„Štai kokia ta Europa“, – nusistebi Vilniaus svečias, išėjęs iš Europos Komisijos atstovybės ar viešbučio „Novotel“ ir užkliuvęs už išsiklaipiusios gatvės plytelės. Ir tokia Europa – pačiame Vilniaus centre, Gedimino prospekte.
Kitame Neries krante, toli nenuėjus, Europa tokia pat: sovietmetį menančios šaligatvio plytelės, kurių kas antra suskilusi. Tarpuose želia žolė, o žengęs kelis žingsnius į šoną įmaknoji į purvyną. O juk tai yra labai judri, vilniečių ir turistų mėgstama vieta.
„Tuoj, tuoj“, – tokiais žodžiais pradeda kalbą Vilniaus valdžia, paklausta, kada pagaliau bent jau miesto centre bus padorūs šaligatviai, kuriems pakloti milijonų nereikia.
Verslininkai neapsikentė
Europos Sąjungos žvaigždės šviečia ant Gedimino prospekte esančio pastato fasado. Tai Europos namai – Europos Sąjungos institucijų biurai Lietuvoje.
Čia įsikūrusi ne tik Europos Komisijos atstovybė, bet ir Europos Parlamento informacijos biuras, Europos lyčių lygybės institutas. Čia – ir prekybos centras „Centro pasažas“, viešbutis „Novotel“, kuriame 159 kambariai.
Jau aštuoneri metai, kai privažiuojamasis kelias prie šio objekto atrodo kaip kaimo vieškelis. Jį kartkartėmis vis paremontuoja, tačiau netrukus vėl atsiranda duobių.
Savivaldybės Miesto ūkio ir transporto departamento direktoriaus pavaduotojas Antanas Mikalauskas sakė, kad neapsikentę duobių privažiuojamąjį kelią galų gale nusprendė remontuoti patys verslininkai.
Pastatas Gedimino prospekte priklauso bendrovei „Vastint Lithuania“.
Ji darbus ketina pradėti kartu su Vilniaus gatvės rekonstrukcija, kurią savivaldybė atidėliojo kelerius metus.
Jokios pagalbos nesulaukė
Verslininkas Benas Gudelis, kuriam priklausantis salonas „KristiAna“ yra šalia baisaus privažiuojamojo kelio, prisiminė, kad savivaldybė ne kartą buvo jį užsipuolusi. Esą tai jis neremontuoja kelio.
„Teko kantriai aiškinti, kad tai yra valstybinė žemė.
Vadinasi, tvarkyti privalo savivaldybė, bet ji nieko nedaro. Tai yra baisus apsileidimas“, – piktinosi verslininkas.
Kad duobes, kurios nepuošia miesto, būtina užlyginti, jis ne kartą informavo savivaldybę. Tačiau valdžiai tai – nė motais.
Atmestas buvo ir verslininkų pasiūlymas suremontuoti kelią miesto biudžeto ir privačiomis lėšomis.
Tai įprasta tvarka. Savivaldybė pasiūlo gyventojams, kai jie nori, kad gatvė toliau nuo miesto centro būtų lygesnė.
Tačiau šįkart savivaldybė užsispyrė – jeigu nori, tegu verslininkai kelią remontuoja patys.
Skirs 20 tūkstančių eurų
Supratusi, kad iš savivaldybės pagalbos nesulauks, bendrovė „Vastint Lithuania“ ketina kelio remontui paaukoti 20 tūkstančių eurų.
„Kadangi numatyta Vilniaus gatvės rekonstrukcija, nutarėme vis dėlto šį klausimą išspręsti visiems laikams ir savo lėšomis.
Nors kelias priklauso miestui, nesitikime, kad savivaldybė skirs lėšų iš biudžeto.
Beje, tas kelias – prieš pat Vyriausybės rūmus ir Vilniui garbės nedaro“, – sakė „Vastint Lithuania“ vykdomasis direktorius Kęstutis Vedeckis.
Prie kelio remonto jis kvietė prisidėti ir žurnalistus.
Ratai sutraiškė medžiagą
Privažiuojamąjį kelią ne kartą mėginta lyginti, bet vėl atsirasdavo duobių. Kodėl?
A.Mikalausko manymu, pagrindinė priežastis yra ta, kad kelias įrengtas ant požeminės aikštelės stogo. „Tikimės, kad verslininkai, pasitelkę projektuotojus, suras tinkamą konstrukcinį sprendimą“, – džiaugėsi A.Mikalauskas, kad našta nusirito nuo savivaldybės pečių.
K.Vedeckis patikslino – kelias įrengtas ant Vilniui priklausančios požeminės stovėjimo aikštelės.
Tarp aikštelės stogo ir trinkelių buvo paklota termoizoliacinė medžiaga. Tačiau keliu naudojosi ne tiktai lengvieji automobiliai, bet ir autobusai, net sunkvežimiai, kurie termoizoliacinę medžiagą sutraiškė.
„Nuo to laiko šis sluoksnis tapo nestabilus. Mūsų įmonė vienąkart jau perklojo trinkeles už savo lėšas, bet tai pasirodė neefektyvu.
Paaiškėjo, kad reikia keisti visą dangą kartu su termoizoliacinėmis medžiagomis, o tai jau gerokai brangiau“, – aiškino K.Vedeckis.
Lengviausia – uždrausti
Privažiuojamasis kelias tapo duobėtas iš karto po Gedimino prospekto rekonstrukcijos, kuri buvo baigta 2008-ųjų lapkritį.
Anksčiau A.Mikalauskas yra aiškinęs, kad ta vieta apskritai nepritaikyta automobilių eismui. Tad, jo nuomone, vienintelė išeitis – uždrausti automobilių eismą pro viešbutį „Novotel“.
Bėda yra ir tai, kad trinkelės suklotos ant betoninio pagrindo, o lietus nuolat išplauna užpildą. Drenažo sistema toje vietoje neįrengta.
Savivaldybė buvo sudariusi ne vieną specialistų komisiją, jos taip ir nesugebėjo paaiškinti, kodėl privažiuojamojo kelio trinkelės nelygios.
Laukia komplekso statybų
Ar savivaldybė ketina bent imtis pėsčiųjų tako tarp Vilniaus centrinės universalinės parduotuvės ir planetariumo remonto?
Juk šalia – didžiulis viešbutis „Radisson Blu Hotel Lietuva“, kurį taip pat pamėgę turistai ir Vilniaus svečiai.
Bet valdžia ir šį kartą kaip elgeta tiesia ranką. Nors sovietmetį menantis šaligatvis baisus, savivaldybė laukia, kol prasidės garsaus pasaulio architekto Danielio Libeskindo suprojektuoto daugiafunkcio komplekso „k18b“ statybos. O tai atsitiks dar labai negreit.
Investicijos į jį – daugiau kaip 40 mln. eurų. Ar bus investuota keliasdešimt tūkstančių eurų į šaligatvius – nežinia.
Valdžia apie darbus nepamiršta pasigirti
Šaligatviai baisūs net miesto centre, bet valdžia giriasi, kad šiemet pirmą kartą per trejus metus paklota daugiau kaip 9 kilometrai naujų šaligatvių ir suremontuota 3 kilometrai ištrupėjusių.
Nauji šaligatviai įrengti Fabijoniškėse, Visoriuose, Pavilnyje, Justiniškėse, Žirmūnuose, Jeruzalėje, Pilaitėje, Verkiuose, Naujojoje Vilnioje, Naujininkuose, Balsiuose, Antakalnyje, Lazdynuose, Paneriuose bei Savanorių prospekte.
Šaligatviai sostinėje pirmiausia buvo klojami ten, kur esą jų labiausiai reikia: prie miesto transporto stotelių, mokyklų, perėjų.
Kitąmet – antrasis šaligatvių tiesimo etapas, per kurį planuojama pakloti dar 13 kilometrų naujų šaligatvių ir suremontuoti apie 5 kilometrus senų, susidėvėjusių.
Šiuo metu renkama informacija iš seniūnijų, koks yra remontuojamų šaligatvių poreikis. Iki lapkričio surinkus duomenis, Miesto ūkio ir transporto departamento specialistai numatys reikiamus darbus ir parengs preliminarias sąmatas.