Mobiliojo ryšio rinkoje – tylus perversmas: tai patiks ne visiems

Rojų Lietuvos mobiliojo ryšio vartotojams žadėjęs naujas Europos Parlamento (EP) reglamentas, pagal kurį už ryšį visoje Europoje mokėtume namų sąlygomis, virto rykšte.

Lietuviai už skambučius ir mobiliuosius duomenis užsienyje ir toliau mokės papildomai.<br>„123rf.com“ nuotr.
Lietuviai už skambučius ir mobiliuosius duomenis užsienyje ir toliau mokės papildomai.<br>„123rf.com“ nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Jun 11, 2017, 11:31 AM, atnaujinta Jun 12, 2017, 10:09 AM

„Bitė“ ir „Tele2“ vienašališkai keičia dalies sutarčių sąlygas ir spraudžia į kampą mažiausiai mokėjusius klientus.

Tiesa, mobiliojo ryšio įmonės taip nemano.

Skelbė džiugią žinią

Visi trys mobilieji operatoriai savo klientams džiugiai paskelbė, kad ryšys Europos Sąjungos (ES) ir Europos ekonominės erdvės (EEE) šalyse nuo birželio vidurio įspūdingai atpigs – dešimt kartų ar net daugiau.

Šis pigimas turėjo būti dar didesnis, mat reglamentas tarptinklinio ryšio priemokas ES ir EEE šalyse apskritai panaikino. Tačiau Lietuvos bendrovės Ryšių reguliavimo tarnybai (RRT) pavirkavo, kad, lyginant su kitomis Europos šalimis, lietuviai už ryšį moka grašius ir joms priemokų vis dar reikia. RRT padarė išimtį, todėl lietuviai už skambučius ir mobiliuosius duomenis užsienyje ir toliau mokės papildomai. Žinoma, mažiau nei iki šiol, bet mokės.

RRT duomenimis, tokių išimčių operatoriai paprašė 16-oje šalių (iš 31-os), kol kas jas patvirtino tik Lietuva ir Estija.

Tačiau išprašytų priemokų Lietuvos mobiliojo ryšio bendrovėms neužteko – jos nusitaikė į pigiausių planų naudotojus.

Rado landą reglamente

Visi trys operatoriai per pastaruosius metus pristatė, kaip jie patys vadina, „atnaujintus“ planus. Jų esmė paprasta: klientams siūlomi brangesni, bet didesnę naudą suteikiantys planai – daugiau minučių, SMS ir gigabaitų.

Pirmoji permainų ėmėsi „Bitė“, dar pernai liepą pristačiusi „spalvotus“ mokėjimo planus, kurie, kaip tuomet skelbta, leis Europoje naršyti tokiomis pat sąlygomis kaip ir Lietuvoje.

Tiesa, ši sąlyga galiojo ribotą laiką – vienus metus nuo sutarties pasirašymo datos. O vėliau šis terminas buvo sutrumpintas ir dabar naujiems klientams ši nauda suteikiama tik trims mėnesiams.

Šiam laikotarpiui pasibaigus už ryšį ES ir Europos ekonominės erdvės šalyse „Bitės“ klientams reikia mokėti priemokas, kurias palaimino RRT.

Vadovaujantis reglamento nuostatomis, tokios pat sąlygos turėtų galioti ir senesnių planų naudotojams – jame aiškiai nurodoma, kad „kalbėk kaip namie“ (angl. „Roam Like At Home“, RLAH) kainodara turi būti automatiškai pritaikoma visiems vartotojams be išimties. Ir tik papildomai, kaip alternatyva, gali būti siūlomi specialūs planai ar pasiūlymai, kuriuos vartotojai gali pasirinkti savo valia.

Tačiau „Bitė“ atrado landą: reglamentas neįpareigoja operatorių užtikrinti tarptinklinio ryšio paslaugų teikimo visiems abonentams. Taigi likus mėnesiui iki reglamento įsigaliojimo „Bitė“ vienašališkai pakeitė sutarčių sąlygas, nutraukdama tarptinklinio ryšio paslaugų teikimą.

Klientams siųstuose laiškuose nurodoma, kad nuo birželio 15 d. jie nebegalės naudotis ryšiu ES ir EEE šalyse, o jei norės tai daryti, turi rinktis naują „spalvotą“ planą, užsisakyti specialų paslaugų paketą arba už ryšį mokėti senosiomis – gerokai didesnėmis – kainomis. Tokį „Bitės“ sprendimą šiuo metu vertina RRT.

Nepatinka – nesinaudok

Trijų lapų pranešime vienu sakiniu užsimenama, kad klientai „turi teisę pasinaudoti Elektroninių ryšių paslaugų teikimo taisyklių 12 p. nurodytomis teisėmis“. Kokios tos teisės, nepaaiškinama. Sutaupysime jums laiko: šio punkto esmė – jei paslaugų teikėjas anksčiau laiko pakeičia sutarties sąlygas, abonentas turi teisę ją nutraukti nemokėdamas netesybų. 

Ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus pavaduotojas Giedrius Pūras pabrėžė, kad paslaugų apimties mažinimas reiškia sutarties sąlygų bloginimą: „Vartotojas, kuriam operatorius vienašališkai blogina sąlygas, turi teisę nemokėdamas jokių netesybų nutraukti sudarytą sutartį ir pasirinkti bet kokį kitą rinkoje (to paties ar kito operatoriaus) siūlomą mokėjimo planą arba toliau naudotis turimu mokėjimo planu, tačiau be tarptinklinio ryšio paslaugų.“

O „Bitė Lietuva“ vykdomasis direktorius Pranas Kuisys nemano, kad tarptinklinio ryšio paslaugų nutraukimas reiškia sąlygų pabloginimą. Esą klientai ir toliau gali rinktis, kaip ir kokiomis paslaugomis naudotis, o sprendimą priima patys.

„Neabejojame, kad „Bitėje“ RLAH įgyvendinimas visiškai atitinka reguliavimą ir atspindi skirtingus vartotojų poreikius. Manome, kad toks būdas yra geresnis nei kainų kėlimas visai klientų bazei, siekiant padengti nuostolius dėl tinklų sujungimo sąnaudų, kurios yra didesnės nei vietiniai tarifai ir didesnės nei EP reguliavimo leistina priemoka“, – teigė P.Kuisys.

Nurėžė pigiausius

Pokyčiai laukia ir „Tele2“ klientų. Ši bendrovė taip pat pristatė „atnaujintą“ kainodarą ir nuo šiol siūlo tik neribotus pokalbius bei SMS suteikiančius planus su tam tikru duomenų kiekiu – nuo 100 MB (už 6,9 Eur per mėnesį) iki neribotų duomenų (24,9 Eur/mėn.).

Daugumą iki šiol galiojusių planų „Tele2“ naikina, o jų naudotojus kvies pasirašyti naujas sutartis. Tiesa, šio proceso bendrovė neskubins – terminuotosios sutartys su klientais nebus keičiamos. Rinktis naujo plano vartotojai bus kviečiami tik terminuotajai sutarčiai pasibaigus.

Daliai vartotojų, kurie yra pasirinkę didelį duomenų kiekį suteikiančius planus, sąlygų žadama nekeisti.

Tačiau pigiausių planų „Tele2“ nusprendė atsisakyti. Taigi jei klientas buvo užsisakęs planą, už kurį mokėjo kelis eurus per mėnesį, pasibaigus sutarčiai jam teks rinktis vieną iš naujųjų planų. O pigiausias variantas – planas už 6,9 Eur per mėnesį su simboliniais 100 MB.

„Jei klientas visiškai nieko nedarys, greičiausiai planas bus automatiškai pakeistas į artimiausią šiuo metu galiojantį planą. Nes kita alternatyva yra palikti žmogų be ryšio, o tai turbūt dar blogiau“, – teigė „Tele2“ korporacinės komunikacijos direktorius Andrius Baranauskas.

„Tele2“, kaip ir „Bitė“, naudojasi išlyga, kad operatorius gali vienašališkai keisti sutarties sąlygas, apie tai iš anksto pranešęs klientams. Taigi ir „Tele2“ klientai gali pasinaudoti teise nutraukti sutartį nemokėdami netesybų.

Telia“ sutarčių sąlygų kol kas nekeičia ir visiems klientams taikys vienodą RLAH kainodarą. „Telia“ privačių klientų vadovas Norbertas Žioba žadėjo, kad, jei bendrovė ir nuspręs pakeisti kainodarą, esami vartotojai galės paslaugomis naudotis kaip naudojęsi: „Jei turėsime naujus planus, juos žmonės galės pasirinkti pagal savo poreikius arba likti su savo turimais planais.“

Nauji planai – ir mokantiems iš anksto

Dėl RLAH reguliavimo keičiasi sąlygos ir išankstinio mokėjimo paslaugų naudotojams. 

„Pildyk“ klientai užsienyje galės naudotis standartiniu planu, kuris leis skambinti ir rašyti SMS žinutes, arba užsisakyti paslaugų planą dienai ar savaitei, leidžiantį ne tik skambinti ir rašyti, bet ir naudoti mobiliuosius duomenis. 

„Labas“ naująjį reguliavimą atitinkantį planą žada pristatyti iki birželio 15 d., o kol kas siūlo naudotis paslaugomis senosiomis kainomis arba užsisakyti paslaugų planus parai, savaitei ir mėnesiui, kurie suteikia tam tikrą minučių, SMS ir duomenų kiekį. 

„Ežys“ ir „Telia Extra“ taikys RRT patvirtintas priemokas išeinantiems ir įeinantiems skambučiams, SMS priemokos negalios, o mobiliuoju internetu užsienyje šių paslaugų vartotojai, kaip ir iki šiol, naudotis negalės. Tačiau „Telia“ atstovai užsimena, kad IT sistemoje jau pradėjo derinti pakeitimus tam, kad šie vartotojai galėtų naršyti ir būdami užsienyje. 

Nauji tarptinklinio ryšio tarifai

„Spalvotus“ planus turintys „Bitės“ klientai ES ir EEE šalyse papildomai moka 1,4 ct už skambučio minutę ir iki 6,55 Eur už 1 gigabaitą (GB) duomenų. Priimamiems skambučiams ir SMS priemokos netaikomos.

„Tele2“ klientams skambučiai kitose ES ir EEE šalyse nuo birželio 15 d. papildomai kainuos 1,6 ct/min., priimto skambučio priemoka sieks 1,25 ct/min., o už 1 GB duomenų – 2,97 euro.

„Telia“ skambučius kitose ES ir EEE šalyse papildomai apmokestins 2 ct/min., priimto skambučio kaina sieks 1 ct/min., o priemoka už mobiliuosius duomenis bus 5,12 Eur/GB. Dabartinių planų savininkams Baltijos ir Šiaurės šalyse priemokos negalios.

Visi operatoriai turi savas sąžiningo naudojimosi tarptinklinio ryšio paslaugomis taisykles („Tele2“ vasarą jų žada netaikyti), kurių esmė – klientai paslaugomis turi ilgiau ir daugiau naudotis Lietuvoje, o ne kitose ES šalyse, antraip jiems gali būti pritaikyti gerokai didesni tarifai.

„Tele2“ ir „Bitė“ klientams užsienyje už minėtas priemokas leidžia išnaršyti tik dalį plano suteikiamų duomenų, o formulė tokia: mokėjimo plano mokestis dalinamas iš 9,3 ir dauginamas iš dviejų. Vėliau kiekvienam papildomam gigabaitui bus taikoma apie 9 Eur priemoka. 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.