„Mercedes-Benz“ inovacija: perdirbs elektromobilių baterijas

Naujoje gamykloje žaliavos bus perdirbamos hidrometalurgijos būdu. Jos tikslas – perdirbti 96 proc. medžiagų. „Volkswagen“ ir „Audi“ taip pat turi ir jau vykdo akumuliatorių perdirbimo projektus.

„Mercedes-Benz“ artimiausiais metais ketina plėsti elektromobilių ir jų baterijų gamybą.<br>REUTERS/SCANPIX nuotr.
„Mercedes-Benz“ artimiausiais metais ketina plėsti elektromobilių ir jų baterijų gamybą.<br>REUTERS/SCANPIX nuotr.
Planuojama, kad ličio jonų akumuliatoriai bus pradėti smulkinti dar iki 2023 m. pabaigos.<br>J.Paplaičio nuotr.
Planuojama, kad ličio jonų akumuliatoriai bus pradėti smulkinti dar iki 2023 m. pabaigos.<br>J.Paplaičio nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Apr 25, 2023, 3:28 PM

Vokietijos automobilių gamintoja „Mercedes-Benz“ pradėjo kurti naują „žaliavų telkinį“. Tankiai apgyvendintoje Badeno-Viurtembergo žemėje, kurioje įsikūrusi jos būstinę ir kelios svarbiausios gamyklos, „Mercedes“ išgaus kobaltą, nikelį, manganą ir litį.

Šios medžiagos bus išgaunamos ne iš žemės gelmių, o iš Kuppenheime pradėtos statyti gamyklos. Joje bus perdirbamas pagrindinis elektromobilių elementas – baterijos.

Bandomasis projektas – pakeliui į uždaro ciklo gamybą

Perdirbimas tampa vis svarbesnis, nes Europos ir viso pasaulio automobilių pramonė persiorientuoja į elektrinių transporto priemonių gamybą.

Uždaras gamybos ciklas ne tik tausoja gamtos išteklius, bet ir mažina priklausomybę nuo šalių, kurios tiekia žaliavas ir pasaulinių tiekimo grandinių, kurias gali sutrikdyti pandemija, stichinės nelaimės ar geopolitiniai konfliktai, kaip įrodė pastarieji metai.

„Mercedes-Benz“, kaip ir dauguma jos konkurentų, artimiausiais metais ketina plėsti elektromobilių ir jų baterijų gamybą. Tai reiškia, kad akumuliatorių žaliavų paklausa sparčiai didės.

Be to, didės ir nebenaudojamų baterijų skaičius – tikimasi, kad jų gyvavimo ciklas truks 8-10 metų. Įmonė dar turi šiek tiek laiko išbandyti technologiją prieš didindama gamybos apimtis.

Šalia Kuppenheime veikiančios gamyklos, kuri aprūpina kitus padalinius presuotomis detalėmis, bus pastatytas naujas baterijų perdirbimo fabrikas. 7 tūkst. kvadratinių metrų ploto gamykla taps bandomuoju projektu kuriant uždarą gamybos ciklą.

Planuojama, kad ličio jonų akumuliatoriai iš elektromobilių ir hibridinių automobilių gamykloje bus pradėti smulkinti dar iki 2023 m. pabaigos.

Po keleto mėnesių turėtų pradėti veikti ir antrasis etapas – hidrometalurginis susmulkintų dalių apdorojimas. Hidrometalurgija – tai metalų atskyrimas iš rūdų ar pramoninių atliekų, atliekamas naudojant įvairių cheminių medžiagų vandeninius tirpalus.

Gamyklos technologiniai ir moksliniai partneriai

„Mercedes-Benz“ tikina, kad galės perdirbti daugiau nei 96 proc. akumuliatoriuose naudojamų žaliavų. Be kobalto, mangano, nikelio ir ličio, dar bus perdirbamas grafikas, varis, aliuminis ir geležis.

Fizikas Kai Peteris Birke, kuris Štutgarto universitete bei Fraunhoferio gamybos technologijų ir automatizavimo institute tiria baterijų perdirbimą, teigia, kad kol kas toks aukštas procentas pasiekiamas tik laboratorinėmis sąlygomis. Jo manymu, masinėje gamyboje labiau tikėtina, jog pasiekta 50-60 proc. perdirbimo riba.

Planuojama, kad gamyklos metinis pajėgumas bus 2500 tonų. Koncerno teigimu, toks kiekis perdirbtų ir atgautų žaliavų leis pagaminti daugiau nei 50 tūkst. baterijų, kurios bus montuojamos į elektrinius „Mercedes“ automobilius.

Automobilių gamintojo technologiniais partneriais tapo įmonė „Primobius“ – tai bendra Vokietijos inžinerijos bendrovės „SMS Group“ ir Australijos bendrovės „Neometals“ įmonė.

Moksliniais projekto partneriais tapo trys universitetai: Karsrūhės technologijos institutas, Klaustalio technikos universitetas ir Berlyno technikos universitetas.

Pasak koncerno, jis į šį mokslinių tyrimų ir plėtros projektą investuoja dviženklį milijonų skaičių.

Įmonė tikisi federalinių ir regioninių subsidijų, įskaitant Vokietijos federalinės ekonomikos ir klimato apsaugos ministerijos subsidijas.

Naujosios gamyklos energijos tiekimo sistema taip pat prisidės prie aplinkos apsaugos. Ant stogo bus įrengta daug saulės baterijų.

Kaip akumuliatorių perdirbimo problemą sprendžia „Volkswagen“ ir „Audi“?

„Mercedes-Benz“ nėra vienintelė bendrovė, nusprendusi perdirbti elektromobilių baterijas. Šio klausimo sprendimo ėmėsi nemažai įvairaus dydžio įmonių, įskaitant ir didžiuosius Vokietijos automobilių gamintojus, tokius kaip „Volkswagen“ ir jos dukterinė įmonė „Audi“.

Pavyzdžiui, „Audi“ dar 2019 m. pabaigoje susitarė su Belgijos perdirbimo bendrove „Umicore“ sukurti uždarą kobalto ir nikelio gamybos ciklą.

2020 m. „Volkswagen“ savo pagrindinėje variklių gamykloje Salzgiteryje pradėjo baterijų perdirbimo technologijos bandymus ir pirmajame jos etape bando pasiekti 1500 tonų per metus.

O šioje gamykloje, po trejų metų bandomojo laikotarpio, 2022 m. liepą pradėta statyti pirmoji koncerno baterijų gamykla, kurios bus skirtos elektromobiliams.

Tuo pačiu metu sudaryta sutartis su Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) įmone „Redwook Materials“, kuri parėmė visų JAV parduodamų „Volkswagen“ ir „Audi“ elektromobilių baterijų perdirbimą.

Šiuo metu „Redwood Materials“ , bendradarbiaudama su tokiais gamintojais kaip „Ford“, „Toyota“ ir „Volvo“, jau yra perdirbusi apie 60 tūkst. baterijų per metus.

Parengta pagal www.dw.com medžiagą. 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.