Lietuviai sugalvojo, kaip išjudinti elektroninių knygų rinką

Masinis išmaniųjų paplitimas ir daugumos medijų skaitmenizacija per pastaruosius keletą metų gerokai transformavo muzikos, filmų ir knygų industriją bei privertė jos atstovus ieškoti dabartines realijas atitinkančių pajamų generavimo modelių. Net ir Lietuvoje tokios platformos, kaip „Spotify“ muzikos klausymui ar „Netflix“ filmų žiūrėjimui, surenka vis daugiau vartotojų, tad panašu, kad jų pasiūlyti nauji legalūs multimedijos vartojimo būdai atranda savo nišą.

Ar sprendimas pasiteisino ir kokią įtaką jis turi Lietuvos el. knygų rinkai, šiuo metu siekiančiai kuklius 2 proc., tikimasi, preliminariai bus galima įvertinti per maždaug metus.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Ar sprendimas pasiteisino ir kokią įtaką jis turi Lietuvos el. knygų rinkai, šiuo metu siekiančiai kuklius 2 proc., tikimasi, preliminariai bus galima įvertinti per maždaug metus.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Aug 24, 2016, 2:12 PM, atnaujinta May 15, 2017, 12:57 AM

Minėtų platformų esmė labai paprasta – vartotojai perka ne konkrečius muzikos kūrinius, filmus ar el. knygas, o už tam tikrą mokestį prenumeruoja visą ar dalį jų pasiūlos. Tokį prenumeratos principą neseniai Lietuvos vartotojams pasiūlė ir el. knygų rinkos pionierius Lietuvoje – integruota el. knygų parduotuvė ir skaityklė „Milžinas“.

Muzikos įrašų industriją analizuojančios organizacijos IFPI duomenimis, 2015 m. pasaulyje pajamos iš muzikos prenumeratų augo 45 proc. ir sudarė 43 proc. visų pajamų iš skaitmeninių muzikos pardavimų. Tai beveik tokia pat dalis, kokią sudarė muzikos failų parsisiuntimai (45 proc.). Taigi tų vartotojų, kurie nori turėti galimybę naudotis visa siūloma muzikos paklausa, o ne pirkti atskirus įrašus, dalis auga.

Platformos „Milžinas“ vadovo Dainiaus Blyno teigimu, panašios tendencijos stebimos ne tik muzikos, bet ir filmų ar el. knygų rinkose, o pagrindinis prenumeratos modelio patrauklumas vartotojui yra jo patogumas ir galimybė turėti daugiau laisvės.

„Žvelgiant į kitų sričių, kitų valstybių pavyzdžius, analizuojant mūsų pačių rinką, tampa akivaizdu, kad skaitmeninių produktų prenumerata turi paklausą. Mūsų atveju, prenumeratą dažniausiai renkasi tie vartotojai, kurie neturi poreikio įsigyti konkrečių knygų, o tiesiog nori ką nors paskaityti, kai turi tam progą. Tuo metu pirkti konkrečius failus renkasi didesni entuziastai, kurie jau žino konkrečius autorius bei pavadinimus, turi favoritus, nori perskaityti būtent jų knygas arba jiems yra svarbu turėti konkrečią knygą“, – sako D.Blynas.

Be to, „Milžino“ vadovo teigimu, yra ir nemažai abu – prenumeratos bei atskirų knygų pirkimo – būdus derinančių vartotojų. Tokiu atveju atskirai perkamos jau pamėgtų autorių knygos, tai, kas patikrinta, o prenumerata naudojama ieškant ir atrandant ką nors nauja. Tai daryti patogu, kadangi už tą patį mėnesinį mokestį galima skaityti neribotą kiekį knygų.

Tikisi išjudinti el. knygų rinką

Pasak D.Blyno, viena iš tokių platformų kaip „Spotify“ populiarumo paslapčių yra galimybė vartotojui naudotis visa sukaupta muzikos įrašų kolekcija be apribojimų už gana nedidelį mokestį.

„Šiuolaikinis, su internetu augęs vartotojas yra įpratęs, kad viskas būtų ranka pasiekiama bet kuriuo metu. Jis dažnai neturi laiko skaityti knygų ar muzikos apžvalgų, atsiliepimų, pernelyg gilintis prieš įsigydamas produktus – jis nori greitai ir paprastai viską išbandyti pats ir pasirinkti tai, kas, sakykime, „užkabina“. Prenumerata šiuo atveju leidžia tai daryti be vargo“, – sako D.Blynas.

Lietuvoje „Milžinas“ pirmasis pasiūlė vartotojams galimybę prenumeruoti el. knygas, tačiau sėkmingai užsienyje veikiančių tokių pavyzdžių jau yra.

„Knygų prenumeratos jau veikia daugelyje pasaulio šalių. Sėkminga „Mofibo“ platformos prenumerata siūloma Danijos vartotojams. Jos kūrėjai teigia, kad vartotojams pristačius prenumeratos galimybę, per dvejus metus pavyko el. knygų dalį visų knygų rinkoje padidinti nuo 2 proc. iki 17 proc. Kitas, Lietuvai dar artimesnis, pavyzdys – estiška el. knygų prenumerata „Elisa“, kurios kūrėjams taip pat sekasi gerai. JAV ir Didžioje Britanijoje populiarūs „Amazon Unlimited“ ir „Scribd“ – abu yra sėkmingi, veikia jau daugiau nei dvejus metus ir giriasi augančiu skaitytojų skaičiumi“, – vardino D.Blynas.

Lietuviškoji „Milžino“ platforma, tikimasi, taip pat išjudins el. knygų rinką šalyje, o paprastesnis priėjimas prie leidinių paskatins skaitmeniniame formate skaityti net ir tuos, kurie tai daro rečiau arba neskaito visai.

Priežasčių tuo tikėti yra. Lietuvoje atliktas tyrimas parodė, kad 74 proc. lietuvių, skaitančių popierines knygas, skaitytų ir elektronines, jei jomis būtų paprasčiau naudotis. Dažniausiai barjeru el. knygų skaitymui tampa nepakankamai patogus naudojimas jomis, nežinojimas, kaip tai padaryti, arba tinkamo įrenginio neturėjimas. Bent dalis šių problemų išsprendžiamos su galimybe nusipirkti vieną prenumeratą praktiškai visam platformoje siūlomam turiniui.

Mažina piratavimo mastus

„Spotify“ praktiškai išsprendė visos muzikos industrijos pamatus klibinti ėmusią piratavimo problemą. Žinoma, piratavimo reiškinys muzikos įrašų rinkoje vis dar egzistuoja, tačiau, atsiradus galimybei muzikos klausytis legaliai ir nebrangiai arba netgi visai nemokamai, nelegalių muzikos parsisiuntimų mastai smuko drastiškai.

„Neribotos prenumeratos galimybė el. knygų rinkoje taip pat gali prisidėti prie piratavimo problemos sprendimo. Prenumeratos mokestis yra pakankamai nedidelis, kad nuolat skaitančiam el. knygas vartotojui nebeliktų priežasčių vargti ieškant nelegalių knygų kopijų internete. Prenumeratos galimybė tam tikru požiūriu ugdo ir skaitytojo sąmoningumą – matydamas patrauklų ir pernelyg asmeniniams finansams neatsiliepiantį būdą skaityti knygas, skaitytojas turėtų taip ir daryti, o ne ieškoti nelegalių alternatyvų“, – sako D.Blynas.

El. knygų prenumerata mėnesiui „Milžino“ platformoje kainuoja 4,95 Eur. Už šį užmokestį vartotojui tampa prieinama apie 90 proc. viso el. parduotuvės asortimento. Palyginimui, vidutinė vienos knygos kaina „Milžino“ platformoje siekia apie 5 Eur.

„Panašias į mūsų kainas siūlo ir kitos skaitmeninių produktų prenumeratos paslaugas teikiančios platformos Lietuvoje – „Spotify“, „Deezer“ ar ką tik paleista „Viaplay“. Manome, kad tokia kaina daugeliui Lietuvos vartotojų tikrai yra prieinama“, – sako D.Blynas.

Lietuviška el. knygų skaityklė ir parduotuvė „Milžinas“ veikia jau beveik metus. Į prenumeratos funkcijos sukūrimą projekto valdytojai investavo apie 50 tūkst. eurų. Ar sprendimas pasiteisino, tikimasi įvertinti įvertinti per maždaug metus.

„Milžino“ duomenys rodo, kad apie 60 proc. el. knygų skaitytojų Lietuvoje sudaro moterys – dažniausiai 25–44 metų amžiaus. Be skaitytojų iš Lietuvos šia platforma naudojasi ir emigrantai. Jie sudaro apie 15 proc. „Milžino“ naudotojų. Daugiausiai tai Didžiojoje Britanijoje ir Norvegijoje gyvenantys lietuviai.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.