Būsimiems pirmokams matematikos vadovėlius kūrė ir vaikai

Taisyklių laužytojai, visų galų meistrai, savimi patenkinti individualistai, gyvenantys čia ir dabar, – mokslininkų nuomone, – būtent tokie bus alfa kartos vaikai, gimę po 2010 m. ir jau besiruošiantys eiti į pirmą klasę. Tai ypatinga karta, kuri nesimokys, jei nematys prasmės, o geriausiai įsimins tai, ką patirs ir išbandys patys.

Vadovėlį kartu su mokiniais išbandžiusi Jurgita Mickevičienė, Vilniaus Prano Mašioto pradinės mokyklos vyresnioji mokytoja, labiausiai įvertino tai, kad vadovėlio ir užrašų sąsiuvinio užduotys labai susijusios.
Vadovėlį kartu su mokiniais išbandžiusi Jurgita Mickevičienė, Vilniaus Prano Mašioto pradinės mokyklos vyresnioji mokytoja, labiausiai įvertino tai, kad vadovėlio ir užrašų sąsiuvinio užduotys labai susijusios.
Vadovėlį kartu su mokiniais išbandžiusi Jurgita Mickevičienė, Vilniaus Prano Mašioto pradinės mokyklos vyresnioji mokytoja, labiausiai įvertino tai, kad vadovėlio ir užrašų sąsiuvinio užduotys labai susijusios.
Vadovėlį kartu su mokiniais išbandžiusi Jurgita Mickevičienė, Vilniaus Prano Mašioto pradinės mokyklos vyresnioji mokytoja, labiausiai įvertino tai, kad vadovėlio ir užrašų sąsiuvinio užduotys labai susijusios.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

2017-04-24 12:56, atnaujinta 2017-04-26 01:25

Sukurti aktyviems šiuolaikiniams moksleiviams vadovėlį – nemažas iššūkis, tad nuo šiol į gausią autorių ir ekspertų komandą įsiliejo ir patys vaikai. Pirmą kartą Lietuvoje pirmokai kartu su mokytojais išbandė dar tik kuriamus matematikos vadovėlius, todėl dalijamės jų įspūdžiais ir naujovėmis, kas būsimųjų pirmokų laukia rugsėjį.

Neįkainojamas vaikų turtas – smalsumas

Dr. Jaakas Aakvisoo, vienas Estijos švietimo sistemos architektų ir buvęs švietimo ministras, atkreipė dėmesį, kad „didžiausia duobė ir laikas, kai užgęsta vaikų smalsumas, – tai 10–13 metų paaugliai“. Todėl pradinės klasės yra kritinis laikotarpis, kurio metu smalsumą būtina ne tik išsaugoti, bet aktyviai skatinti, kad tai taptų mokymosi pagrindu visam gyvenimui.

„Pagrindinė šiuolaikinio švietimo kryptis – mokymasis tiriant, kada vaikai turi ne tiesiog įsiminti jiems dėstomas žinias, bet atrasti jas patys. Tyrinėdami jie daug labiau įsitraukia į mokymąsi, jaučiasi motyvuoti ir džiaugiasi atradimais. Tokiu būdu vaikai mokosi plačiau mąstyti, spręsti iškeltas problemas, suprasti jų kontekstą. Matematikos pamokose tai itin svarbu, nes taip lavinamas ne tik gebėjimas skaičiuoti, ugdomas ir gilesnis matematinis raštingumas, lemiantis matematinių žinių taikymą įvairiose situacijose“, – teigia Daiva Bartninkienė, leidyklos „Šviesa“ leidybos vadovė.

Patraukti ir išlaikyti vaikų dėmesį vadovėlio kūrėjai sieks ir paįvairintomis iliustracijomis – komiksais, sąsajomis su šiuolaikinių vaikų gyvenimu ir vyraujančiomis madomis. Vaikai galės naudotis ir skaitmeniniu vadovėliu, o dalis užduočių knygoje turės interaktyvųjį tęsinį, pasiekiamą kompiuterio ar išmaniosios klasės lentos ekrane.

Pasak D. Bartninkienės, nuosekliai mokydamiesi iš skirtingų, tačiau tarpusavyje susietų komplekto dalių – vadovėlio, užduočių sąsiuvinio, skaitmeninių užduočių ir kitos medžiagos – vaikai pasiekia geresnių rezultatų. Naujuosius skaitmeninius vadovėlius, skaitmeninių ir interaktyvių užduočių banką, audiovizualinę medžiaga, mokymosi objektus bus galima rasti mokymosi ir vertinimo platformoje www.eduka.lt .

Kaip išmokyti ir žinių, ir gebėjimų?

Alfa karta išsiskiria tuo, kad jau ikimokyklinio amžiaus vaikams pradeda rūpėti užsiėmimai, seniau buvę aktualūs gerokai vyresniems vaikams. Todėl vadovėlių, iš kurių šiandien mokosi alfa vaikai, autoriai turėjo labai atidžiai peržiūrėti ir išpildyti programoje numatytą turinį. Viena iš pagrindinių užduočių mokant alfa kartos vaikus – pamokoje suderinti ne tik dalyko žinias, bet ir gyvenimui reikalingus gebėjimus – kūrybiškumą, bendradarbiavimą, informacijos ieškojimą ir kt.

„Vadovėlio komplektas iš vienos užduoties siūlo daugelį problemų ir išeičių ieškojimo; vieną užduotį gali nagrinėti visą pamoką“, – teigia mokytoja Džeralda Kuzavinienė, Šiaulių Gytarių progimnazijos pradinių klasių mokytoja ekspertė.

Atsižvelgiant į tai, kas labiausiai domino vaikus, vadovėlio kūrėjai pasirinko daugiau praktinių užduočių, susijusių su kasdieniu vaikų gyvenimu ir juos supančia aplinka.

„Pavyzdžiui, pinigų skaičiavimas yra svarbus ir praktiškas įgūdis, be to, taip vaikai supranta pinigų vertę, ką už juos galima įsigyti. Turime ne tik sudėti ir atimti skaičius, bet visapusiškai ruošti vaikus gyvenimui. Sakykim, viena iš užduočių vadovėlyje buvo susijusi su pinigais ir pasirinkimu. Jiems buvo įdomu skaičiuoti savo pinigų limitą ir diskutuoti, kuris kurią prekę pirktų ir kodėl. Tokie uždaviniai padeda pažinti save, klasės draugus, kuria bendrumo jausmą“, – pasakoja Giedrė Razmienė, VŠĮ Klaipėdos licėjaus pradinių klasių mokytoja.

Paklausta, ar kalbėti apie pinigus, finansus vaikai dar nėra per jauni, mokytoja G. Razmienė sako esanti įsitikinusi, kad tai temos, apie kurias reikia šnekėti jau darželyje. O tokie ir panašūs uždaviniai padeda ugdyti šiuolaikinės kartos praktiškumą.

Kas yra mokymosi strategijos ir kiti burtažodžiai?

Būsimiesiems pirmokams skirti serijos „Taip!“ matematikos vadovėliai išsiskirs tuo, kad juose bus derinami įvairūs mokymosi būdai. Be jau minėto mokymosi tiriant, svarbus ir kitas tėveliams mažiau pažįstamas terminas – mokymosi strategija. Ji numato vaiko sąmoningumo ugdymą: kad mokiniui būtų lengviau susitvarkyti su užduotimi, jam pateikiami žingsniai, kaip reikia ieškoti atsakymo.

Tėvams svarbu žinoti, kad šiais laikais per matematikos pamoką vaikai mokosi ne tik matematikos teorijos ir praktikos. Matematikos vadovėlyje skiriama dėmesio ir emocinio intelekto ugdymui – supratingumas ir dėmesys kitam žmogui subtiliai įterpiamas į pamokos veiklą. Matematika natūraliai integruojama į gyvenimą ir kitus mokomuosius dalykus, taip pat ir į skaitmeninę aplinką, neatsiejamą nuo šiuolaikinių vaikų kasdienybės.

„Vaikus itin motyvavo šiuolaikiškai, įdomiai pateiktos uždavinių sąlygos, skatinusios diskutuoti, kalbėti, o įgytos žinios vėliau padėjo ir per pasaulio pažinimo pamokas. Vaikams patiko ir naujoviškos iliustracijos. Šią mokinių kartą supa visai kitokia aplinka, tad ir jų mokymosi priemonės turi tai atspindėti“, – savo įspūdžius pasakoja Jūratė Barkauskienė, Plungės vyskupo Motiejaus Valančiaus pradinės mokyklos mokytoja metodininkė.

Vadovėlį testavusios mokytojos pastebėjo, kad vaikams labai patiko kurti užduotis savo klasės draugams. Tai padaryti galės bet kuris vadovėlio skaitytojas.

„Ypač patiko tekstiniai uždaviniai, kuriuose vaikai turėjo įrašyti savo skaičius ir juos išspręsti. Taip pat pravertė uždavinių sprendimas remiantis penkiais žingsniais“, – teigia mokytoja Vilma Leskauskienė, Vilniaus Simono Daukanto progimnazijos vyresnioji pradinių klasių mokytoja.

Skirtingi uždaviniai – kiekvienam vaikui

Dar viena pirmokams ruošiamų vadovėlių ypatybė – uždavinių diferencijavimas pagal jų sudėtingumą. Tai nėra naujovė, tačiau svarbu skirtingų lygių užduotis pateikti taip, kad vaikai nesijaustų suskirstyti į „stiprius“ ir „silpnus“, o kaip tik atvirkščiai – galėtų kasdien priimti iššūkį ir lenktyniauti ne su kitais, bet su savo pačių pasiekimais.

„Džiaugiuosi, kad vadovėlyje yra uždavinių ir silpniau besimokančiam vaikui, ir tam, kuris atėjęs į klasę po ligos per kelias dienas visus pasiveja ir pralenkia. Iki šiol medžiagą greitesniems, gabesniems mokiniams ruošdavau papildomai. Kartais tai klasėje gali sukelti diskriminacijos jausmą: „Kodėl aš mokausi iš tokio, o jis iš kitokio lapo.“ Kai viskas yra viename vadovėlyje, vaikas jaučia, kiek turi pasitempti, kad spręstų greičiau, efektyviau“, – sako J. Barkauskienė.

Pasak jos, diferencijuoti uždaviniai ir apskritai kokybiškas ir kūrybiškai pateiktas vadovėlis yra visų pirma skirtas vaikui, taip pat tai didelė pagalba mokytojui. Juk vaiko sėkmė ir tobulėjimas daugiausia priklauso nuo mokytojo, kaip jis motyvuos, įtrauks vaiką į aktyvų mokymąsi, kaip stebės ir skatins jo individualią pažangą, sugebės jį sudominti. Jai pritaria ir kolegė Edita Miliušienė, Kauno Jono Pauliaus II gimnazijos pradinių klasių mokytoja metodininkė.

„Labai gerai, kad užduotys pateiktos sunkėjančia tvarka. Kiekvienas mokinys gali patirti sėkmę ir pasitenkinimą. Spręsdamas vaikas mato, kiek spėja ir pajėgia išspręsti uždavinių užrašuose savarankiškai“, – teigia E. Miliušienė.

Kitokios pamokos, nei prisimena tėvai

Vadovėlio recenzentė doc. dr. Vaiva Grabauskienė teigia, kad, palyginti su prieš 15–20 metų leistais vadovėliais ir šiandieniniais, daug kas pasikeitė.

„Keitėsi ne tik laikas, bet ir mūsų aplinka, taip pat ir užduočių turinys. Šiandien, kai turime tokias interneto galimybes, galime pasinaudoti įvairių žmonių, šalių, pedagogų patirtimi, todėl užduotys yra įvairesnės, skirtingo pobūdžio. Keitėsi ir vadovėlio kūrimo procesas. Kai mokykloje mokėsi dabartinių moksleivių tėvai, vadovėlis būdavo vieno ar dviejų žmonių ilgo mąstymo vaisius, o dabartinės priemonės yra sukurtos bendradarbiaujant gausiai autorių komandai“, – sako V. Grabauskienė.

Pasak VŠĮ Klaipėdos licėjaus mokytojos Giedrės Razmienės, taip pat testavusios būsimą matematikos vadovėlį iš mokymuisi tiriant skirtos serijos „Taip!“, darbas su šiuolaikiniais vaikais gerokai skiriasi nuo tų laikų, kai mokėsi vaikų tėveliai, bet ir šiandien mokytojos dirba nevienodai.

„Man krinta į akis tai, kad anksčiau buvo laikomasi nuostatos, jog pradinių klasių mokiniams nereikia apibrėžimų, nes jie jų nesupras. Tačiau apibrėžimai gali būti pritaikyti vaikui pagal jo amžių ir supratimą“, – sako doc. dr. V. Grabauskienė.

Vadovėlį kartu su mokiniais išbandžiusi Jurgita Mickevičienė, Vilniaus Prano Mašioto pradinės mokyklos vyresnioji mokytoja, labiausiai įvertino tai, kad vadovėlio ir užrašų sąsiuvinio užduotys labai susijusios; užrašų sąsiuvinyje pateikiama priminimo lentelė su sprendimo žingsniais puslapio apačioje, yra kūrybinių užduočių.

„Sąvokos mokiniams pateikiamos aiškiai ir suprantamai. Labai smagu, kad užrašuose yra ir loginių užduočių, tad mokytojai nebereikia papildomų uždavinių“, – teigia J. Mickevičienė.

Leidyklos „Šviesa“ serijos „Taip!“ matematikos vadovėlis pirmai klasei bus išleistas tik papildžius ir pakoregavus pagal testavusių mokytojų, vaikų ir jų tėvelių pastabas ir gavus Ugdymo plėtotės centro patvirtinimą. Kartu su visų priemonių komplektu – mokytojo knyga, užrašų sąsiuviniais, pasitikrinamaisiais darbais, skaitmeniniu vadovėliu ir su komplektu susietų skaitmeninių užduočių banku – šie vadovėliai mokyklas pasieks rugsėjį.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.