Ar kova su politiniais perbėgėliais neprieštarauja Konstitucijai?

36 Seimo nariai pasirašė projektą, kuriuo siūloma keisti Lietuvos Respublikos Konstituciją ir įvesti sankciją taip vadinamiems politiniams perbėgėliams. Anot projekto autorių, jei daugiamandatėje apygardoje išrinktas parlamentaras kadencijos metu išstoja ar pašalinamas iš jį delegavusios partijos, jo Seimo nario įgaliojimai nutrūksta. Vienas iš projektą pasirašiusių parlamentarų netgi teigė, jog tokiu būdu mėginama užkirsti kelią politinėms išdavystėms.

Daugiau nuotraukų (1)

finit

2013-05-08 10:46, atnaujinta 2018-03-07 02:15

Tačiau ar toks Konstitucijos keitimo projektas pats neprieštarauja Konstitucijai? Tikėtina, jog taip. Pagrindinio mūsų teisės akto 59 str. 4 d. skelbia, kad pareigas eidami Seimo nariai vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, valstybės interesais, savo sąžine ir negali būti varžomi jokių mandatų. Laisvo Seimo nario mandato sampratą net kelis kartus yra išaiškinęs Konstitucinis teismas.

Jis teigė, jog Seimo nario laisvo mandato nevalia naudoti kandidatą į Seimo narius iškėlusių ar jį rėmusių politinių partijų ar politinių organizacijų interesais. Taigi išrinktasis Seimo narys privalo veikti išimtinai Lietuvos valstybės ir Tautos gerovei, ir negali supriešinti savo kaip Seimo nario ir jį iškėlusių ar rėmusių politinių partijų interesų. Tačiau Konstitucijos pataisos autoriai teigia, kad išstojimas iš politinės partijos ar pašalinamas iš jos prilyginamas Seimo nario mirčiai, Seimo nario mandato panaikinimui apkaltos būdu ar kietiems Konstitucijoje įtvirtintiems įgaliojimų pabaigos pagrindams.

Tad galima teigti, jog Seimo narių iniciatyva keisti Konstituciją minėtomis normomis ne tik nustatytų priešingą konstitucinei doktrinai teisinį reguliavimą, tačiau ir paneigtų vieną iš svarbiausių konstitucinių savybių, jog Konstitucija yra vientisas teisės aktas. Kitaip tariant, tokia pataisa, jei ji būtų priimta, „iškristų“ iš bendro konteksto ir sugriautų Konstitucijos kaip pagrindinio Lietuvos Respublikos teisės šaltinio vientisumą.

Galima suprasti norą bausti politiškai prasižengusius partijos (buvusius) kolegas, tačiau ar pasirinkta priemonė tokiam tikslui yra tinkama, galima labai stipriai abejoti.

Ši subjektyvi autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos: už skaitytojo turinį lrytas.lt neatsako.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.