Naujos sofos kelionė į butą privertė ir juoktis, ir verkti

Aštuoni vyrai virvėmis į 10-ąjį namo aukštą kelia didelę sofą. Tai ne scena iš kino filmo. Taip kauniečių šeimos keliasi į būstus daugiaaukščiuose, kuriuose nėra krovininio lifto. O įstrigti senuose keltuvuose yra tekę ir vaikams, ir senjorams.

Šilainiuose, Rasytės gatvės 10-ajame name, gyvenančio D.Pilypaičio duktė Liepa buvo užstrigusi keltuve. Meistrai mergaitę išvadavo po 15 minučių.<br>M.Patašiaus nuotr.
Šilainiuose, Rasytės gatvės 10-ajame name, gyvenančio D.Pilypaičio duktė Liepa buvo užstrigusi keltuve. Meistrai mergaitę išvadavo po 15 minučių.<br>M.Patašiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Vėjūnė Inytė

Mar 3, 2014, 11:31 AM, atnaujinta Feb 15, 2018, 6:44 PM

Namo Vytauto prospekte, kuriame 1930 metais buvo įrengtas pirmasis Kaune ir Lietuvoje liftas, gyventojai šiandien apgailestauja, kad istorinis keltuvas neišliko. Jie mano, kad įrenginys būtų veikęs kaip laikrodis.

Tačiau senesniuose pastatuose, kuriuose liftai buvo įrengti sovietmečiu, gyvenantys kauniečiai vis atsargiau jais naudojasi. Žmonės bijo keltuvuose užstrigti ar patirti avariją. Mat jų naudojimo laikas – tik 25 metai.

Miesto daugiabučiuose įrengta per 1 tūkstantį liftų. Iki šiol atnaujinta vos 140 keltuvų.

O krovininių liftų daugelyje daugiabučių išvis nėra.

Daiktus nešė laiptais

Rasytės gatvės 10-ajame name Šilainiuose gyvenantis Deividas Pilypaitis – naujakurys. Prieš kelis mėnesius jis su šeima atsikraustė į 12-ąjį daugiabučio aukštą.

„Kaip sekėsi kraustytis? Ogi teko naudotis „krovininiu liftu“ – šalia keleivinio lifto esančiais laiptais“, – ironizavo vyras.

1986 metais statyto namo projektuotojai nesivargino numatyti, kad pastate būtų įrengtas dideliems daiktams vežti pritaikytas keltuvas. Todėl šio namo gyventojai prieš įsigydami stambesnius pirkinius priversti galvoti, ar juos pavyks į namus parsigabenti paprastu liftu arba užnešti laiptais.

„Laimei, mes labai didelių daiktų neturėjome. Daug kas tilpo į paprastą liftą. Tačiau nešant kai kuriuos baldus teko paprakaituoti“, – rūpesčius prisiminė vyras.

D.Pilypaitis prasitarė, kad name esantis keleivinis liftas taip pat bent kartą per mėnesį genda.

„Dukra jau buvo užstrigusi jame. Išsigando. Pasisekė, kad meistrai atvyko po 15 minučių ir Liepą išvadavo“, – pasakojo kaunietis.

Didelė sofa į liftą netilpo

Krovininio lifto nėra ir Rasytės gatvės 2-uoju numeriu pažymėtame name.

Dešimtame aukšte gyvenantis Mindaugas Povilaitis pasakojo apie savo vargus, kai įsigijo didelę 3 dalių odinę sofą.

„Kai baldų gamintojai ją atvežė, paaiškėjo, jog į keleivinį liftą nė viena sofos dalis netilps. Mažiausią dalį darbininkai visą valandą nešė laiptais. Toliau buvo dar linksmiau“, – pasakojo vyras.

Likusias sofos dalis darbininkai išsivežė. Dvylikaaukščio gyventojas ėmė ieškoti krano, kad juo sofą galėtų užkelti pro savo buto langą. Tačiau paaiškėjo, kad namą supa ne grindinys, o žolė, todėl krano naudoti negalima.

Sofą įkėlė pro namų langą

„Teko pirkti 100 metrų virvės, specialius skridinius ir viršuje gyvenančių kaimynų prašyti, kad šie leistų pro jų butų langus išmesta virve kelti sofą į mūsų būstą.

Viršuje gyvenantys kaimynai nesutiko. Malonesni buvo 12-ajame aukšte gyvenę žmonės“, – prisiminė M.Povilaitis.

Su 7 draugais vyras virvėmis šiaip taip nelemtą baldą užkėlė.

„Dėl to, kad name nėra krovininio lifto, patyriau nuostolių. Už pagalbą ir reikmenis teko išleisti 200 litų.

Keliant sofą pro langą jį reikėjo išimti. Langą vėl įtaisius liko plyšiai, pro kuriuos iki šiol pučia vėjas. Reikėjo atlyginti žalą ir kaimynams, nes sugadinome jų palangę“, – dejavo kaunietis.

Jis prisipažino, kad padarė klaidą nepagalvojęs, jog dėl didelio baldo kils problemų. Tačiau vyrui nepatinka, kad dėl projektuotojų neapdairumo yra priverstas pirkti ne tai, kas patinka, bet tai, kas telpa į keleivinį liftą.

Telpa tik vienas keleivis

Karaliaus Mindaugo prospekto 34-ojo namo gyventojai didžiuojasi, kad 1954 metais statytame jų name buvo įrengtas XIX amžiuje Šveicarijoje įkurtos liftus gaminančios firmos „Schindler“ liftas. Tačiau prieš 15 metų liftas sugedo ir penkmetį neveikė.

„Tik kai ant namo stogo antenas panoro iškelti viena telekomunikacijų firma, pasiūlė suremontuoti liftą. Taip buvo įrengta nauja kabina, ir keltuvas dirba beveik nestreikuodamas“, – pasakojo daugiabučio gyventojas Jonas Latkauskas.

Tačiau šio namo gyventojai kraustydamiesi taip pat patiria nepatogumų. Senas liftas – beveik perpus mažesnis nei naujesniuose daugiabučiuose.

„Šiame lifte ir vienas stambesnis žmogus vos telpa. Todėl didesnius daiktus tempiame laiptais. Norėčiau, kad atnaujinant namą būtų galvojama, kaip išspręsti ir šią problemą“, – sakė kita seno namo gyventoja Genadija Bulatova.

Pirmojo keltuvo neišsaugojo

Vytauto prospekto 30-ajame name gyvenantis Artūras Tamkutonis didžiuojasi, kad gyvena ypatingame statinyje.

1930 metais namą pasistatė bendrovės „Drobė“ direktorius Juozas Daugirdas. Pastatą projektavo garsus to meto architektas Vladimiras Dubeneckis. Keturių aukštų name su palėpe buvo įrengtas pirmasis Lietuvoje ir Kaune liftas.

„Ponai pro paradines duris iš Vytauto prospekto patekdavo į namą ir į viršų keldavosi liftu. Tarnai vaikščiodavo pro kieme įrengtas duris. Viskas buvo protingai suplanuota“, – pasakojo šiame name 42 metus gyvenantis vyras.

Sovietmečiu pastatas buvo paverstas komunaliniais butais. Kiekviename aukšte gyveno po 5 šeimas.

Tuo metu išsaugoti paveldinį namą niekam nerūpėjo, buvo sugadintas ir liftas.

„Kai čia apsigyvenome, liftas jau neveikė. Girdėjau, kad jo įranga išplėšta. Dabar keltuvo durys užkaltos, lifto šachta tuščia. Labai gaila, tačiau mums, gyventojams, prikelti namą ir liftą naujam gyvenimui per brangu. Valstybė jam išsaugoti lėšų taip pat neskiria“, – apgailestavo kaunietis.

Todėl kažkada buvusio įspūdingo pastato gyventojai nebeturi vilties, kad kada nors vėl galės naudotis liftu, ir daiktus prireikus tampo stačiais laiptais.

Užstrigo krovinių lifte

Kur kas patogiau įsikūrę P.Plechavičiaus gatvėje esančių dvylikaaukščių gyventojai. Šiuose namuose įrengti ne tik keleiviniai, bet ir krovininiai liftai.

Vienas jų atnaujintas, ir gyventojai tuo patenkinti. Su pavydu į kaimynus žvelgia šios gatvės 6-ajame name gyvenantys kauniečiai.

„Mūsų namas statytas 1985 metais. Nuo to laiko liftai tik paremontuojami. Neretai būna, kad juose užstringa žmonės.

Gerai bent tai, kad krovininis keltuvas veikia ištisą parą. Anksčiau važiuodavo tik rytais ir vakarais, todėl naudotis juo ne visada galėdavome“, – sakė dešimtame aukšte įsikūręs Bronius Zaveckas.

Vyro kaimynė Danutė Petrauskienė pasakojo, kad keleiviniame lifte su dviem kaimynais buvo užstrigusi.

„Laukėme visą valandą, kol mus išvaduos. Nebuvo labai linksma. Atrodė, kad trūksta oro. Tada svarstėme, kad geriau būtume pasinaudoję krovininiu liftu. Tačiau ir jis genda“, – kalbėjo moteris.

Kaunietė tvirtino, kad Naujųjų metų išvakarėse kitas kaimynas skubėdamas žemyn važiavo krovininiu keltuvu ir užstrigo. Prasėdėjo ten ilgai, nes telefonas šiame lifte neveikia.

„Žmogų įrenginio prižiūrėtojai išvadavo likus 15 minučių iki vidurnakčio“, – tarsi apie sceną iš kino filmo pasakojo kaunietė.

Gyventojai kiekvieną mėnesį moka 6–11 litų mokestį liftui atnaujinti ir tikisi, kad tai kada nors bus padaryta.

Seniausi liftai – Dainavos rajone

Paulius Ugianskis

Bendrovės „Mano būstas LT“ atstovas

„Kaune administruojame 109 daugiabučius namus, kuriuose yra 236 liftai.

Daugiausia – 135 liftai yra Šilainiuose ir 94 Dainavos mikrorajone. Pastarajame rajone liftai yra seniausi – jiems 20–30 metų. Nuo 2000 iki 2009 metų atnaujinome 58 liftus.

Gyventojai, norintys atnaujinti liftus, turi gauti daugumos pritarimą ir kreiptis į namą administruojančią bendrovę, kuri pasiūlys geriausią sprendimą ir palankiausias kredito sąlygas.“

Keleiviniai keltuvai neatitinka normų

Žilvinas Paškūnas

Kauno technologijos universiteto Architektūros ir urbanistikos katedros docentas

„Statant naujus daugiabučius juose įrengiami šiuolaikiniai liftai. Name turėtų būti keltuvai, pritaikyti ne tik sveikiems, bet ir neįgaliems gyventojams bei dideliems daiktams gabenti.

Dažniausiai taupant pastato erdvę ir lėšas Kauno daugiabutyje įrengiamas vienas didelis, tačiau šiuolaikinius poreikius ir reikalavimus atitinkantis liftas.

Kur kas blogesnė padėtis sovietmečiu statytuose daugiabučiuose ir jų liftuose. Tada buvo manoma, kad pastatai stovės tik 25 metus, vėliau jie bus nugriauti ir jų vietoje atsiras nauji namai.

Tačiau tokie skaičiavimai nepasitvirtino. Todėl daugybėje daugiabučių nėra krovininių liftų, o keleiviniai keltuvai nebeatitinka visuomenės sveikatos normų ir priešgaisrinių reikalavimų, yra per maži.

Atnaujinant senuosius liftus pasiekiama tik tiek, kad jie saugiau kelia žmones ir naudoja mažiau elektros energijos. Tačiau ištikus nelaimei ar kilus gaisrui gyventojai ir toliau lieka nesaugūs. Norint, kad taip nebūtų, reikėtų didinti liftų šachtas. Tačiau tai neįmanoma. Todėl kauniečiai turėtų pagalvoti ir apie šiuos tykančius pavojus.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.