Sunkų ligonį slaugančiai moteriai nesuprantami greitosios medikų klausimai

Ir vėl... apie sveikatos sistemą. Taip, ir vėl. Kiek galima mane ir daugelį žmonių gąsdinti reformomis, pseudo reformomis? Kada baigsis? Kada išsikvėps pažangūs reformatoriai? Kada eiliniai Lietuvos žmonės atsikvėps, pailsės ir pradės gyventi, o ne bus tik reformatorių įkaitai?

Sunkų ligonį slaugančiai moteriai nesuprantami greitosios pagalbos medikų klausimai. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
Sunkų ligonį slaugančiai moteriai nesuprantami greitosios pagalbos medikų klausimai. <br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Jan 8, 2019, 6:12 PM, atnaujinta Jan 8, 2019, 6:13 PM

Šiandien, ne, ne apie vaistus kalbėsiu. Ne. Šiandien pasakysiu, kad man reikia, nežinau, kokių vaistų, žolelių ar tepalėlių, nuo skambučio greitosios pagalbos medikams. Iš tikrųjų, jie ten prisistato paramedikais. Puiku. Žmonės, prisilietę prie medicinos, tikrai daugiau, nei aš žino. Bet, sutikime, ir jie ne profesoriai.

Pas mane namuose yra du sunkūs ligoniai: mama, patyrusi keturis širdies infarktus ir visiškos negalios brolis. Taigi, į medikus kreipiamės gana dažnai. 

Bet, norint pasiekti gydytoją, pirmiausia tenka bendrauti su klausimyno asais, paramedikais, nuo kurių priklauso, ar tau bus suteikta pagalba reikiamu momentu, ar ne. Jie pradeda spręsti, kaip skubiai reaguoti į tavo artimo žmogaus skausmą, o svarbiausia – pavojų gyvybei. 

Klausimyno virtuozai pradeda: koks adresas; koks miestas; kiek metų (tarsi, jiems yra skirtumas – žmogui 20 metų, ar 100; kokia ligonio veido spalva; ar ligonis išpiltas prakaito; ar ligonis kvėpuoja (jei nekvėpuotų, tai man ne medikų pagalbos reikėtų, bet ritualinių paslaugų įmonės); eikite prie ligonio, patikrinkite jo pulsą; plačiai atverkite langus ir išvėdinkite kambarius; uždarykite gyvūnus (taip, daugiabutyje pas mus ferma, o turint šunį ar katę, man, tūlai pilietei, neužtenka sveiko proto, uždaryti juos į kitą kambarį. To mus gali pamokyti ir patarti tik medikai, skubėdami gelbėti ligonį.) Viskas man būtų puiku, gerai, gražu, jei tai būtų paskaitėlė mokykloje. 

Bet, kaip minėjau, namuose turiu du sunkius ligonius. Dažniausia man tenka keisti sauskelnes, kai mamai sutrinka širdies ritmas, visas šitas cirkas ima erzinti.

Vis galvoju ir prisimenu sovietinius metus, kai toks ponas Kašpiropskis gydydavo iš televizijos ekranų, per atstumą, visi krisdavo, alpdavo ir atsikėlę pasveikdavo. Dabar irgi niekas nesiskiria: pulsą ligoniui matuoja per atstumus, susijaudinusio artimojo rankomis; pataria langus atsidaryti, nes mes, tamsuoliai, nesuprantame, tokių elementarių dalykų.

Aš suprantu, klausimynas sudarytas, tikriausia, kokio informacinių technologijų specialisto, mažai susidūrusio su medicina ir ligoniais.

Būtų puikus klausimynas beraščiams laukiniams, kurie nežino, kad reikia langus atverti; gyvūnus, jei tokių turi, uždaryti. Bet mes, lietuviai, visi dar vidurines mokyklas esame baigę ir žinome apie higieną jei ne iš tėvų, tai, iš mokytojų. Gabiems reformatoriams nereikia pergyventi ir gaišinti brangaus ligonio bei jo artimųjų laiko.

O, man mielieji, susimildami, patarkite, kokiais tepalais tepti galvą, kad manęs neerzintų reformatorių klausimynai?

***

Greitosios medicinos pagalbos stoties Viešųjų ryšių vyr. specialistė Dalia Bacevičienė primena, kad paciento adresas reikalingas tam, kad arčiausiai iškvietimo įvykio esanti laisva brigada per kuo trumpesnį laiką, trumpiausiu maršrutu pasiektų ligonį.

„Vilniaus GMP dispečerinė valdo kelių apskričių GMP pajėgas, todėl būtina tiksliai žinoti, kokiame mieste yra iškvietimo adresas, kadangi, pvz. J. Basanavičiaus gatvė yra ne tik Vilniuje ar Utenoje, bet ir kituose miestuose.

Pagalbos teikimo įranga yra skirtingų dydžių ir techninių parametrų suaugusiajam, vaikui ir naujagimiui. Vienodai skambanti iškvietimo priežastis jaunam žmogui ir senoliui gali būti sąlygota visiškai skirtingų aplinkybių ir pareikalauti skirtingų pagalbos veiksmų ar priemonių, kurias brigada jau turi būti preliminariai nusimačiusi pakeliui į kvietimą.

Keletas paprastų išorinių požymių gali įspėti, jog ligonio būklė kritinė ir yra būtini šalia esančiojo neatidėliotini veiksmai, galintys palaikyti gyvybę ar palengvinti ligonio būklę, kol atvyks medikai. Kelios minutės ir paprasti eilinio žmogaus veiksmai gali išgelbėti ir palaikyti gyvybę bent iki GMP atvykimo.

Ne kiekvienas GMP kviečiantis asmuo objektyviai gali įvertinti turimo augintinio elgesį ir pasirūpinti, kad nemalonumų būtų išvengta. Todėl dispečerio prašymas uždaryti augintinį yra pagrįstas ir pagirtinas, juolab, kad GMP darbo praktikoje yra buvę įvykių, kada į iškvietimą atvykusi gydytoja buvo žiauriai sukandžiota paciento šuns.

GMP specialistai ir dispečeriai nuolat kelia kvalifikaciją, tobulina veiksmus, idant pacientui būtų suteikta savalaikė ir kokybiška paslauga.

Gerbtinas lrytas.lt skaitytojo sunkus ir pasiaukojamas darbas slaugant savo artimuosius, suprantamas nuovargis ir nuolatinė psichologinė įtampa. Šią naštą slaugančiajam gali palengvinti nemokamas slaugos paslaugas namuose teikiančios įstaigos. Informaciją apie šias įstaigas suteikia teritorinės ligonių kasos. Psichologinė pagalba teikiama pirminėje asmens sveikatos priežiūros įstaigoje, kurioje pacientas prisirašęs.

Apie Greitosios medicinos pagalbos darbo specifiką: Greitosios medicinos pagalbos darbas yra daugiau nei iškvietimo fiksavimas, vykimas į paciento buvimo vietą  ar jo transportavimas į ligoninę. Šis darbas reikalauja ypatingo fizinio ir psichologinio pasiruošimo, todėl čia dirba tik profesionalūs, ištvermingi ir motyvuoti specialistai.

Nuo telefono ragelio pakėlimo iki Greitosios pagalbos medikų atvykimo į įvykio vietą lygiagrečiai vyksta pacientui nematomas intensyvus darbas. 

Greitosios medicinos pagalbos dispečeriai iškvietimus priima pagal įstaigos patvirtintą apskrities dispečerio darbo tvarką. Kvietimų priėmimui algoritminis klausimynas mūsų įstaigoje nenaudojamas. Priimant iškvietimą pirmiausia surenkama iškvietimo vietos ir priežasties informacija, kad brigada, išvydusi sistemoje jai priskirtą adresą, dar pokalbiui tęsiantis jau galėtų išvykti. Dispečeris renka detalesnę informaciją įvertina ar pacientui būtina neatidėliotina pagalba gyvybinių funkcijų palaikymui ar būklės palengvinimui iki atvyks brigada. Pajėgų valdytojas lygiagrečiai šią informaciją ryšio priemonėmis siunčia medikams. Pagalbos teikimui taikoma įranga, priemonės ir medikamentai priklauso nuo sveikatos sutrikimo. Informacija tarnauja tam, kad į kvietimą vykstanti brigada greičiau ir geriau pasiruoštų konkrečios pagalbos teikimui, su savimi paimtų tikslinę įrangą ir priemones. Pokalbio su dispečeriu trukmė brigados išvykimo į kvietimą laiko neįtakoja. 

Apie GMP dispečerinę: Vilniaus GMP dispečerinė valdo Vilniaus miesto, Vilniaus apskrities (7 rajonai) ir Utenos apskrities (5 rajonai) pajėgas. Mūsų VšĮ Greitosios medicinos pagalbos dispečerinėje tarnyboje dirba įvairių kvalifikacijų medikai: Skubios medicinos pagalbos specialistai; Bendrosios praktikos slaugytojai; Paramedikai (dažniausiai dirba prie pajėgų valdymo pulto ir tik retais atvejais kvietimų priėmime); Pamainos gydytojai. 

Iškvietimus priima ir skambinančius kompetencijos ribose konsultuoja skubios medicinos pagalbos specialistai bei bendrosios praktikos slaugytojai ir tik pavieniais atvejais kvietimų priėmime dirba paramedikai, kurių visi studijuoja ir siekia GMP specialisto kvalifikacijos. 

Esant neaiškiai situacijai ar prireikus sudėtingesnės konsultacijos, skambutis nukreipiamas pamainos gydytojui.

Vilniaus GMPS dispečerinės pamainoje budi ne daugiau nei vienas paramedikas, kuriam į pagalbą bet kuriuo reikiamu momentu gali prisijungti medicininį išsilavinimą turintis dispečeris. Nepaisant to, asmuo, įgijęs paramediko kvalifikaciją geba įvertinti paciento būklę bei sutrikus gyvybiškai svarbioms funkcijoms teikti rekomendacijas kaip suteikti pirmąją medicinos pagalbą“, – komentavo Greitosios medicinos pagalbos stoties Viešųjų ryšių vyr. specialistė Dalia Bacevičienė. 

Ši subjektyvi autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos: už skaitytojo turinį lrytas.lt neatsako.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.