Kompiuteriniai žaidimai... gydo!

Vaizdo žaidimai neabejotinai tapo mūsų laikų laisvalaikio kultūros dalimi. Palyginus su 1980-aisiais ar 1990-aisiais išleistais žaidimais, šiuolaikiniai vaizdo žaidimai labiau primena interaktyvius filmus, kurie leidžia žaidėjui ne tik dalyvauti istorijoje, bet ir ją kurti. Senesnių kartų atstovai vis dar yra įsitikinę, kad vaizdo žaidimai yra laiką siurbianti juodoji skylė, o ir apskritai – vaikiškas užsiėmimas. Tačiau smerkiantieji nežino, kokią naudą vaizdo žaidimai suteikia žmogaus sveikatai.

„Xbox“ įrenginys „Kinect“ puikiai atlieka sporto trenerio vaidmenį.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
„Xbox“ įrenginys „Kinect“ puikiai atlieka sporto trenerio vaidmenį.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Kompiuteriniai žaidimai naudojami ir gydymo tikslais.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Kompiuteriniai žaidimai naudojami ir gydymo tikslais.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

„Žaismo DNR“

Sep 17, 2016, 11:15 AM, atnaujinta May 12, 2017, 8:14 PM

1. Pagerina atmintį.

Kiekvienais metais mokslininkai atlieka vis daugiau tyrimų, kurie įrodo, kad vaizdo žaidimai iš tiesų lavina atmintį. Neseniai Kalifornijos Irvino universitete buvo atliktas tyrimas, kurio metu išaiškinta, jog smegenų dalis, atsakinga už mokymąsi ir atmintį, žaidžiant kompiuterinius 3D žaidimus, aiškiai keitėsi.

Tyrimai parodė, kad kai kurių tyrime dalyvavusių studentų atmintis pagerėjo net 12 procentų.

Žinoma, dar nėra iki galo išaiškinta kaip ir kodėl vaizdo žaidimai padeda gerinti atmintį, tačiau mokslininkai tikisi, jog ateityje tai padės gydyti pacientus, kenčiančius nuo atminties sutrikimų.

2. Pagerina koordinaciją.

Vaizdo žaidimai daro didžiulę įtaką rankos-akies koordinacijai. Tai gali skambėti neįtikinamai, tačiau vaizdo žaidimai taip puikiai gerina koordinaciją, kad yra naudojami apmokant jaunus chirurgus. Juk visiems žinoma, kad chirurgų darbas yra itin preciziškas ir reikalaujantis užduotis atlikti ribotoje erdvėje.

Vaizdo žaidimų poveikis žmogaus motorikai žinomas jau seniai, tačiau tik pastaruoju metu atlikti tyrimai atskleidė, kurie žaidimai ir kaip gerina koordinaciją.

 Motorikai ypač naudingi greiti, pirmojo asmens šaudyklės žaidimai – jie ne tik gerina koordinaciją, bet ir padeda vystyti sugebėjimą greitai priimti teisingus sprendimus ar sekti daug daugiau aplinkoje esančių objektų ir indikatorių, stebėti jų judėjimą ir pokyčius.

3. Nauda kognityviniam mąstymui.

Kognityvinis (pažintis) mąstymas – tai gebėjimas sutelkti dėmesį, suvokti, prisiminti, reikšti emocijas. Vaizdo žaidimų nauda čia taip pat neabejotina.

Pasinėręs į mėgstamą žaidimą, žaidėjas tampa atidesnis, įžvalgesnis, labiau susikoncentravęs – ir visa tai vyksta kritiškai mąstant bei priiminėjant sprendimus žaidime. Ateityje vaizdo žaidimai gali būti naudojami padedant senyvo amžiaus žmonėms kovojant su Alzheimeriu ar kitais dėl senatvės atsirandančiais kognityvinio mąstymo sutrikimais.

4. Padeda kovoti su stresu ir depresija.

Niekas geriau nenuramina nervų negu mineralų ieškojimas tolimose planetose ar zombių būrio sunaikinimas. Tikriausiai, daugelis vaizdo žaidimams prijaučiančiųjų pritars, kad nėra geresnio jausmo, kaip grįžus po sunkios darbo dienos čiupti pultelį, kristi į fotelį ir mėgautis nauja istorija.

Įrodymų, kad vaizdo žaidimai padeda mažinti stresą ir netgi kovoti su depresija, vis daugėja. Žaidžiant smegenys užsiima visai kitais darbais ir nebelieka laiko nervintis dėl problemų realiame pasaulyje. Netgi paprastas „Angry Birds“ žaidimas gali padėti atsipalaiduoti ir nukreipti mintis.

Kitas svarbus dalykas – nedrąsioms asmenybėms tinklo žaidimai gali būti vienintelis būdas užmegzti ryšį su kitais žmonėmis ir nesijausti vienišiems.

5. Lavina gebėjimą priimti sprendimus.

XXI amžiuje itin aktualus tapo gebėjimas greitai priimti teisingus sprendimus. Greitas gyvenimo tempas ir besikeičiančios tendencijos neleidžia ilgai dvejoti ir svarstyti, kaip išspręsti problemas. Kompiuteriniai žaidimai turi didžiulę įtaką mokymuisi greitai priimti sprendimus.

Dažniausiai žaidimuose yra nagrinėjamos dilemos, kurios turės įtakos tolesniam žaidimo scenarijui, todėl prieš renkantis privalu gerai apmąstyti tiek pliusus, tiek minusus.

Strateginiuose žaidimuose reikalaujama mąstyti kritiškai ir priimti logiškus sprendimus. Netgi pirmojo asmens šaudyklėse neužteks vien tik nusitaikyti ir šauti – čia taip pat svarbus kritinis mąstymas. Vaizdo žaidimuose įgyta sprendimų priėmimo patirtis puikiai pravers ir realiame gyvenime.

6. Gerina laikyseną ir užtikrina fizinį aktyvumą.

„Nintendo“ išleistas „Wii“, o ypatingai „Wii Fit“, fizinius pratimus paverčia malonia pramoga. Žaidimas naudoja unikalią platformą – balansavimo lentą, ant kurios ir yra atliekami pratimai. „Wii Fit“ siūlo aerobikos, jėgos, balansavimo ir jogos žaidimus, kuriuos žaisti ne tik smagu, bet ir naudinga sveikatai.

Žaidimas netgi pasako, kaip pakito laikysena, kiek kalorijų jau sudeginta, kaip pasikeitė bendras kūno tonusas. Ne naujiena, kad „Wii Fit“ yra naudojamas ir reabilitacijų metu, padedant pacientams atsigauti po traumų.

7. Padeda diagnozuoti ir gydyti autizmą.

„Xbox“ įrenginys „Kinect“ taip pat puikiai atlieka sporto trenerio vaidmenį. „Kinect“ įranga žaidimą leidžia valdyti judesiais ir balso komandomis.

Visai neseniai mokslininkai „Kinect“ pradėjo naudoti kaip autizmo diagnozavimo įrenginį. Naudojant „Kinect“ nustatoma, ar vaikas nėra hiperaktyvus, ar atvirkščiai – pasyvus, palyginus su bendraamžiais. Maža to, „Kinect“ puikiai tarnauja autizmo gydymui.

Šį sutrikimą turintys vaikai daug mieliau įsitraukia į vaizdo nei tradicinius žaidimus. Vaikai tampa labiau motyvuoti atlikti lavinamąsias užduotis, bendrauti su bendraamžiais, mokosi reikšti emocijas, pagirti ar pasakyti komplimentą kitam. Žaidžiant vaizdo žaidimus autizmo sutrikimą turintys vaikai palaiko žaidžiančius bendraamžius, juos pagiria už gerą žaidimą – visa tai reikalinga komunikacijos įgūdžių gerinimui ir dalijimosi ugdymui.

8. Padeda kovoti su šlapimo nelaikymu.

„Just Dance“ ar „Zumba“ jau užsitarnavo savo vardą kaip vieni geriausių šokių ir vakarėlių vaizdo žaidimai. Tačiau negalima pamiršti ir jų teikiamos naudos senyvo amžiaus moterims, kovojančioms su ypač nemalonia bėda – šlapimo nelaikymu.

Šokant yra stiprinami dubens raumenys, kurie tiesiogiai atsakingi už šlapimo sulaikymą. Nors rezultatą galima pasiekti atliekant reguliarias mankštas, vaizdo žaidimai yra daug patrauklesni už nuobodžias treniruotes. Atliktas tyrimas parodė, kad dėl žaidimų šokti pradėjusios moterys tarpusavyje užmezgė ir stiprų socialinį ryšį. Viso eksperimento metu nepasitraukė nei viena dalyvė.

– – –

Gydytojai ir mokslininkai su nekantrumu laukia dar tobulesnių žaidimų ir įrenginių, kurie įvairių amžiaus grupių žmonėms padės treniruotis ir gydytis. Kol kas belieka džiaugtis nauda ir išdrįsti pasinaudoti vaizdo žaidimų privalumais. Juk fiziniai pratimai ir mokymasis gali būti ne tik sunkus, bet ir labai smagus užsiėmimas!

Parengė „Žaismo DNR“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.