Kas tai yra EGR vožtuvai ir kodėl lietuvių lūpose jie virto keiksmažodžiu?

„Ar jūs pasiruošę už EGR vožtuvo keitimą sumokėti tiek pat, kiek kainuotų atostogų savaitė dviem šiltuose kraštuose?“ – retoriškai klausiama viename šios detalės „išjungimą programiniu būdu“ siūlančios firmos tinklapyje.

Išmetamųjų dujų grąžinimo sistemos vožtuvo išjungimas Lietuvoje yra įprasta praktika. <br>Gamintojo nuotr.
Išmetamųjų dujų grąžinimo sistemos vožtuvo išjungimas Lietuvoje yra įprasta praktika. <br>Gamintojo nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Jan 25, 2020, 5:53 PM

Aplinką saugančiam vakariečiui toks pasiūlymas sukeltų šoką, tačiau jį priimantys mūsų tautiesiai nemano, kad tai nusikaltimas. Taip pat ir dėl to, kad kol kas Lietuvoje išmetamųjų dujų emisijos kontrolė nėra itin griežta.

Vartotojai mąsto paprastai – kam mokėti už detalės keitimą 400 eurų, jei ją pašalinti galima vos už 50.

Lietuvoje mažai kam daro įspūdi tai, kad bandydami įgyvendinti išmetamųjų dujų emisijos standartus automobilių gamintojai ėmėsi įvairių priemonių.

Viena iš jų ir yra išmetamųjų dujų grąžinimo sistema, kuri padeda sumažinti azoto oksido taršą.

Renkasi paprasčiausią būdą

Naudotomis mašinomis važinėjantiems lietuviams joje naudojami vožtuvai tapo tikru galvos skausmu, o angliško sistemos pavadinimo santrumpa EGR („Exhaust gas recirculation“) – praktiškai keiksmažodžiu.

Pačios sistemos veikimo principas paprastas – pagal deguonies daviklių duomenis atidaromas papildomas vožtuvas ir dalis išmetamųjų dujų grįžta į įsiurbimo kolektorių.

Kaip paaiškino variklių meistras Žydrūnas Janušauskas, užstrigus EGR vožtuvui, pernelyg daug išmetamųjų dujų grįžta atgal į cilindrus. Tuomet degimui trūksta atmosferinio oro, o mišinys blogai sudega.

Anot pašnekovo, Lietuvos mechanikai linkę taikyti paprasčiausią problemos sprendimo būdą – tiesiog užblokuoja vietą, kurioje buvo vožtuvo pralaidumas. Tačiau tokia išeitis tinka ne visiems modeliams.

Pavojus ir kitoms detalėms

Ž. Janušauskas atkreipė dėmesį, kad naujesniuose automobiliuose EGR vožtuvo veikimas įtraukas į mišinio parametrų nustatymą.

Jį eliminavus atsirastų ženklus neatitikimas, kuris gali baigtis stūmoklio pradegimu ar kitomis problemomis.

„Darant viską tvarkingai ir laikantis gamyklinių parametrų reikėtų sutvarkyti patį vožtuvą ir jo valdymą.

Tai būtų idealus sprendimas, kadangi jis veikia kartu su mišinį reguliuojančiu kompiuteriu“, – aiškino pašnekovas.

Anot jo, tai itin aktualu automobiliams, kurie taip pat turi ir kietųjų dalelių filtrus. Pastarieji dėl netinkamo variklio darbo gali greitai perkaisti. Tas pats gresia ir katalizatoriams.

„Kai nesudegintų dujų frakcija vėl papuola į cilindrus, kompiuteris paskaičiuoja liesesnį mišinį, o jei vožtuvas bus pašalintas ar užblokuotas tas valdymas sutriks“, – komentavo Ž. Janušauskas.

Kai nelieka kitos išeities

Meistras sakė, kad kai kuriems modeliams EGR vožtuvo šalinimas nedaro jokio poveikio, kadangi pati detalė nėra susieta su mišinio valdymu.

Visgi kitais atvejais eliminavus sugedusį vožtuvą variklis dirbs itin sunkiai.

„Deguonies davikliai prieš katalizatorių ir kietųjų dalelių filtrą bei už jų „nesusišnekės“ su kompiuteriu.

Negražinant išmetamųjų dujų mišinys bus per liesas, tuomet jis bus riebinamas, o po to liesinamas ir prasidės toks trūkčiojimas“, – konstatavo jis.

Ž. Janušausko teigimu, tokiu atveju neliks nieko kito, kaip tik pakeisti detalę.

Anot jo, automobilių gamintojai stengiasi viską padaryti taip, kad garažuose dirbantiems mechanikams nepavyktų perdaryti sistemos savaip.

Atjungia daugumai mašinų

Kaune įsikūrusių „Starline“ dirbtuvių specialistai patvirtino, kad yra modelių, kuriems net ir imantis variklio valdymo bloko programavimo bei kitų priemonių, neįmanoma pašalinti EGR vožtuvo.

„Juose ši sistema stovi neįprastoje vietoje, o be to, palaiko ryšį su daug kitų daviklių.

Išjungtus vožtuvą programiniu būdu sutrinka degalų tiekimo sistema, o kartu su tuo kyla ir visos kitos problemos“, – aiškino vienas iš kauniečių.

Anot meistrų, naudojantis reikiama programine įranga EGR vožtuvą galima išjungti maždaug 80 proc. automobilių.

Procedūra priklauso nuo modelio ir kiekvienu atveju gali skirtis. Pavyzdžiui, vieniems modeliams jis aklinai uždaromas, tačiau kitiems – paliekamas atviras.

Specialistai taip pat atkreipė dėmesį, kad nuo dujų grąžinimo sistemos priklauso ir kietųjų dalelių filtro eksploatacijos laikas. Ją pašalinus filtro dienos taip pat būna suskaičiuotos.

EGR vožtuvų konstrukcija skiriasi, todėl ir kainų diapazonas platus – maždaug nuo 70 eurų už paprasčiausią vakuuminį iki 400 eurų vertės valdomą elektronikos.

Šalinimą programiniu būdu siūlančios firmos taip pat skelbia, kad atskiriems modeliams šios detalės kaina gali siekti netgi 800 eurų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.