Viešosios įstaigos „Regitra“ duomenimis, pernai Lietuvoje buvo įregistruota beveik 232 tūkstančiai automobilių, iš kurių tik 13 tūkstančių buvo nauji. Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos teigimu, kiti, tapę savo savininkams nebereikalingi, yra nelegaliai parduodami ardytojams. Šie iš automobilio susirenka vertingas dalis ir metalą, o likusias dalis šalina netinkamai – išmeta arba sudegina. Taip gamtai daroma didžiulė žala, nes nevertingos dalys sudaro net iki 20–30 procentų automobilio svorio. Taigi ir į aplinką patenka didžiuliai neteisingai tvarkomų automobilinių atliekų kiekiai.
Aplinkos viceministras Algirdas Genevičius sako, kad Lietuvoje, kaip ir visoje ES, transporto priemonėms taikomas gamintojo atsakomybės principas. Tai reiškia, kad gamintojai ir(ar) importuotojai privalo prisiimti visą atsakomybę už visų jų Lietuvos vidaus rinkai tiektų transporto priemonių poveikį aplinkai nuo pat transporto priemonių gamybos iki atliekų tvarkymo. Gamintojams ir (arba) importuotojams tenka ir visa atsakomybė už atliekų surinkimo, vežimo, perdirbimo, naudojimo ir šalinimo sistemos organizavimą ar jos finansavimą.
Viceministro teigimu, kasmet Lietuvoje priimama apie 25 tūkstančiai vienetų eksploatuoti netinkamų transporto priemonių (ENTP). Tai rodo leidimus turinčių ENTP ardytojų duomenys, pateikti Aplinkos apsaugos agentūrai. „Atliekų tvarkymo įstatyme nustatyta, kad transporto priemonių gamintojai ir importuotojai turi užtikrinti, kad kiekvienoje apskrityje būtų ne mažiau kaip viena ENTP priėmimo vieta. Taip pat – organizuoti tokiose vietose priimtų priemonių perdavimą atliekų tvarkytojui, kuris turi teisę tvarkyti tokias atliekas“, – teigė A. Genevičius. Tokių vietų, kuriose priimamos ENTP, kiekvienoje šalies apskrityje yra ne viena. Todėl kiekvienas gyventojas turi galimybę savo eksploatuoti nebetinkamą transporto priemonę parduoti ar bent nemokamai perduoti leidimus turintiems atliekų tvarkytojams, kurie veikia pagal nustatytus reikalavimus ir atsiskaito aplinkosaugos institucijoms.
„Negalime teigti, kad šiuo metu nėra funkcionuojančios tokių atliekų tvarkymo sistemos. Tačiau kylančių ENTP tvarkymo problemų sprendimas – neabejotinai tarpinstitucinis (ne tik Aplinkos ministerijos, bet ir Finansų ministerijos, Susisiekimo ministerijos, Ūkio ministerijos) valstybinio lygmens klausimas. Todėl tam, kad būtų užtikrinta naudotų transporto priemonių ir jų dalių bei ENTP įvežimo ir tvarkymo kontrolė, Ministro Pirmininko potvarkiu sudaryta tarpinstitucinė darbo grupė“, – sakė aplinkos viceministras A. Genevičius.
Netinkamai šalinamų automobilių atliekų kiekiai keliauja į sąvartynus arba yra deginami. Tačiau pirmuoju atveju didinami sąvartynų atliekų kiekiai, nors Lietuva artimiausiu metu yra įsipareigojusi juos ženkliai sumažinti, antruoju – užteršiamas oras.