibusas, visiems įdomu jį pamatyti. O man jis panašus į tanką. Šie troleibusai buvo galingi, važiuojant labai kratė, ne vienas vairuotojas skųsdavosi stuburo skausmais.

O didelius veidrodžius troleibuso priekyje vadindavome kiaulės ausimis“, – šypsojosi vyras.

Vėliau mieste pradėjo važinėti daugiau naujesnių „Škoda 14Tr“ troleibusų, ant kurių dabar puikuojasi menininkų darbai.

„Idėja išpiešti troleibusus kauniečiams patiko. Kaunas nebūtų Kaunas, jei negarbintų „Žalgirio“ krepšininkų. Kai gatvėse važinėjau troleibusu, ant kurio yra užrašas „Žalgiris“, visi prie jo fotografuodavosi“, – pasakojo vairuotojas.

Kaunietis mano, kad būtent šį troleibusą galėtų įsigyti verslininkai, pastatyti jį prie „Žalgirio“ arenos ir jame kuo nors prekiauti.

„Manau, verslas sektųsi“, – nemokamą idėją pasiūlė S.Januškevičius.

Blogiausia – apšarmoję laidai

2006–2007 metais miestą pasiekė 42 nauji troleibusai „Solaris Trollino 12AC“.

„Jie atrodė patogesni, bet paaiškėjo, kad stabdžiai veikia gana prastai. Jei slidu, stabdymo kelias ilgas, todėl įvyksta nemažai eismo nelaimių“, – neslėpė vairuotojas.

Naujausi troleibusai, kurie Kauno gatvėse pasirodė šį rudenį, vairuotojo nuomone, neblogi. Tačiau S.Januškevičius pastebėjo, kad jų kabinos mažesnės ir stambesniam vairuotojui kiek ankštoka. Taip pat stinga dėžių daiktams pasidėti.

„Naujuosius troleibusus išbandėme važiuodami ir stabdydami ant šlapios kelio dangos, ant lapų. Stabdžiai veikia puikiai. Taip pat juose žiemą nešalta, o vasarą neturėtų būti karšta, nes yra šildymo ir kondicionavimo sistemos“, – pasakojo vyras.

Jaunimas mielai naudojasi ir troleibusuose esančiais telefonų įkrovimo lizdais.

Gaila, kad buvo įsigyti troleibusai, kurių srovės imtuvų galvutės nėra šildomos.

„Didžiausias troleibusų priešas yra šerkšnas, padengiantis kontaktinio tinklo laidus. Dėl to troleibusai nepajuda iš vietos arba stoja. Praverstų, jei naujuose troleibusuose būtų akumuliatoriai, kad prireikus būtų galima šiek tiek pavažiuoti ir be laidų“, – pasakojo S.Januškevičius.

Išsiskiria BMW vairuotojai

Ilgiausias yra 7-asis troleibusų maršrutas, tačiau nuvažiavus iki galutinio taško galima pailsėti. Sudėtingiausi yra 13-asis ir 14-asis maršrutai, nes jie driekiasi ratu per visą miestą, todėl vairuotojai turi būti labai atidūs.

Sunkiau vairuoti ir 15-ojo ar 16-ojo maršruto troleibusus.

„Visi minėti maršrutai driekiasi per miesto centrą. Čia daugybė automobilių, o vietos mažai. Lengvųjų automobilių vairuotojai visai nepaiso viešojo transporto, važiuoja A raidėmis pažymėtomis juostomis, kurios skirtos tik troleibusams ir autobusams. Vairuotojų kultūra dar labai prasta“, – sakė S.Januškevičius.

Lankydamasis Londone S.Januškevičius liko sužavėtas vietos vairuotojų elgesio – jie nedrįsta važiuoti tokiomis juostomis, nes gresia didelės baudos.

„Mūsų policija taip pat daugiau dėmesio galėtų atkreipti į tokius pažeidimus, gal tada lengvųjų automobilių vairuotojai suvoktų, kad ne tik pažeidžia Kelių eismo taisykles, bet ir trukdo daugybei troleibusais ir autobusais važiuojančių žmonių“, – įsitikinęs vyras.

Nors vairuotojas nejaučia priešiškumo lengvųjų automobilių savininkams, vis dėlto išskiria BMW vairuotojus.

„Nori ar nenori, bet tenka pripažinti, kad būtent šios markės automobilių vairuotojai Kaune išsiskiria nedrausmingumu, jie dažniau nei kiti nepaiso taisyklių, viršija greitį ir sukelia pavojingų situacijų“, – sakė S.Januškevičius.

Gaila naujos technikos

Per 31 darbo metus S.Januškevičius stebėjo, kaip keičiasi miesto gatvių būklė.

„Dabar vairuoti lengviau, nes duobių labai sumažėjo. Baisiausia vieta mieste, kur važiuoja troleibusai, yra Partizanų gatvėje. Ten esančioje vienoje aikštelėje troleibusai apsisuka ir sustoja, nuo ten pradeda naują kelionę. Tačiau ši aikštelė baisiai duobėta. Vargstame jau daug metų, dabar gaila laužyti naują techniką“, – pasakojo vairuotojas.

Nors bendrovės „Kauno autobusai“ vadovai savivaldybės atstovų daug kartų prašė aikštelę suremontuoti, kaskart gauna atsakymą, kad ji yra privati ir nieko padaryti negalima.

Kaunietis įsitikinęs, kad pertvarkydami mieste esančius žiedus eismo specialistai turėtų daugiau tartis su viešojo transporto vairuotojais.

„Ne viename žiede eismo tvarka pakeista, nubraižytos naujos linijos. Naujovės gal patrauklios lengvųjų automobilių vairuotojams, bet didesnėms mašinoms, ypač troleibusams, judant kyla sunkumų. Į naujas eismo juostas netelpame, nes to neleidžia kontaktinis tinklas. Ypač sudėtinga sukti VI forto ar V.Krėvės prospekto žiedais“, – sakė S.Januškevičius.

Ilgiausiai spūstyse tenka stovėti miesto centre ir senamiestyje, todėl vairuotojai laukia, kada bus pastatytas Kėdainių tiltas, kuris pagerins situaciją.

Nepaisant sunkumų, dabar troleibusai važiuoja greičiau. Anksčiau 7-ojo maršruto troleibusas visą atstumą įveikdavo per 2 valandas 4 minutes, o dabar nuvažiuoja per 1 valandą 43 minutes.

Troleibusą teko stumti

Troleibusų vairuotojų darbe nestinga ir kuriozų. Vairuotojai kiekvieną mėnesį važiuoja vis kitu maršrutu. Būna, kad pripratę sukti į vieną gatvę, pasikeitus maršrutui supainioja, kur važiuoti.

„Kartą visą mėnesį vairavau 10-ojo maršruto troleibusą, po to persėdau į 11-ąjį. Pirmąją dieną pasukau jau įprastu keliu. Keleiviai staiga ėmė klausinėti, ar jie ne į tą troleibusą įsėdo. Supratau, kad tai aš supainiojau, kur važiuoti“, – šypsojosi vyras.

Tokių atvejų, kaip ir troleibuso gedimų, vairuotojai bijo labiausiai, nes apsisukti ar riedėti atgal nėra galimybių. Tenka prašyti keleivių, kad jie padėtų ūsuočius pastumti.

„Taip yra nutikę ir man. Kai keleivių paprašiau pagalbos, jaunimas išlipo ir nuėjo į netoliese esančią stotelę. Tik penkios bobutės pasiryžo troleibusą stumti. Nors pagalbos atsisakiau, moterys vis tiek bandė padėti. Laimė, sustojo pro šalį važiavęs taksi vairuotojas, praeivis, ir visi drauge troleibusą pastūmėme. Tada jaunuoliai į jį vėl sulipo“, – pasakojo S.Januškevičius.

Kameros drausmina keleivius

Pirmasis 4-ojo maršruto troleibusas Kaune iš parko išvyksta 4 valandą 8 minutės. Paskutinis – 8-ojo maršruto – į jį parvyksta 12 minučių po vidurnakčio. Tokiu paros metu vairuotojai jaučiasi nesaugiausiai.

Kartą Naujųjų metų naktį eidamas į darbą S.Januškevičius prie troleibusų parko gavo smūgį į galvą ir prarado sąmonę. Nugriuvusį ir apiplėštą vairuotoją rado kolegos, jis atsipeikėjo tik ligoninėje.

Pasitaiko ir kitokių nemalonių situacijų, agresyvių keleivių.

„Nors vadovybė ir draudė, senesniame troleibuse buvau sumontavęs netikrą vaizdo stebėjimo kamerą, kuri drausmino keleivius. Gerai, kad naujuose troleibusuose yra vaizdo registratoriai“, – džiaugėsi vairuotojas.

Gavo netikėtą dovaną

S.Januškevičius į visokias situacijas stengiasi reaguoti optimistiškai ir gera nuotaika užkrėsti keleivius. Pernai žiemą savo troleibuso vidų vyras buvo papuošęs – įlipantys vaikai iš Kalėdų Senelio kepurės galėjo išsitraukti saldainių.

„Sakydavau, kad jei vaikas buvo geras, ištrauks saldainį, jei blogas – pelė į pirštą įkąs. Vaikai reagavo skirtingai. Vieni ranką į kepurę kišti bijojo, kiti, ištraukę saldainį, džiaugėsi, kad pelė neįkando“, – šypsojosi vairuotojas.

Kaunietis dažnai dirba per žiemos šventes. Naujųjų metų naktį jo troleibuse skamba muzika, nors vadovybė tai taip pat draudžia daryti.

„Pernai žiemą vieną vakarą pastebėjau prie stotelės stovintį automobilį. Sustojus iš jo išlipo jaunuolis, priėjo ir ištraukęs šokolado plytelę ją man padovanojo. Automobilyje sėdinčios merginos ir vaikinai mojo man ir šypsojosi“, – pasakojo S.Januškevičius.

Važiuodavo Vilniaus gatve

S.Januškevičiaus kolegė Rima Lieponienė troleibusus vairuoja nuo 1981 metų.

Moteris yra kilusi iš Šilalės, todėl troleibusų nebuvo mačiusi. Kai vos 21-erių atvyko į Kauną, šios transporto priemonės jai priminė stebuklą.

„Lemputės vairuotojo kabinoje žibėjo, mirgėjo, atrodė pasakiškai. Pagalvojau, kad vairuoti troleibusą yra labai romantiškas darbas, ir baigusi kursus tapau vairuotoja“, – prisiminė R.Lieponienė.

Darbą moteris pradėjo vairuodama „Škoda 9Tr“ troleibusą. Ji važinėjo 5-uoju maršrutu, keleivius vežė iš Petrašiūnų iki Kauno pilies.

„Šis maršrutas ir liko mano mėgstamiausias, tik dabar keleivius vežame jau iki Varnių gatvės Vilijampolėje“, – pasakojo vairuotoja.

Ji prisiminė, kad tuomet troleibusai važiuodavo akmenuota Vilniaus gatve, kurioje eismas vyko viena kryptimi. Troleibusai važiuodavo link senamiesčio Šv.Gertrūdos gatve, sukdavo dešinėn į S.Daukšos gatvės atkarpą ir tada į kairę – link aikštelės prie Kauno pilies. Dabartiniame Šv.Gertrūdos gatvės 70-ajame name buvo troleibusų dispečerinė.

Nuo Kauno pilies aikštelės troleibusai važiuodavo M.Valančiaus gatve, toliau ties Arkikatedra bazilika sukdavo į Vilniaus gatvę ir riedėdavo į miesto centrą.

„Dabar prisiminimai apie troleibusų eismą Vilniaus gatve net mums, vairuotojams, skamba egzotiškai“, – kalbėjo moteris.

Patyrė vos vieną avariją

R.Lieponienė prisipažino, kad svajotos romantikos darbe yra mažai.

„Anksčiau gatvėmis važiuodavo troleibusai, autobusai, taksi automobiliai ir nedaug lengvųjų automobilių. Dabar pastarųjų srautas padidėjo, eismas tapo sudėtingas. Vairuotojų kultūra dar labai prasta“, – sakė moteris.

38 metus troleibusus vairuojanti kaunietė pernai patyrė pirmąją avariją. Lengvojo automobilio vairuotojas nepastebėjo, kad jam dega raudonas šviesoforo signalas, ir susidūrė su troleibusu. Laimei, niekas nenukentėjo.

Apvogdavo net vairuotojus

Keleivių pasitaiko įvairių.

„Jaunuoliai mėgsta nevykusiai pajuokauti, priėję prie troleibuso galo nuo kontaktinio tinklo nutraukia „ūsus“ ir pabėga. Dėl to gaišta keleiviai, susidaro automobilių spūstys“, – pasakojo vairuotoja.

Vienu metu Petrašiūnuose buvo susibūrusi savotiška gauja, kuri apvogdavo vairuotojus.

„Vienas jaunuolis važiuodavo troleibusu, kiti sekdavo iš paskos, troleibusui sustojus jie nutraukdavo „ūsus“. Kol vairuotojas išlipdavo jų pataisyti, troleibusu važiuojantis bendrininkas pavogdavo pinigus iš vairuotojo kabinos ir pabėgdavo“, – pasakojo R.Lieponienė.

Jai pačiai taip nebuvo nutikę, bet ne vienas kolega nukentėjo.

Galėtų labiau tartis

Vairuotoja pastebėjo, kad daugelis Kauno gatvių dabar jau geresnės būklės.

„Tačiau Kovo 11-osios gatvės atkarpą nuo VI forto žiedo iki Taikos prospekto žiedo būtina remontuoti. Kanalizacijos šulinių dangčiai net suremontuotose gatvėse taip pat trukdo vairuoti“, – sakė vairuotoja.

R.Lieponienė, kaip ir jos kolega, stebėjosi, kad remontuojant gatves, atnaujinant transporto stoteles su vairuotojais nesitariama. Į kai kurias stotelių nišas sunku įsukti, nes jos labai trumpos.

Reikėtų pasukti galvą, kaip išspręsti eismo problemas prie Kauno klinikų, nes ten nuolat susidaro spūstys, eismas vyksta gana chaotiškai.

Drauge važinėja ir sūnus

R.Lieponienė ne tik daug metų veža keleivius, bet spėjo pagimdyti ir užauginti 6 vaikus, turi 10 anūkų.

Jauniausias moters sūnus neseniai nusprendė taupyti, atsisakė kelionių po miestą automobiliu. Įsigijęs elektroninį bilietą jis dažnai važiuoja troleibusu, kurį vairuoja motina.

„Nors turiu didelę šeimą, pastaruosius 8 metus dirbu ir per šventes. Vairuosiu ir per šias Kalėdas bei Naujųjų metų naktį. Artimieji supranta, koks atsakingas mano darbas, palaiko. O man darbas per šventes taip pat patinka, nes tada kauniečiai būna geri ir linksmi“, – sakė R.Lieponienė.

Ruošiamasi senųjų „Škoda“ aukcionui

Patricija Elžbieta Zarankaitė

Bendrovės „Kauno autobusai“ atstovė ryšiams su visuomene

„Šiuo metu Kaune jau važiuoja 64 naujieji „Solaris“ troleibusai. Iki metų pabaigos į miesto gatves išriedės visi 85 naujieji troleibusai, kurie pakeis beveik tris dešimtmečius tarnavusias „Škoda“.

Iki metų pabaigos visi bendrovės naudojami troleibusai bus žemagrindžiai. Kartu su naujomis transporto priemonėmis atnaujinamas ir kontaktinis tinklas, jis leis troleibusams per sankryžas važiuoti patikimiau ir greičiau.

Dabar mieste dar važinėja 13 senųjų „Škoda“ troleibusų, kurie bus parduoti aukcione.

Tikimės, kad istoriniais, miesto simboliu tapusiais troleibusais susidomės įvairios kultūrinės organizacijos, studentų ar verslininkų bendruomenės.“

Ūsuočius pakeis elektriniai autobusai

Vladas Lašas

Verslininkas, visuomenės veikėjas ir vizionierius

Kauno troleibusai buvo pirmieji elektroautomobiliai mieste. Mes turime ilgą ir gražią troleibusų tinklo raidos istoriją, kuria galime didžiuotis. Iki šiol padarytas didžiulis įdirbis plėtojant šį tinklą, perkant vis naujesnius troleibusus.

To nuvertinti ir specialiai naikinti visos troleibusų sistemos mieste nereikėtų.

Vis dėlto žvelgiant į tolimesnę perspektyvą reikia galvoti apie elektrinius autobusus, nes ilgainiui troleibusų tinklas vis tiek sens ir investuoti į jo atnaujinimą jau greičiausiai nebeapsimokės.

Galime didžiuotis ir tuo, kad dalyvaujant lietuviams jau yra sukurti elektriniai autobusiukai, kurie kursuoja Norvegijoje Oslo gatvėmis. Ši šalis yra elektroautomobilių lyderė.

Kaune taip pat jau važinėja krovininiai elektroautomobiliai, todėl manau, kad ateis laikas, kai ir keleivius veš tokios ekologiškos transporto priemonės.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.