Baterijos dydis – dar ne viskas: kas diktuoja elektromobilio nuvažiuojamą atstumą?

Nors nemaža dalis naujų automobilių pirkėjų jau galėtų sau leisti persėsti į elektromobilį, dauguma jų dar prisibijo. Dažniausiai girdimas argumentas – nepakankamas nuvažiuojamas atstumas. Dėl to jie laukia elektromobilių su didesnėmis baterijomis. Tačiau ar iš tiesų įveikiamas nuotolis priklauso nuo baterijos dydžio?

„Kia EV9“.<br>Gamintojo nuotr.
„Kia EV9“.<br>Gamintojo nuotr.
Elektromobilio baterija.<br>Shutterstock nuotr.
Elektromobilio baterija.<br>Shutterstock nuotr.
„Kia e-Niro“ interjeras.<br>Gamintojo nuotr.
„Kia e-Niro“ interjeras.<br>Gamintojo nuotr.
„Kia e-Niro“.<br>Gamintojo nuotr.
„Kia e-Niro“.<br>Gamintojo nuotr.
„Kia EV6“.<br>Gamintojo nuotr.
„Kia EV6“.<br>Gamintojo nuotr.
Daugiau nuotraukų (5)

Lrytas.lt

2023-10-19 13:25

Baterijos skirtingos, o nuvažiuoja tiek pat

Gamintojų pateikiami šiuolaikinių elektromobilių nuvažiuojami atstumai viena įkrova atrodo išties gundančiai ir neretai prilygsta benzininio automobilio įveikiamam nuotoliui pilnu baku.

500 km, 600 km, yra modelių, kurie, skelbiama, gali nuriedėti netgi daugiau nei 700 km su visiškai įkrauta baterija. Tačiau deklaruojami duomenys paprastai pasiekiami esant idealioms sąlygoms, o jos realiame pasaulyje susiklosto gerokai rečiau nei matavimo laboratorijose.

Dėl to didžiuma elektromobilių ekspertų, norėdami sužinoti, kiek realiame pasaulyje gali nuvažiuoti juos dominanti elektrinė transporto priemonė, dažniau žiūri ne į gamintojų skelbiamus duomenis, o į „ev-database.org“ internetinėje elektromobilių duomenų bazėje pateiktus skaičiavimus.

Paimkime tris skirtingų dydžių vieno gamintojo elektromobilius ir pažiūrėkime, kiek jie gali nuriedėti viena įkrova. Štai šeimyninis krosoveris „Kia e-Niro“, „ev-database.org“ skaičiavimais, gali nuvažiuoti apie 385 km. Galingas, visais ratais varomas sportiškas EV6 krosoveris – apie 400 km. Netrukus pasirodysiantis didžiulis septynvietis SUV „Kia EV9“ su visų varančiųjų ratų pavara – apie 420 km.

Skirtumas nedidelis. Tačiau dabar atkreipkime dėmesį į šių modelių baterijas: „e-Niro“ turi 64,8 kWh naudotinos talpos bateriją, EV6 – 74 kWh, o EV9 turės net 95 kWh naudotinos talpos bateriją. Baterijų dydžiai skiriasi gana smarkiai, o įveikiamas atstumas – ne itin. Kodėl?

Svarbu ne tik baterijos dydis

Ekspertai sako, kad elektromobiliui ne ką mažiau svarbu nei baterijos dydis yra važiavimo našumas, o aršiausi našumo priešai – oro pasipriešinimas ir didelis svoris. Pirmoji elektromobilių banga buvo SUV ir krosoveriai, dabar pamažu į rinką kelią skinasi ir klasikinių kėbulo tipų modeliai.

„Gamintojai stengiasi sukurti ekonomiškesnius ir mažesniu aerodinaminiu pasipriešinimu pasižyminčius elektromobilius. „Hyundai Ioniq 6“, „Mercedes EQS“ ir EQE yra geriausi pavyzdžiai. Bet aptakumo neužtenka. „Mersedesas“ nėra jau toks našus, nes jis labai sunkus.

Galima į automobilį įdėti milžinišką bateriją: atrodys, kad jis gali nuvažiuoti toliau, bet dėl to nukentės našumas. Reikia rasti aukso viduriuką: našus bus ne per sunkus ir aerodinamiškas automobilis“, – sako vaizdo kanalo apie elektromobilius „OEV.lt“ kūrėjas Tadas Ratkevičius.

Savo ruožtu „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijos narys Justas Lengvinas priduria, kad vieno teisingo atsakymo dėl maksimalaus nuvažiuojamo atstumo nėra, nes elektra varomo modelio našumas priklauso ir nuo jo konkretaus panaudojimo.

„Mercedes EQS“ dėl geros aerodinamikos bus ekonomiškas judant didesniu greičiu, tačiau mieste apie ekonomiją reikėtų pamiršti, nes varikliams reikės daug galios, kad išjudintų milžinišką svorį.

O maži miesto automobiliukai, kurie bus itin našūs gatvėse, nenuvažiuos toli užmiestyje vien dėl to, kad silpni jų motorai dirbs beveik visu pajėgumu ir taip pat pareikalaus daug energijos“, – dėsto ekspertas.

Našus ar geriau su didele baterija?

Štai „Mercedes-Benz EQS“ išties gali nusigauti toli: gamintojas deklaruoja, kad 450 4MATIC versija viena įkrova įveikia daugiau nei 700 km. „Ev-database“ skaičiuoja, kad 600 km – labiau tikėtinas realus variantas, ir tai – ilgesnėje kelionėje, kai itin aerodinamiškas elektromobilis iš inercijos gali lengvai sklęsti.

Tačiau milžiniška 108 kWh naudotinos talpos baterija prideda daug svorio, tad mieste išjudinti 2,6 tonos sveriantį modelį reikės daug energijos. Jo sąnaudos gali kilti aukštyn nuo 25 kWh/100 km, dėl to nuvažiuojamas atstumas gali susitraukti dar trečdaliu.

Kitoje medalio pusėje – jau minėtas „Kia e-Niro“, kuris už „Mercedes“ elektrinį flagmaną lengvesnis beveik tūkstančiu kilogramų ir, skelbiama, šiltu oru mieste gali išsiversti su mažiau nei 12 kWh/100 km.

Tai reiškia, jog kone dvigubai mažesnę bateriją turintis elektromobilis vien dėl gerokai menkesnio svorio ir kiek silpnesnių variklių, kasdien važinėjant gyvenamajame mieste, galės įveikti daugiau kilometrų nei aerodinamiškasis EQS.

Kuriam reikės ilgiau laukti prie stotelės?

Kitas itin svarbus kriterijus keliaujant elektromobiliais – greitas įkrovimas. „Mercedes“ maksimali įkrovimo galia – 207 kW, o „Kia e-Niro“ – 80 kW.

Kadangi korėjietiško krosoverio baterija yra gerokai mažesnė, pačioje galingiausioje įkrovimo stotelėje šių dviejų visiškai skirtingų kategorijų automobilių įkrovimo nuo 10 iki 80 proc. laikas skiriasi vos 13 min. KIA įsikraus per 41 min., „Mercedes“ – per 28 min.

Sparčiojo įkrovimo čempionu būtų galima vadinti 800 V elektros sistemą turintį „Kia EV6“: stotelėje jis realiai geba pasiimti 233 kW galią, o tai reiškia, kad jo 74 kWh bateriją kelionėje nuo 10 iki 80 proc. bus įmanoma papildyti vos per 16 min.

„Greitais įkrovimais nereikėtų piktnaudžiauti, nes jie kenkia baterijos ilgaamžiškumui. Elektromobilio vairuotojai sparčiojo įkrovimo stotelėmis turėtų naudotis ilgose kelionėse, o kasdien juos geriausia įkrauti lėtai, namuose, darbe ar kitoje viešojoje stotelėje“, – pabrėžia T. Ratkevičius.

Lėtojo įkrovimo stotelėse pranašumą vėlgi įgyja mažesnę bateriją turintys elektromobiliai. Kintamos srovės (AC) įkrovimo standartas – 11 kW, keli modeliai rinkoje gali būti įkraunami ir 22 kW, keli – vos 7,4 kW galia. Abiejų anksčiau lygintų modelių įkrovimo galia AC stotelėje siekia 11 kW, tad namų ar viešojoje stotelėje „e-Niro“ įsikraus per 7 val., o su EQS teks laukti bemaž pusę paros.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.