Reklamos skatina siekti lėlės Barbės įvaizdžio

Pasaulis nuolat sužino apie kurią nors merginą, nusprendusią tapti panašia į lėlę Barbę. Pati įžymiausia gyva lėlės Barbės antrininkė yra neseniai Lietuvoje viešėjusi 27 metų ukrainietė Valerija Lukjanova. Dabar paranešta apie kitą gyvą lėlę - japonę Vanillą Chamu, kuriai buvo padaryta per 30 plastinių operacijų, kad būtų įgyvendintas jos troškimas tapti kuo panašesne į porcelianinę lėlę.

Ukrainietė Valerija Lukjanova už solidų honorarą buvo atvykusi į televizijos laidą Lietuvoje.<br>LNK nuotr.
Ukrainietė Valerija Lukjanova už solidų honorarą buvo atvykusi į televizijos laidą Lietuvoje.<br>LNK nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Giedrė Balčiūtė

May 8, 2013, 4:23 PM, atnaujinta Mar 7, 2018, 1:43 AM

Kaunietei tarptautinių ryšių ekspertei Dianai Martinėlei (37 m.), panašu, irgi nesvetimas Barbės įvaizdis. Tiesa, savo stilių lietuvė formuoja mažiau ekstremaliomis priemonėmis, nei lėlėmis įsigeidusios tapti ukrainietė ir japonė.

Psichologės Karolinos Bajoriūnienės nuomone, tai, kad merginos stengiasi būti panašiomis į lėles, yra reklamos kūrėjų peršamo tobulo moters įvaizdžio pasekmė.

Ekrane – tobuli žmonės

„Plastinės operacijos paprastai daromos tada, kai žmogus yra nepatenkintas savimi. Tačiau dažniausiai žmogus yra nepatenkintas ne išore, o vidumi, kurį yra žymiai sunkiau pakeisti. Žmogui atrodo, kad jis jausis geriau tada, kai geriau atrodys“, - aiškino K. Bajoriūnienė.

Žmonės savo gyvenime vykstančius įvykius vertina ne vienodai. Vieni jaučiasi galintys juos kontroliuoti ir įtakoti, tokie, anot psichologės vadinami žmonėmis su vidiniu kontrolės lokusu, o kiti – ne. Jie mano, kad tai, kas vyksta jų gyvenime, yra nulemta išorinių aplinkybių. Pastarieji vadinami žmonėmis su išoriniu kontrolės lokusu.

„Geriausiai, kai tarp šių abiejų lokusų yra pusiausvyra. Tačiau kartais kažkurio jų būna gerokai per daug“, - komentavo psichologė.

Padidėjęs išorinis kontrolės lokusas labiau būdingas paaugliams. Kol jie dar nėra susiformavę, jiems labai svarbu tai, ką apie juos mano kiti, ką apie juos šneka bendraamžiai. Informacijos, kaip elgtis ar atrodyti jie gauna iš interneto, žurnalų, stebėdami reklamas. O jose, kaip pastebėjo K. Bajoriūnienė, rodomi itin gražūs, ypatingi žmonės, kurių tikrovėje nėra daug.

Barbė atrodo laiminga

Vartotojiška kultūra skatina stengtis patikti aplinkiniams, nes esą tik taip bus galima geriau gyventi ir jaustis.

„Tai skatina darytis ir plastines operacijas. Žmonės tiki, kad tai padės tarsi pasisavinti kažkieno kito, sėkmingesnio gyvenimą. O kai gyvenimas bus panašus į sėkmingo žmogaus, tada manoma, kad ir paties gyvenimas bus toks pat laimingas“, - aiškino pašnekovė.

K. Bajoriūnienės nuomone, su lėle Barbe merginos siekia tapatintis ne atsitiktinai. Taip yra todėl, kad ši lėlė glaudžiai susijusi su grožio kultu.

„Žmones įkvepia lėlių tobulumas – figūros išmatavimai 90-60-90, didelės jų akys. Juk dabar visose reklamose reklamuojami tušai, kurie ilgina, storina, didina blakstienas, siūloma net ir dieną darytis vakarinį makiažą, kad akys atrodytų didesnės. Barbė turi Keną, gerą automobilį, namą, daug suknelių, yra laiminga. Pamėgdžiodamos lėles moterys tikisi gyventi taip pat laimingai, kaip ir jos“, - mano psichologė.

Airiškos reklamos - „sveikesnės“

Pašnekovė pastebėjo, kad ypač daug vartotojiškumą ir grožio kultą skatinančios reklamos yra skirta moterims. Merginoms siūlomos ir užpakaliukus stangrinančios pėdkelnės, ir krūtinę pakeliančios liemenėlės ir dirbtinės blakstienos, ar priklijuojami nagai. Visa tai reikalinga tam, kad jos atrodytų gražiau vyrams, kurie uždirba pinigus. Kai kurioms mergaitėms atrodo, kad tai yra vienas iš būdų pasiekti kažko daugiau, nei turėjo tėvai.

Psichologė mano, kad situacija pagerėtų, jeigu mūsų reklamose būtų rodomi ne tokie tobuli, žemiškesni žmonės.

„Galima pamatyti drastišką skirtumą tarp airiškų ir Lietuvoje rodomų reklamų. Airiškiems produktams reklamuoti parenkami niekuo neišsiskiriantys, net, mūsų akimis žiūrint, nelabai gražūs žmonės. Jeigu ir pas mus tokie bandytų reklamuoti prekes, turėtume truputį kitokį rezultatą. Sumažėtų anoreksijų, bulimijų. Truputį pasikeistų ir laimingo gyvenimo supratimas. Atsirastų suvokimas, kad laimingą gyvenimą reikia susikurti pačiam“, - įsitikinusi K. Bajoriūnienė.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.