Technologijos gali suteikti mokytojui laisvės ir taip padėti mokiniui. Esu pradinių klasių mokytoja ir jau nebeįsivaizduoju darbo šiuolaikinėje mokykloje be naujųjų informacinių, inovatyvių mokymo metodų. Pradinių klasių mokiniai mieliau atlieka tas užduotis, kurios vaizdingai paruoštos, atitinka mokinių amžių, programą ir yra pateiktos kompiuterio ekrane.
Kai mokomąją medžiagą pristato patys mokiniai, tai padeda sudominti net ir mažiau motyvuotus mokinius. Todėl pamokų metu ne tik rodau, bet ir pratinu pačius vaikus pristatyti įvairias temas, pasitelkiant vaizdingą medžiagą, pateiktą skaidrėse. Jau pirmoje klasėje, mokinukai abėcėlės šventės metu tėveliams ne tik šoka, dainuoja, bet ir pristatinėja skaidrėse pateiktą medžiagą apie abėcėlės atsiradimą. Tai vaikams padeda ugdyti gebėjimą bendradarbiauti, gebėjimą planuoti savo darbą, vertinti savo bei kitų veiklą.
Svarbiausia norėti dirbti naujoviškai, o priemonių tam yra pakankamai. Daug jų galima rasti e. mokyklos pedagogų puslapyje. Manau, kad niekas nesiginčys, kad įdomiau apie kalbos dalis sužinoti sekant pasakas, parengtas IKT pagalba. O ir vaikai tai priima su malonumu.
Specialių poreikių vaikams pati rengiu mokomąsias užduotis, kurios geriau sukaupia ir išlaiko dėmesį, padeda lengviau įsisavinti temas. Svarbu neužsižaisti vien pasyviai klausant, bet įtraukti į veiklą ir pačius mokinius.
2010-2011 metais, dalyvaujant kasmetiniame konkurse „Virtuali kelionė klasėje“, nusprendžiau ketvirtos klasės mokiniams leisti susikurti susistemintą Lietuvos istorijos programos pažintinę medžiagą – DVD kompaktinį diską, skirtą 3–4 klasių pasaulio pažinimo istorijos kurso kartojimui. Mokiniai patys rinkosi: ar užduotį vykdys grupelėmis, ar individualiai.
Projektas buvo suskirstytas etapais: projekto kūrimo proceso ir produkto apsvarstymas: tikslai, uždaviniai, turimi mokinių įgūdžiai ir įgyti pasibaigus projektui, etapai, trukmė, mokinių vertinimas, galutinis produktas, projekto pristatymas.
Projekto idėjos, tikslų ir uždavinių paskelbimas mokiniams
Mokytojų veikla. Komandos pasirinkimas, temos pasirinkimas ir paieška įvairiuose šaltiniuose. (Mokiniai)Istorinės medžiagos analizė, atranka, pateikimo modeliavimas.
Mokiniai ir mokytoja. Kūrybinės užduotys: stendinio pranešimo ,,Lietuva mano tėvų, senelių ir prosenelių atminty“ rengimas, eilėraščių apie Lietuvą kūrimas.
Mokiniai ir mokytoja. Konsultacijos, klaidų taisymas.
Mokiniai ir mokytoja. Projekto pristatymas kitiems mokiniams ir mokytojams.
Mokiniai ir mokytoja. Galiu drąsiai teigti, kad tokia iniciatyva pasitvirtino. Mokiniai noriai įsitraukė į šią veiklą, kuri padėjo ugdyti norą pažinti savo šalies istoriją, didžiuotis savo tautos didvyriais, ugdė gebėjimą išanalizuoti temą, ją apibendrinti, išskirti esminius dalykus, mokė ieškoti informacijos paieškos sistemoje apie Lietuvos istoriją, surasti bei užrašyti informaciją, lavino kompiuterinio raštingumo įgūdžius, ugdė mokinių kūrybiškumą, kritinį ir loginį mąstymą. P
Pačių mokinukų sukurtos žaismingos vaizdinės pateiktys yra suprantamos 3-4 klasės mokiniams. Jose pateikti tik esminiai dalykai, teksto nedaug, vyrauja trumpos tezės. Kiekvienas mūsų klasės mokinys šį kompaktinį diską turi namuose kaip užrašų formą.
Savo sukauptą patirtį ir projekto produktą mokiniai pasidalijo su savo bendraamžiais ir kitų mokyklų mokytojais. Šis projektas yra skelbiamas portale emokykla.lt, pirmą dalį galite peržiūrėti čia (Lietuvos istorija 3-4 kl. 1dalis (1009-1795 m.)), antrą dalį čia (Lietuvos istorija 3-4 kl. 2 dalis (1795 – 2004 m.).
Tikime, kad ir kitų mokyklų mokytojai bei mokiniai sėkmingai naudojasi šia medžiaga. Manau, kad tėveliams taip pat svarbu neatitrūkti nuo mokyklos gyvenimo, todėl skatinu ir juos prisijungti bendradarbiauti. Džiaugiuosi, kad jie mielai įsijungė į projektą - padėjo surasti reikiamą literatūrą, leido mokiniams eksponuoti nuotraukas iš savo šeimos archyvo, net patys kūrė savo eiles apie Lietuvą.
Tėvelių susirinkimo metu, apibendrinant ugdytinių nuveiktą veiklą, dalyvavimą įvairiuose projektuose, naudoju "Windows Live Movie Maker" programą. Filmukas padeda vizualiai matyti, ką jų vaikai veikė mokymosi procese bei džiaugtis klasės aktyvumu.
Su "Microsoft Research" produktu "AutoCollage" iš skaitmeninių nuotraukų patys mokiniai kuria paveikslus. Pasaulio pažinimo pamokos jau tapo neįsivaizduojamos be "PhotoSynth" programos, kuri leidžia virtualiai nukeliauti į įvairias žinomas vietas visame pasaulyje. Taip pat mūsų klasė planuoja įsigyti programą "Microsoft Mouse Mischief", kuri padės pagyvinti pamoką įnešdama žaismingumo ir tikiu, kad įtrauks visus mokinius, net ir pačius nedrąsiausius į aktyvų dalyvavimą pamokose.
Tačiau kad pamokos būtų sėkmingos, kūrybingos ir įdomios, mano manymu, neužtenka naudoti tik naująsias technologijas, reikia pasitelkti ir inovatyviuosius būdus bei aplinką. Kad pasisemčiau naujų idėjų ir būdų, kaip pagyvinti mokymosi procesą ir padaryti jį patrauklesnį mokiniams, nusprendžiau dalyvauti tarptautiniuose "Comenius" kvalifikacijos tobulinimo kursuose SMILE (Schools museums identity learning Europe) programoje.
Pasisėmusi patirties stengiuosi pamokas įvairinti. Pavyzdžiui, vykstame į muziejų, kur vaikai, pasiskirstę grupėmis, gavę užduotis, stebi, fotografuoja, paskui rengia pristatymą skaidrėse apie gautą informaciją.
Taip pat įsitraukiau į projektą „Kam to reikia”, kurio pagalba vyksta gyvosios teorijos pamokos mokiniams. Pavyzdžiui, per pasaulio pažinimo pamoką, šnekant apie pinigus, su mokiniais surengiau ekskursiją į banką, kur mokiniai susipažino su jos virtuve iš arčiau. Ši praktika jiems buvo labai įdomi ir naudinga.
Žvelgiant į ateities mokyklą, reikėtų pradėti nuo jos išvaizdos. Mano manymu, ateities mokykla ta, kurioje ugdomos kuriančios ir mąstančios asmenybės, kurioje skatinama bendradarbiauti, kurioje naudojamas platus spektras įvairių priemonių – nuo pieštukų iki novatoriškiausių technologijų, nuo elektroninio dienyno iki informacinių sistemų. Visose klasėse turėtų būti planšetiniai kompiuteriai, interaktyviosios lentos, kopijavimo aparatai, magnetinės lentos, pilna multimedios įranga. Ypač pradinukui klasė turi būti ta erdvė, kurioje galima būtų lavinti jų gebėjimus diskutuoti, įsitraukti į kūrybišką veiklą dirbant individualiai bei grupelėse.
Gerai žinoma, kad vaikas džiaugsmingai dalyvauja tokioje veikloje, kurioje jis gali save išreikšti, patenkinti savo interesus bei impulsus. Kas neatitinka jo pomėgių, atliekama nenoriai. Kita vertus, mokiniui veikla turi sektis: tai, ką jis daro, turi gerai baigtis.
Mokykla turi pati orientuotis į šių laikų moksleivį ir į jo ateities lūkesčius. O mokytojas turi norėti pakeisti požiūrį į senuosius mokymo metodus ir pradėti naudotis geriausiomis, naujausiomis ir naudingiausiomis šiuolaikinėmis informacinėmis technologijos.
Taikant šias technologijas jau nuo pirmosios klasės, mokiniai mokytųsi su entuziazmu, būtų skatinami kūrybiškai įsitraukti į pamokos veiklą.
Būti mokytoju - tai nuolatinė kūryba ir improvizacija. Reikia mokyti tėvus, kad jie galėtų paremti moksleivius mokymosi procese. Technologijos gali remti mokymosi procesą bet kuriuo metu ir bet kur. Na, o mes, mokytojos, pamokoje pasiūlytume ugdytiniams tokią veiklą, kuri paskatintų atsiskleisti laisvai, kūrybingai bei atsakingai asmenybei.
Asta Jatužienė yra Panevėžio „Verdenės“ pagrindinės mokyklos pradinių klasių mokytoja metodininkė
***
Tavo klasė taip pat išmani? Prisijunk prie socialinės kampanijos „Mokykla 2.0“ ir pasidalink savo pasakojimu, patarimais ir vaizdais. Kampanija „Mokykla 2.0“siekiame atkreipti dėmesį į Lietuvos mokyklose naudojamas naująsias technologijas ir paskatinti diskusiją tarp mokinių, jų tėvų ir mokytojų. Savo istorijas iki spalio 22 d. siųskite adresu bendraukime@lrytas.lt arba įkelkite čia.
Išmaniausių klasių laukia prizai - trys ekskursijos po naująjį „Microsoft“ biurą Vilniuje, žaidimų kompiuteriai „Xbox 360“ su judesius atpažįstančiu priedu „Kinect“, taip pat nauja interneto svetainė mokyklai, kurią sukurs „Webas.lt“ komanda.