Lenkės atsakas savo tautietei: „Sutinku tik dėl vieno“

Antradienį lrytas.lt pasirodė straipsnis „Lietuvos lenkės atkirtis V.Tomaševskiui: gana!“, kurio autorė – Renata. Kadangi ir mano vardas Renata, nusprendžiau parašyti laišką ir pasirašyti ne tik vardu, bet ir pavarde. Juk autorė, kuri laiko save lenke ir skelbia tokius argumentus, neturėtų bijoti pasirašyti ir pavarde. Iš vienos pusės toji autorė priima Lietuvos valdžios veiksmus, o iš kitos slepiasi už anoniminio laiško. Taigi kyla vienas klausimas – ar laišką tikrai parašė lenkė Renata, ar gal tam tikros tarnybos, nes laiške yra labai daug prieštaravimų.

Dėl vieno galiu sutikti - nesantaikos tarp lenkų ir lietuvių tęsiasi per ilgai.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Dėl vieno galiu sutikti - nesantaikos tarp lenkų ir lietuvių tęsiasi per ilgai.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Renata Cytacka

2014-01-16 14:59, atnaujinta 2018-02-17 11:11

Dėl vieno galiu sutikti su savo bendravarde - nesantaikos tęsiasi per ilgai. Tik norėčiau atkreipti dėmesį, jog tai mes esame mažuma, o dauguma turėtų ginti kiekvieną mažumą. Pagrindinis demokratijos principas - daugumos valdžia, gerbianti mažumos teises. Tik čia egzistuoja vienas paradoksas - mes, kaip mažuma, turime vis mažiau teisių.

Įdomu tai, jog prisijungiant prie tokių tarptautinių organizacijų kaip Europos Sąjunga ir NATO, kur pagrindinių žmogaus teisių, įtraukiant ir tautinių mažumų teises, apsauga yra svarbiausia vertybė, buvome tikri, jog mūsų situacija tik gėrės. Jau vien tas įstojimo į ES faktas ir pirmieji rinkimai, kai rinkimų biuleteniai buvo sudaryti gimtąja kalba, pripildė mus optimizmu - iš tiesų stojame į organizaciją, kuri garantuoja mums pagrindines teises naudoti savo kalbą bei išsaugoti tautinį identitetą.

O kaip viskas susiklostė? Pastebime akivaizdų regresą – ne tik neturime teisės turėti rinkimų biuletenių, bet gauname neigiamus teismo sprendimus dėl gatvių pavadinimų ant privačių namų, o tokius pavadinimus leidžia Europos Tarybos Tautinių mažumų apsaugos pagrindų konvencija (TMAPK), kaip nurodyta konvencijos 10 straipsnio 2 dalyje: „Šalys tose teritorijose, kuriose tradiciškai arba gausiai gyvena tautinėms mažumoms priklausantys asmenys, jiems prašant (...), kiek įmanoma stengiasi minėtiesiems asmenims sudaryti sąlygas tautinės mažumos kalbą vartoti bendraujant su administracinės valdžios institucijomis“.

Tuo tarpu 11 straipsnio 3 dalyje teigiama: „Šalys tose teritorijose, kuriose tradiciškai gausiai gyvena tautinei mažumai priklausantys asmenys, (...) visuomenei skirtus tradicinius vietovių, gatvių pavadinimus ir kitus topografinius įrašus stengiasi daryti taip pat ir mažumos kalba, jeigu yra pakankamas tokio žymėjimo poreikis“.

Tačiau teismo grindimu, Konvencijos nutarimai Lietuvoje turi programinį pagrindą. Tai yra nesąmonė, nes TMAPK buvo priimta Lietuvos Respublikos Seimo ratifikaciniu aktu 2000 metų vasario 17 d.; visgi per šiuos keturiolika metų Seimui nepavyko suderinti Lietuvos teisės aktų su Konvencija. Lietuvos Respublikos Konstitucija 138 straipsnyje patvirtina, kad tarptautinis susitarimas, kurį ratifikavo LR Seimas, yra sudedamoji LR teisinės sistemos dalis, taipogi tai yra tarptautinių teisių šaltinis, kuris yra tiesiogiai taikomu teisės aktu.

Remiantis tarptautinės teisės pranašumu prieš valstybinę teisę (Lietuvos Respublikos Tarptautinių Sutarčių Įstatymo 11 str. 2 dalis, LR Konstitucija 135 straipsnis), TMAPK teisiniam reguliavimui pirmenybė turėtų būti teikiama tuo atveju, kai vidaus teisės aktai yra nesuderinami su Konvencijos nuostatomis arba dėl netikslumų vidaus teisės aktuose ir neturėtų būti interpretuojamas laisvu būdu.

Todėl Valstybinės Kalbos Įstatymo nuostatos, susijusios su tautinių mažumų teisių apsauga, negali būti interpretuojamos ir taikomos kitaip, negali būti nustatomos kitos taisyklės, nei tai yra įrašyta Lietuvos Respublikos pripažintame tarptautiniame teisės akte.

Šia tema kalbėjo LR Konstitucinis Teismas savo 1995 metų spalio 17-osios nutarime. Remiantis pateiktais teisės aktais, visos Lietuvos institucijos, tame tarpe Vilniaus ir Šalčininkų rajono savivaldybės, visi pareigūnai gali (ir turėtų) Lietuvos Respublikos ratifikuotą tarptautinės teisės aktą naudoti savo veikloje tiesiogiai, taip pat kaip ir Europos vietos savivaldos chartiją, kurią Lietuva ratifikavo ir kurioje yra užrašyta, kad gatvių pavadinimų klausimas yra priskiriamas vietos valdžios kompetencijoms, tai yra - savivaldybėms.

Sausio 14 d. Europos Parlamente įvyko mums, Lietuvos tautinių mažumų atstovams, svarbus įvykis. Mūsų atstovas, Europos Parlamento narys Valdemaras Tomaševskis gynė mus, mūsų teises Europos Parlamento tribūnoje. Džiaugiamės, kad mūsų problemos buvo pristatytos tarptautinėje erdvėje.

Esame dėkingi už priminimą prezidentei ir visiems susirinkusiems, kad nepriimtina yra tai, kad vieningoje Europoje yra pažeidžiamos pagrindinės žmogaus teisės, tautinių mažumų teises. Smerktina ir nepriimtina yra tai, kad valstybėje, kuri yra NATO ir ES narė, žmonės yra persekiojami ir baudžiami už gimtosios kalbos vartojimą viešajame gyvenime. Kokie bus tolimesni Lietuvos valdžios žingsniai: uždraus mums vartoti gimtąją kalbą mūsų namuose, po to gal netgi uždraus galvoti lenkiškai?

Palaikau europarlamentaro V.Tomaševskio ir kitų EP narių, kurie išreiškė savo kategorišką protestą dėl Lietuvos tautinių mažumų teisių pažeidimo, veiksmus. Prezidentė nedaug ką turėjo pasakyti, tik įžeidė V.Tomaševskį. EP narys, atstovaujantis Lietuvos lenkų bendruomenei, kitaip pasielgti negalėjo. Prezidentė Dalia Grybauskaitė viešai suklaidino tarptautinę bendruomenę ir Europos Parlamento narius, sakydama, kad nė vienoje tarptautinės organizacijos ataskaitoje nėra minima, jog Lietuva pažeidžia tautinių mažumų teises. Prezidentė meluoja. Tai patvirtinta toliau nurodytos ataskaitos:

1. 2012 m. Ministrų Komiteto rezoliucija dėl Tautinių mažumų apsaugos pagrindų konvencijos įgyvendinimo Lietuvoje. Rezoliucijoje kalbama apie kalbines teises, apie tai, kad nėra teisinio reglamentavimo, apie būtinumą tobulinti konsultavimosi su tautinių mažumų atstovais dėl su jais susijusių klausimų sistemą.

2. Europos komisijos kovai su rasizmu ir netolerancija ataskaita.

3. Europos tinklo prieš rasizmą (European Network against Racism, ENAR) ataskaita, kurioje kalbama apie blogėjančią Lietuvos lenkų tautinės mažumos padėtį.

4. 2011 m. vasario mėn. Žmogaus teisių stebėjimo institutas (ŽTSI) savo alternatyvioje ataskaitoje, remdamasis Lietuvos oficialiomis ketvirtąja ir penktąja periodinėmis ataskaitomis, kuri buvo sudaryta remiantis Tarptautine konvencija dėl visų formų rasinės diskriminacijos panaikinimo, nurodė, kad „Lietuva pasižymi žemu žmogaus teisių sąmoningumo lygiu tiek tarp sprendimus priimančių pareigūnų bei institucijų, tiek teismuose, žiniasklaidoje ir bendrai visuomenėje. Lietuva dar nėra išvysčiusi efektyvaus institucinio ir teisinio žmogaus teisių gynimo mechanizmo".

5. „Freedom House" ataskaitoje kritiškai vertina naują Švietimo įstatymą, priimtą 2011 metų kovo mėnesį ir kuriuo pagrindu 2013 metais abiturientai buvo priversti laikyti tokius pačius egzaminus, kuriuos laikė jų bendraamžiai iš lietuviškų mokyklų.

6. 2012 m. gegužės mėnesio Europos saugumo ir bendradarbiavimo organizacijos (ESBO) vyriausiojo komisaro tautinių mažumų klausimais Knuto Vollebaeko ataskaita dėl tautinių mažumų padėties Lietuvoje.

Ataskaitos vienareikšmiškai patvirtina faktą, kad tautinių mažumų padėtis Lietuvoje blogėja. Negalime taikytis su mūsų teisių ribojimu, visų pirma dėl to, kad mums rūpi mūsų vaikų gerovė ir ateitis. Norime savo vaikus auklėti pagal mūsų tradicijas ir kultūrą nes kartu su gimtąja kalba jos yra pagrindines tautos vertybės.

Palaikau Europos Parlamento nario veiksmus ir solidarizuojuosi su juo kovoje už Lietuvos tautinių mažumų teises.

Visgi man gaila Renatos, jei tokia iš viso egzistuoja. Ne kiekvienas turi būti patriotu. Nebūtina tuo girtis, o juo labai nereikia tuo didžiuotis.

Esu giliai įsitikinusi, kad tai yra tyčinis tam tikros grupės veiksmas. Grupės, kuri trokšta pridėti painiavos mūsų aplinkoje. Išgyvenome ir žymiai sunkesnius laikus, taigi ir tuos išgyvensim. O dėl Lietuvos tautinių mažumų problemų pristatymo, dėl V.Tomaševskio, tarptautinėje arenoje atsiskleis piktnaudžiavimas ir pagrindinių teisių pažeidinėjimas Lietuvoje, kurios tikėkimės daugiau nepasikartos.

Ši subjektyvi autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos: už skaitytojo turinį lrytas.lt neatsako.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.