Apsiginklavę planšetėmis Šiaulių gimnazistai kritiškiau žvelgia į pasaulį

Vėlgi kritikai galėtų sakyti: geriau tegul mokiniai eina ir ištiria pasaulį patys, gamtoje, mieste ar namuose, vietoj to, kad nuolat leistų laiką prie „iPad“ ekranų. Žinoma, reikia pačiam patirti ir pažinti pasaulį savo kailiu, bet vis dėlto, kai mokyklose gaunamos informacijos kiekis yra ne tik milžiniškas, bet ir nuolat augantis, kažin ar spėtume viską ištirti ir pamatyti per visą gyvenimą. Virtualioje erdvėje tai galima padaryti sparčiai ir praktiškai.

Planšetinis kompiuteris Simonos rankose.<br>M. Naujokaitės nuotr.
Planšetinis kompiuteris Simonos rankose.<br>M. Naujokaitės nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Morta Naujokaitė

Oct 26, 2012, 10:46 AM, atnaujinta Mar 15, 2018, 8:55 PM

Visuomenėje, ypač tarp vyresnio amžiaus žmonių, galima išgirsti tokį požiūrį, kad jei jau gaus vaikas planšetinį kompiuterį ar kitą išmanųjį prietaisą, tai jį naudos tik žaidimams ir socialiniams tinklams. Aišku, „iPad“ suteikia tokią galimybę, bet kartu jaunimui suteikiama ir proga pažvelgti į pasaulį nauju, netikėtu kampu. Iš naujo atrasti, kartais labai nuobodžius jo dėsnius ir pasimėgauti pažinimo laisve. Tai puikus būdas sudominti mokinį pamokoje ir motyvuoti jį plėsti savo žinias. Kaip sako Simona, viena iš „iPad“ naudotojų: „iPad“ tikrai paskatino labiau domėtis pamokose dėstomais dalykais, nes naudojantis šiais prietaisais daug smagiau dirbti tiek pamokose, tiek namuose. Be to, kartais net žaidimo forma įgytos žinios atmintyje išlieka daug ilgiau nei tos, kurias perskaitai vadovėlyje.“

Kitas išmaniųjų prietaisų pliusas, kad jie padeda mokiniams kritiškiau vertinti pasaulį ir informaciją, kurią gauna pamokų metu. Informacija, kurią jaunimas randa vadovėliuose, ar išgirsta iš mokytojo, dažnai gali būti subjektyvi ar vienpusiška. Išmanieji prietaisai leidžia mokiniui greitai ir be didelių pastangų pasinaudoti platesniu šaltinių spektru ir tokiu būdu praplėsti savo akiratį.

Justina sako: „Dažnai mokykloje ir namuose skaitome straipsnius iš tarptautinių tinklalapių, tokių kaip BBC ar CNN, taip pat žiūrime dokumentinius ar mokomuosius filmukus, naudojamės kitais šaltiniais, kurie papildo jau turimą informaciją ir leidžia formuoti lankstesnį požiūrį į pasaulį. Kritiškiau vertiname ir atsirenkame informaciją pateikiamą vadovėliuose.“

Iš tokio moksleivės atsiliepimo galime suprasti, kad „iPad“ puikus pagalbininkas mokykloje ir padeda mokiniams susidaryti kosmopolitiškesnį ir įvairiapusiškesnį požiūrį į pasaulį.

Vėlgi kritikai galėtų sakyti: geriau tegul mokiniai eina ir ištiria pasaulį patys, gamtoje, mieste ar namuose, vietoj to, kad nuolat leistų laiką prie „iPad“ ekranų. Žinoma, reikia pačiam patirti ir pažinti pasaulį savo kailiu, bet vis dėlto, kai mokyklose gaunamos informacijos kiekis yra ne tik milžiniškas, bet ir nuolat augantis, kažin ar spėtume viską ištirti ir pamatyti per visą gyvenimą. Virtualioje erdvėje tai galima padaryti sparčiai ir praktiškai.

Mokiniai pastebi, kad net ir produktyvumo lygis pamokose pakilo. Vykintas priduria: „Dabar, kai galime rašyti testus internetiniu būdu, sutaupome laiko, nereikia išdalinti klausimų ar atsakymų lapų, visos instrukcijos surašytos ekrane. Žinant greitą mokymosi tempą tiek pamokų metu, tiek po jų, „iPad“ yra tai, kas itin palengvina visą ši procesą ir sutrumpina jį kone perpus. Taip pat šis prietaisas labai padeda planuoti laiką ir nepasimesti darbų gausoje – „Reminder“ programėlė padeda suorganizuoti visus darbus, nuolat primena apie juos.“

Planšetiniai kompiuteriai ne tik sutaupo laiką, bet tai ir ekologiški prietaisai: nereikia nuolat daryti kopijų, nereikia naudoti knygų ar spausdinti užduočių, nes viskas telpa kompaktiškame kompiuteryje.

Mokinių nuomone, išmanieji kompiuteriai suteikė jiems tokių galimybių, apie kurias anksčiau galėjo tik pasvajoti. Ypač naudingos mokymuisi įvairios programėlės. Biologijos pamokose „iPad“ pagalba galima pažiūrėti įvairias schemas, kiekvienos ląstelės dalies funkcijas; anglų kalbos pamokose labai padeda specifinis knygos, kurią šiuo metu nagrinėjame, žodynas; rusų kalboje galima greitai ir paprastai pasinaudoti žodynu, istorijos pamokose greitai rasti užmirštą datą ar įvykį, matematikos pamokose praverčia programėlės, kuriose yra daugybė formulių.

Dar daugiau - elektroninėse knygose galima pasižymėti vietas, paryškinti tai, kas yra svarbiausia. Vėliau, atsivertus tą pačią elektroninę knygą iškart matosi, į ką reikia atkreipti dėmesį. Ne vienas jaunuolis paminėjo, kad šie prietaisai palengvina jų kasdienybę, todėl daugiau laiko gali skirti mokslams ir susikoncentruoti į tai, kas juos tikrai domina.

Edgaras teigia: „Naudodamas „iBooks“ programą galiu visas knygas, kurių reikia pamokose turėti savo „iPad“, galiu užsirašyti namų darbus ar klasės darbus ir tai labai sumažina kuprinės svorį, kai viskas telpa mažame kompaktiškame prietaise. Be to, lengvesnė kuprinė ne taip greitai suplyšta!“

Gali kilti klausimas, kaip mokytojams sekasi pritaikyti naujus mokymo būdus pamokose. Dauguma pastebi, kad šie prietaisai taip pat palengvina pamokos darbo organizavimą. Pavyzdžiui, užduotis galima išsiųsti moksleiviams elektroniniu paštu, ir būti ramiam, kad visi mokiniai jas turės pamokoje, nes atsineš kartu su savo „iPad“. Mokytojai taip pat prisitaiko prie modernių technologijų ir kuria bendradarbiavimo erdves savo mokomojo dalyko mokinių mokymui.

Istorijos mokytojas Kęstutis, IT mokytoja Daiva savo mokiniams sukūrė vikius (wiki), kur publikuoja pamokų medžiagą, rašo naujienas, atsiskaitymų terminus, kartu su mokiniais keičiasi failais, mokiniai komentuoja vieni kitų darbus, ir pan.

Anglų kalbos mokytoja Milda džiaugiasi atradusi socialinį tinklalapį www.edmodo.com. Čia mokytoja ne tik dalijasi mokomąja medžiaga ir naujienomis su savo mokiniais, bet taip pat šioje bendradarbiavimo aplinkoje mokytoja kuria testus (quiz), organizuoja darbą grupėmis, skiria atskiras užduotis kiekvienai grupei, stebi virtualias diskusijas, mokinių darbą, jį vertina. Kaip teigia pati mokytoja, „net gyvai darbo grupėmis neįmanoma taip aiškiai išanalizuoti ir individualiai įvertinti, kaip edmodo pagalba“. O kur dar įvairios programėlės, skirtos konkrečiai pamokos medžiagai vizualizuoti.

Galiausiai išmanieji prietaisai padeda jaunuoliams atrasti jiems priimtiniausią mokymosi būdą – klausantis, žiūrint ar skaitant, ar netgi žaidžiant.

Taigi laimi visi: mokiniai, mokytojai ir net tėvai, kurie džiaugiasi matydami savo vaikus labiau motyvuotus mokytis ir su šypsena galinčius pažvelgti net į sunkiausias disciplinas. Mano nuomone, tokia ir turėtų būti ateities mokykla, suteikianti mokiniui daug laisvės, bet tuo pačiu ir neleidžianti pasimesti vis modernėjančiame pasaulyje.

Planšetiniai kompiuteriai – tai tik vienas iš būdų, kaip sudominti tradiciniais mokymosi būdais nepatenkintą mokinį ir praplėsti jo požiūrį. Dauguma mokymosi įstaigų turėtų apsvarstyti šią galimybę, kuri ne tik pagerina pamokų atmosferą, bet gal net ir egzaminų rezultatus.

Nemanau, kad „iPad“ gali pakeisti mokytojus ar vadovėlius, bet jie yra naudingas pagalbinis šaltinis tiek mokytojui, tiek mokiniui.

Morta Naujokaitė yra Šiaulių Didžvario gimnazijos tarptautinio bakalaureato klasės TB2 mokinė

***

Tavo klasė taip pat išmani? Prisijunk prie socialinės kampanijos „Mokykla 2.0 ir pasidalink savo pasakojimu, patarimais ir vaizdais. Kampanija „Mokykla 2.0“siekiame atkreipti dėmesį į Lietuvos mokyklose naudojamas naująsias technologijas ir paskatinti diskusiją tarp mokinių, jų tėvų ir mokytojų. Savo istorijas iki spalio 28 d. siųskite adresu bendraukime@lrytas.lt arba įkelkite čia.

Išmaniausių klasių laukia prizai - trys ekskursijos po naująjį „Microsoft“ biurą Vilniuje, žaidimų kompiuteriai „Xbox 360“ su judesius atpažįstančiu priedu „Kinect“, taip pat nauja interneto svetainė mokyklai, kurią sukurs „Webas.lt komanda.

Ši subjektyvi autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos: už skaitytojo turinį lrytas.lt neatsako.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.