Supykdė naujas mokestis: „Nepatiks tūkstančiams, tik dauguma to dar nežino“

Taip, aš esu iš anksto labai nepatenkintas nuo gegužės 1 d. startuojančia nauja atliekų išvežimo sistema. Ir tokių kaip aš bus tūkstančiai, tik dauguma dar to nežino. Kodėl? Priežastys kelios:

Gyventoją piktina pasikeitusi šiukšlių išvežimo sistema.<br> P. Mantauto asociatyvioji nuotr.
Gyventoją piktina pasikeitusi šiukšlių išvežimo sistema.<br> P. Mantauto asociatyvioji nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Vilnietis

2018-05-02 18:57

1. Man tai kainuos brangiau nei dabar. Esame 4 asmenų šeima (2 suaugę+2 mažamečiai vaikai). Gyvename nuosavame name Vilniaus paribyje esančioje sodų bendrijoje. Dabar už šiukšlių išvežimą sumoku per metus 90,36 Eur., o pagal naują sistemą mokėsiu net 135 Eur., kas reiškia man papildomas 45 Eur. išlaidas.  

Konteineris dabar mažiukas (tik 120 litrų), jį išveža 2 kartus per mėnesį ir tai tik puspilnis susidaro, nes plastiką, popierių ir stiklą rūšiuojame ir juos išveža kas 2 savaites nemokamai, maisto atliekas kompostuojame. Man galėtų ir 1 kartą per mėn. išvežti tas šiukšles, bet šiukšlių tvarkymo kompanijos rečiau, deja, neveža. 
 
2. Paslaugos kokybė ir galimybė rinktis. Dabar jei pasirinktas šiukšlių vežėjas (VSA, Ecoservis ar pan.) manęs netenkina dėl kokios nors priežasties, neišvežė šiukšlių, tai aš jam pranešu ir už tą mėnesį gaunu mažesnę sąskaitą, o jei visai blogai dirba, galiu sutartį nutraukti ir pasirinkti kitą šiukšliavežį. 

Paprasta rinkos ekonomika, kaip sakoma. Pagal naują sistemą – totalus kolūkis – mokėsiu iš karto už visus metus, o jei paslauga netenkins, ges jiems ten šiukšlių mašinos, blogas oras ar pan. ir man šiukšlių neišvežinės kaip sutarta – tai mokestis liks tas pats, o jei netinka, tai net ir atsisakyti paslaugos negali, nes monopolis. Visi žinom, ką reiškia monopolis ir koks būna kainos ir kokybės santykis finale – moki daug, o gauni mažai ir dar skųstis negali. 
 
3. Kainos skaičiavimo metodika. Dabar moku už konkretų konteinerio dydį (120 litrų) ir jo išvežimo/ištuštinimo dažnumą. Viskas kaip ir logiška. Pagal naują sistemą mokėsiu už namo kvadratinius metrus!, tai yra už tai, kokio dydžio mano namas ar butas.  

Taip, teisingai supratote – mokėsime ne už šiukšlių svorį ar tūrį ar bent jau konteinerio dydį, bet už namo/buto/sklypo plotą! Kur logika? Ar 4 žmonės, gyvendami 50 kv. m. name, „pagamina“ šiukšlių 4 kartus mažiau už gyvenančius 200 kv. m. name? Manau atsakymas ne, nes nuo buto/namo/sklypo plotas šiukšlių kiekiui jokios įtakos neturi, bet tie, kurie gyvena 200 kv. m., mokės kelis kartus brangiau už tuos, kurie 50 kv. m. nors vidutinis šiukšlių kiekis būtų iš esmės vienodas. 

Ir pabaigai kaip aš planuoju „suktis“ ir pergudrauti sistemą nuo gegužės mėn. Adaptuojame mentalitetą ir logiką, tokią, kokią naudoja tautiečiai ir artimiausi kaimynai Turkijos/Graikijos/Bulgarijos  viešbučiuose „viskas įskaičiuota“. 

Jei nežinote – tai šios logikos esmė išgerti per atostogas daugiau alkoholio nei sumokėjai už kelionę – kad „į pliusą“ atostogos gautųsi. Čia kažkas labai panašaus bus. Kadangi metinis mokestis savivaldybės fiksuotas ir jau paskaičiuotas, o šiukšlių kiekis/konteinerio dydis nelimituotas (1 namas = 1 konteineris), tai aš darysiu sekančiai: 

1) Vietoj esamo mažo 120 l konteinerio prie namo tvoros statysiu patį didžiausią MEGA konteinerį, kokį rasiu pirkti. Pažiūrėjau, standartinis konteineris, kur prie daugiabučių stovi, bus beveik 10 kartų didesnis nei maniškis. Bet tai dar mažiukas, nes yra ir visai rimtų MEGA konteinerių – 3–4 tūkst. litrų talpos. 

2) Atsisakysiu atliekų rūšiavimo ir viską paeiliui grūsiu į tą vieną MEGA konteinerį. Net ir lapus, šakas, nupjautą žolę, supjaustytas padangas, senus baldus ir pan. Grūsiu į tą vieną konteinerį.  Nevešiu į spec. aikšteles (juk vienas vargas vežt į kitą miesto galą), nekompostuosiu (tik vienas vargas, kur paskui tą juodžemį savo 6 aruose kasmet užkasti), nerūšiuosiu (juk vargas kaskart galvot, į kurį konteinerį kokią šiukšlę mesti – plastiko, stiklo, popieriaus ar bendrą). Šiukšlės supakuotos į juodus plastiko maišus ir nesimato, kas ten – padangos ar šiaip maisto atliekos, vadinasi, vis tiek išveš, nes apmokėta. Neekologiška, sakysite? Bet užtat kaip patogu ir vargo mažiau! Juk kolūkio laikai grįžtai! 

3) Kasmetinę švaros akciją „Darom“ galėsim kad ir kas mėnesį su kaimynais organizuot, tik šiukšlių išvežimo užsisakinėt nereiks. Nes vien mūsų gatvėje 50 nuosavų namų, tai kai visi pasistatys MEGA konteinerius, tai tilps visos šiukšlės, o šiukšlių vežėjai turės siųsti ne 1, o kokias 5 mašinas į mūsų gatvę, kad viskas tilptų.

Sakote, neveš MEGA konteinerių? Veš ir dar kaip, nes priešingu atveju tai bus esminis sutarties sąlygų pažeidimas ir nevykdymas iš savivaldybės pusės (užtikrinti šiukšlių išvežimą), o tokiu atveju  aš kaip vartotojas galėsiu vienašališkai nutraukti sutartį ir jokie teismai man bus nebaisūs. Kadangi alternatyvaus šiukšlių vežėjo nebus mano rajone (juk monopolis), tai vadinasi už šiukšles nutraukus sutartį mokėt nereiks. Liks problema, kaip man užsitikrinti nuolatinį šiukšlių išvežimą. Bet tai sprendžiama paprastai – mes kokie pvz. 4 kaimynai susikooperuosime, kad sutartį turėtų tik 1 iš 4 namų ir vežtų tik 1 kaimyno (to, kurio namas mažiausias pagal plotą) MEGA konteinerį į kurį mesime šiukšles visi 4 namai. Va tada tai tikrai pigiau gausis nei dabar. 

Kai mūsų pavyzdžiu paseks daugumą (nes nu kam mokėti daugiau), gal tada savivaldybė susipras kasmet varydama į finansinį minusą, kokią nesąmonę padarė nustatydama kainos skaičiavimo už šiukšlių.

***

SĮ „Vilniaus atliekų sistemos administratorius“ Rinkliavos administravimo tarnybos vadovas Ilja Karužis komentavo, kad šiuo metu, pereinamuoju laikotarpiu, rinkliavos kintamoji dalis priklauso nuo nekilnojamojo turto objekto ploto ir vidutinės susikaupimo normos. 

„Nuo 2019 m. sausio 1 d. kintamoji dalis priklausys nuo konkrečiai sukaupto atliekų kiekio. Pagal visus skaičiavimus didžiajai daliai sostinės gyventojų paslaugos pinga. Norint preliminariai apsiskaičiuoti vietinės rinkliavos dydį, kviečiame pasinaudoti skaičiuokle svetainėje „Sivasa“. 

Mokėti galima ne už visus metus iš karto, o kas ketvirtį. Mišrias komunalines atliekas veš tik tos įmonės, kurios atitinkamoje savivaldybės teritorijoje (Vilniaus suskirstytas į 5 zonas) laimėjo šių atliekų surinkimo ir vežimo paslaugų teikimo konkursą (UAB „Ecoservice“, UAB „Ekonovus“ ir UAB „VSA Vilnius“). 

Taip siekiama mažinti oro taršą (kad į vieną kiemą ar rajoną atvyktų tik viena atliekų surinkimo mašina, o ne 4 vežėjų, kaip buvo iki šiol), užtikrinti ir didesnę atliekų tvarkymo kontrolę (tiksliai žinant, koks atliekų vežėjas, kokiame rajone dirba, galima lengviau kontroliuoti jų darbo kokybę).

Tam tikslui SĮ „Vilniaus atliekų sistemos administratorius“ įsteigtas Kontrolės skyrius, kurio specialistai (atliekų kontrolieriai) kontroliuos, kad tiek gyventojai, tiek įmonės atliekomis atsikratytų tinkamai. Taip pat šis skyrius atsakingas už atliekų vežėjų kontrolę, tad siekiama, kad gerėtų vežėjų teikiamų paslaugų kokybė ir skaidrumas.

Rinkliavą sudaro pastovioji ir kintamoji dalys. Pastovioji dalis (skirta visai atliekų sistemai išlaikyti) mokama pagal nustatytą tvarką atsižvelgiant į patalpų plotą. Nuo 2019 m. kintamoji dalis bus mokama atsižvelgiant į konkretų sukauptų atliekų kiekį per praėjusį ketvirtį (iki 2019 m., kol sistema pradės normaliai veikti, gyventojai bus aprūpinti konteineriais, jie visi bus paženklinti ir identifikuoti informacinėje sistemoje, bus mokama pagal visame mieste apskaičiuotą atliekų susikaupimo vidurkį). Tokia metodika pasirinkta, kadangi, labai didelė dalis Vilniaus miesto gyventojų (kurie kaupia ir atsikrato atliekomis) yra nedeklaravę savo gyvenamosios vietos Vilniuje, taip pat apie 30 proc. gyventojų neturėjo jokių sutarčių su atliekų tvarkytojais, tad tvarkingai už atliekas mokantys gyventojai turėjo dengti ir nemokančiųjų kaštus.

Įsigaliojus rinkliavai konteineriai suteikiami nemokamai (prašome kreiptis į SĮ „Vilniaus atliekų sistemos administratorius“), atsižvelgiant į konkrečius ir pagrįstus gyventojų ar įmonių poreikius. Visi aptarnaujami konteineriai turės būti paženklinti. Savo nuožiūra įsigyti, nepagrįstai dideli, netinkami aptarnavimui konteineriai nebus aptarnaujami. Į mišrių komunalinių atliekų konteinerį turi būti metamos tik mišrios komunalinės atliekos, tad jei konteineryje bus kitos rūšies atliekos (lapai, pelenai, pavojingos atliekos), mišrių komunalinių atliekų vežėjai tokių konteinerių neaptarnaus.

Įsigaliojus dvinarei vietinei rinkliavai jokių naujų sutarčių dėl komunalinių atliekų surinkimo ir vežimo sudaryti nereikės nei su atliekų vežėjais, nei su SĮ „Vilniaus atliekų sistemos administratorius“. Nuo 2018 m. gegužės 1 d., visų atliekų turėtojų turimos sutartys dėl komunalinių atliekų surinkimo ir tvarkymo su atliekų vežėjais neteks teisinės galios. Dviejų ir daugiau individualių namų gyventojai, sutarę tarpusavyje ir pritarus SĮ „Vilniaus atliekų sistemos administratorius“, gali naudotis vienu konteineriu, tačiau nuo to rinkliavos dydis šiuo metu jums nesikeis, nes kaip ir minėjome, jokių sutarčių nėra ir nebus. Visiems rinkliavos mokėtojams 2018 m. gegužės ir birželio mėnesiais bus siunčiami pirmieji mokėjimo pranešimai apie 2018 m. rinkliavą. Juose bus nurodytas vietinės rinkliavos dydis, apskaičiuotas už 8 (aštuonis) šių metų mėnesius. Pranešimas siunčiamas rinkliavos mokėtojui pagal VĮ „Registrų centras“ Nekilnojamojo turto duomenų bazėje nurodytą nekilnojamojo turto objekto adresą“, – komentavo SĮ „Vilniaus atliekų sistemos administratorius“ Rinkliavos administravimo tarnybos vadovas Ilja Karužis.

Ši subjektyvi autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos: už skaitytojo turinį lrytas.lt neatsako.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.