Kviečiatės pagalbą, o ji nevažiuoja? Ar tai teisėta?

Nors greitosios medicinos pagalbos kvietimas dažniausiai yra jau paskutinė priemonė, kurios griebiamės kritinės situacijos atveju, neabejotina, kad ją visada kviečiamės, nes tikimės, kad tai – profesionalūs, savo darbą išmanantys žmonės, galintys pagelbėti ten, kur Jūsų visos pastangos eina veltui.

Kviečiatės pagalbą, o ji nevažiuoja? Ar tai teisėta?<br>M.Patašiaus asociatyvi nuotr.
Kviečiatės pagalbą, o ji nevažiuoja? Ar tai teisėta?<br>M.Patašiaus asociatyvi nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Virginija Jalozaitė

Apr 16, 2014, 10:04 AM, atnaujinta Feb 14, 2018, 3:02 PM

Visgi, didelis pasitikėjimas šių specialistų jėgomis ir supratimu kartais žlunga ir tenka susitaikyti su griežtu atsakymu – „mes nevažiuosime“ arba su tuo, kad atvykstama per vėlai ir pagalba tampa nebereikalinga.

Būna ir atvejų, kai net ir atvykę greitosios medicinos pagalbos medikai taip ir nesugeba tinkamai pagelbėti pacientui, išvyksta palikdami tiek pacientą, tiek su juo esančius asmenis su klausimu „o ką toliau daryti?“.

Taip atsitiko ir „Bendraukime“ skaitytojai. Ar greitosios medicinos pagalbos darbuotojų veiksmai šioje situacijoje buvo teisėti ir tinkami?

Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas numato pagrindinę asmens, paciento teisę – teisę į kokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas, o šio Įstatymo 2 straipsnio 8 dalis detalizuoja, kokios paslaugos yra laikomos sveikatos priežiūros paslaugomis ir kaip jos turi būti suteiktos, kad būtų laikomos kokybiškomis. Pirmiausia, pažymėtina, kad sveikatos priežiūros paslaugomis yra laikomos sveikatos stiprinimo, ligų prevencijos, diagnostikos, ligonių gydymo ir slaugos paslaugos.

Kitaip tariant, į sveikatos priežiūros paslaugas įeina tiek atitinkamų asmenų veiksmai prieš susergant žmogui, tiek susirgus, tiek tiriant patį susirgimą, jį konstatuojant, gydant, tiek ir atstatant asmenį į prieš susirgimą buvusią padėtį (kiek tai yra įmanoma). Kokybiškomis visos prieš tai paminėtos paslaugos yra laikomos, jei jos atitinka visus šiuos pagrindinius kriterijus: jos yra (1) prieinamos, (2) saugios, (3) veiksmingos, (4) suteiktos tinkamam pacientui, (5) tinkamu laiku ir (6) tinkamoje vietoje, (7) tinkamo sveikatos priežiūros specialisto ar jų komandos (8) pagal šiuolaikinio medicinos ir slaugos mokslo lygį ir gerą patirtį (čia įeina ir – pagal atitinkamus teisės aktų reikalavimus).

Teisės teoretikai (mokslininkai) pateikia ir kiekvieno iš paminėtų požymių suvokimą ir reikšmę teisine prasme, tačiau straipsnyje į tai nesigilinsime. Vienus iš pagrindinių dalykų, kuriuos teisininkai siūlo analizuoti vertinant suteiktas sveikatos priežiūros paslaugas kokybės prasme, yra struktūra (pacientai, medžiagos, personalas, įranga, patalpos, kapitalas), procesai (iš esmės – tai veiksmai, kurie buvo atlikti su Jumis, kaip pacientu) ir rezultatas (būklė po paslaugų suteikimo, Jūsų pasitenkinimas suteiktomis paslaugomis ir pan.). Toliau pasisakoma tik dėl greitosios medicinos pagalbos (toliau gali būti trumpinama GMP) darbuotojų/specialistų atliekamų veiksmų ir jų teisėtumo.

Poįstatyminiais teisės aktais yra nurodyta, kad GMP įstaigos paslaugas teikia visą parą nustatytoje teritorijoje, kuri nustatoma tos įstaigos sutartyje su teritorine ligonių kasa. Atkreiptinas dėmesys, kad įstatymų leidėjas tarsi numato pareigą minėtose sutartyse visada papildomai nustatyti GMP paslaugų teikimo kitoje teritorijoje ir apmokėjimo už jas sąlygas, kas reiškia, kad faktiškai GMP įstaigos veikimo teritorija nėra paciento galvos skausmas, o GMP įstaigos ir teritorinės ligonių kasos susitarimo dalykas, ir kad GMP įstaiga neturi teisės atsisakyti vykti pas konkretų pacientą motyvuodama ne ta veiklos teritorija.

Dar labiau, pažymėtina, kad teisės aktai įtvirtina pareigą GMP įstaigai, gavusiai GMP kvietimą iš kitos teritorijos, priimti tą iškvietimą, jį registruoti ir perduoti GMP paslaugas teikiančiai įstaigai toje teritorijoje, iš kurios gautas kvietimas, arba tos pačios įstaigos GMP brigadai. Žinoma, kadangi daugiausia visgi atvejų pasitaiko, kad kvietimas gaunamas į bendrosios pagalbos centrą (numeriu 112), tai visus šiuos veiksmus, t.y. iškvietimą priima, informaciją įvertina ir perduoda atitinkamai GMP brigadai (o jei reikia – teikia patarimus pacientams iki kol atvyks GMP brigada) būtent šis centras.

Greitosios medicinos pagalbos iškvietimų įvertinimo ir greitosios medicinos pagalbos brigados siuntimo į iškvietimo vietą tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) numato, kad esant skubiam iškvietimui, GMP dispečeris privalo GMP brigadą siųsti iš karto kuo skubiau arba ne vėliau kaip per 3 minutes nuo iškvietimo užregistravimo. Laikas nuo iškvietimo užregistravimo iki pirmosios medicinos pagalbos teikimo pradžios turi būti ne ilgesnis kaip 10-15 min. mieste ir 20-25 min. kaimo vietovėje.

Svarbu paminėti, kad teisės aktai taip pat pabrėžia, kad svarbiausias rodiklis vertinant GMP veiklą – operatyvumas, t.y. būtent laikas nuo iškvietimo užregistravimo iki pirmosios medicinos pagalbos teikimo pradžios GMP darbuotojams atvykus pas pacientą. Dar svarbu atkreipti dėmesį taip pat ir į tai, kad nurodytas laikas taikomas tik esant skubiam iškvietimui. Aprašas nurodo, kad iškvietimai dėl greitosios medicinos pagalbos paslaugų yra skirstomi į skubius iškvietimus, atidedamus iškvietimus, iškvietimus, kuriuos reikia peradresuoti kitoms institucijoms ir patariamuosius iškvietimus.

Esant atidedamam iškvietimui GMP brigada yra siunčiama tuoj pat arba per 30 min. nuo iškvietimo užregistravimo, jei tuo metu nėra laisvos GMP brigados. Pilną sąrašą, kokie iškvietimai gali būti laikomi skubiais, galite rasti čia, tiesiog paminėtina, kad prieš tai nurodytame šaltinyje pateiktoje informacijoje matyti, kad GMP iškvietimas turėjo būti registruotas skubiu (sutrikus sąmonei ar jos netekus, taip pat atsiradus įvairios etiologijos traukuliams) ir atvykimo laikas (priklausomai nuo vietovės) turėjo būti ne ilgesnis kaip 25 minutės.

Kitas klausimas, kylantis aptariant prieš tai nurodytą atvejį yra tai, ar net ir pavėlavę greitosios medicinos pagalbos medikai suteikė paslaugas tinkamai. Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.732 str. nurodo, kad vykdydamas savo veiklą, asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikėjas turi užtikrinti tokį rūpestingumo laipsnį, kokio tikimasi iš sąžiningo asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikėjo, jo veikla turi būti grindžiama atsakomybe, kurią nustato įstatymai, kiti teisės aktai ir sveikatos priežiūros paslaugų teikėjų profesijos standartai.

Greitosios medicinos pagalbos paslaugų teikimo reikalavimuose nurodyta, kokie specialistai būtinai turi įeiti į GMP brigadų sudėtį, tad, atsižvelgiant į tai, kad net pradinio gyvybės palaikymo brigadoje turi būti bent vienas specialistas, turintis medicininį išsilavinimą, darytina išvada, kad visais atvejais atvykę GMP darbuotojai privalo imtis visų įmanomų priemonių bei užtikrinti tokį rūpestingumo laipsnį, kad sveikatos priežiūros paslaugos būtų suteiktos kokybiškai ir tinkamai.

Apie tai, kas laikoma kokybiškomis sveikatos priežiūros paslaugomis jau paminėjome, tad apibendrinant galima būtų paminėti, kad analizuojamoje situacijoje, manytina, GMP medikai ne tik kad neatvyko laiku, bet ir suteikė nekokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas.

 www.seimosadvokatas.lt

Ši subjektyvi autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos: už skaitytojo turinį lrytas.lt neatsako.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.