Reklama apie jus žinos viską. Ir tai yra gerai

Jei kada nors lankėtės Vakarų Europos arba Tolimųjų Rytų megapoliuose, atostogavote Egipte, Turkijoje, turbūt pamenate, kiek tariamų draugų susirasdavote eidami pro restoranus, klubus ar parduotuvėles. Žinoma, draugais jie būdavo tik tol, kol griežtai kokį tūkstantąjį kartą pasakydavote „ne“ į jų priekabiuosius „Best food in town, come my friend, it‘s cheap, very cheap“. (Liet. geriausias maistas mieste, užeik, mano drauge, tai pigu, labai pigu).

Daugiau nuotraukų (1)

Eimantas Mikšys

Dec 5, 2014, 10:28 PM, atnaujinta Jan 19, 2018, 8:28 PM

Kol kas panašios emocijos užplūsta ir kalbant apie reklamą mobiliuosiuose įrenginiuose. Kasdien gauname dešimtis naujienlaiškių, SMS žinučių, matome neribotus skaičius reklamjuosčių socialinėse svetainėse, žiniasklaidoje. Nors dauguma reklamos pardavėjų jau siūlo įrankius, kurie padėtų optimaliau pasiekti tikslinę auditoriją, mus vis dar pasiekia visiškai netikslingos arba nekokybiškos reklamos, panašesnės į šlamštą. Tačiau reklamos rinka neišvengiamai keičiasi ir reklama turėtų tapti jūsų drauge.

Sukasi reklamos ciklas

Internetinės reklamos valdymo IT sprendimus kuriančios įmonės „AdForm“ pardavimų vadovas Audrius Janulis įžvelgia tendencijų ciklus ir mano, jog dėl gaunamo brukalo kalčiausia ne nefunkcionuojanti technologija, o patys žmonės. Jis pateikia pavyzdį, kaip esą dar 1994-aisiais absoliuti dauguma elektroninių laiškų buvo atidaroma, o dabar šis kiekis sumažėjęs iki dvidešimties procentų. Ir tai tik žvelgiant optimistiškai.

„Tai nereiškia, jog el. paštas yra kažkuo blogas. Tai reiškia, jog žmonės sugadina technologijas. Reklamos rinkoje viskas prasidėjo nuo kelių skydelių stengiantis patraukti dėmesį, kurio žmonės nenorėjo skirti. Reklama lindo į akis, nepaisydama norų.

Ilgainiui tinklalapiai ir reklamdaviai sukūrė ekosistemą, kurioje tinklalapiai didino ir didino reklamų kiekius, reklamdaviai ir agentūros vis galvojo, kaip įmantriau patraukti dėmesį. Dabar atvertę puslapį gauname tokią reklamos dozę, kad net kyla mintis, kaip nuo jos pabėgti“, – įsitikinęs A.Janulis.

Netinkamas reklamai skirtų technologijų išnaudojimas lėmė ir reklamai blokuoti skirtų įskiepių populiarumą, taip pat susikūrė netgi atskiri verslo modeliai. Pavyzdžiui, „Spotify“ siūlo išvengti reklamos susimokant pinigus. „AdForm“ atstovo nuomone, taip vartotojas terorizuojamas mokėti pinigus už tai, kad reklamos nebegautų.

Trūksta informacijos

Nors išmanieji įrenginiai mums jau nėra jokia naujiena, reklamai tai dar neišsemti klodai. Pavyzdžiui, rinkos tyrimų bendrovė „Gemius Baltic“ detalios informacijos apie mobiliųjų įrenginių auditoriją kol kas neteikia. Pirmieji tokie duomenys turėtų pasirodyti 2015-ųjų pavasarį. Tačiau atsiliekanti reklama turi pakankamai svarių pasiteisinimų. Iš pradžių klaidingai manyta, jog pakaks visas nusistovėjusias taisykles bei įpročius perkelti iš kompiuterio į telefoną.

Anot A. Janulio, tiesiog sumažinti reklaminį skydelį ir jį įdėti naudojant mažesnio dydžio tekstą yra neefektyvu. Tačiau kol kas nieko itin gudraus nesugalvota, nes pasigendama bendrų standartų. Naršyklių, rezoliucijų, ekranų dydžio skirtumai – tai tik ledkalnio viršūnė, kai kalbama apie problemas, su kuriomis tenka susidurti: „Naudojantis internetu kompiuteryje informacijos rinkimas apie vartotojus yra paremtas slapukų principu. Mobiliuosiuose įrenginiuose slapukai veikia šiek tiek kitaip nei kompiuteriuose: kai kur jų išvis nėra, kai kur jie ištrinami, kai kur įrašomi vos kelioms valandoms. Tai apsunkina procesą. Kuriame naujas technologijas, kurios leidžia taikyti tuos pačius principus net neturint slapukų. Tai leis daugelį reklamos būdų, kurie buvo galimi tik naudojantis kompiuteriais, perkelti į mobiliuosius įrenginius.“

Reikia taisyklių

Vis dėlto taisyklių tiek reklamos davėjai, tiek užsakovai turėtų laikytis. Pašnekovo nuomone, yra keturios šventos tiesos, kurių laikantis bus galima pasiekti puikių rezultatų mobiliųjų įrenginių rinkoje: asmeninis pritaikymas; reklamos draugiškumas; kūrybiškumas bei technologijų įvertinimas.

„Reklama technologiškai negali būti brukalas ir stabdyti įrenginio darbo. Ji negali erzinti, uždengti man viso ekrano ir didelėmis raidėmis pranešti apie dvidešimties procentų nuolaidą. Dabar 99 procentai reklamos man yra neaktuali“, – įsitikinęs jis.

To priežastis gali būti ir per mažas vartotojų įsitraukimas bei švietimo stoka. Pardavimų vadovas mano, jog daug kas prisibijo, kad yra sekami internete: „Iš esmės niekam neįdomu, kas tas Jonas ar Petras. Įdomūs tik tam tikri segmentai, kurie yra anoniminiai. Patys vartotojai turėtų suprasti, kad jau geriau gauti informaciją, kuri yra aktuali, pavyzdžiui, apie nuolaidas ar renginius, negu visiškai neįdomią ir bandyti jos kažkaip vengti.“

Jis tikisi, kad „Facebook“, „Google“ ir kiti didieji žaidėjai pradės vartotojus mokyti, kokia esą didelė vertė suteikti savo duomenis mainais į aktualesnius pasiūlymus.

Spartus augimas

Remiantis „gemiusTraffic" bei „gemiusAudience" duomenimis, Lietuvos internautų aktyvumas, vertinant pagal puslapio peržiūras, kol kas nekelia jokių abejonių – karaliauja asmeniniai kompiuteriai. Beveik 4 iš 5 puslapių peržiūrimi būtent per šiuos įrenginius. Telefonai sudaro tik 16 procentų, planšetiniai kompiuteriai vos 5 procentus vartotojų aktyvumo. Prie asmeninio kompiuterio naršant vidutiniškai per mėnesį praleidžiama daugiau kaip 10 valandų, telefone ar planšetiniame kompiuteryje naršoma tris kartus trumpiau. Tačiau skaičiai turėtų keistis – net „Google“ paskelbė, jog skirs daugiau dėmesio ir paieškoje suteiks geresnes pozicijas puslapiams, kurie gali prisitaikyti ir prie mobiliųjų įrenginių ekranų.

„Gemius“ paskelbta Vidurio ir Rytų Europos mobiliosios reklamos rinkos analizė tokias tendencijas tik patvirtina. Per paskutinius 12 mėnesių interneto puslapių peržiūra telefonuose bei planšetiniuose kompiuteriuose išaugo nuo 8 iki 18 procentų, lyginant su peržiūromis asmeniniuose kompiuteriuose.

Nepaisant besikeičiančių skaičių, „gemiusDirectEffect“ duomenys rodo, jog kol kas tik 6 procentai reklamos parodymų (angl. impressions) vyksta naudojantis mobiliaisiais įrenginiais. Tai – milžiniškas potencialas reklamos kūrėjams, kadangi Serbijoje jau dabar šis skaičius siekia net 18 procentų. Juolab, kad Lietuvoje reklamos paspaudimų skaičiaus rodiklis (angl. Click Through Rate, CTR) mobiliuosiuose įrenginiuose yra kone du kartus didesnis nei asmeniniuose kompiuteriuose – atitinkamai 0,44 ir 0,24 procento.

Spontaniškos perspektyvos

Mobilieji įrenginiai suteikia galimybę reklamai personalizuotis ir orientuotis pagal žmogaus esamą vietą. Anot A. Janulio, matysime vis daugiau spontaniškų reklamos sprendimų, kurių kol kas dar nėra. Įsivaizduokite: įeinate į restoraną ir iškart telefone gaunate subtilų pranešimą, jog būtent dabar taikoma nuolaida kavai. O galbūt apžiūrinėsite batelius parduotuvėje ir tik juos pakėlę artimiausiame ekrane pamatysite, kad būtent jiems taikoma akcija, susipažinsite su medžiagomis, iš kurių jie buvo pagaminti. Visa tai – netolimoje ateityje.

Tačiau kol kas pasitenkinkime žemiškesnėmis technologijomis. Pašnekovas teigia, jog vienintelis dabar tikrai veikiantis mobiliosios reklamos modelis yra vadinamoji įsiterpianti į turinį reklama (angl. native), kurį sėkmingai yra įgyvendinęs „Facebook”.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.