„Facebook“ skandalas apnuogino bėdas: žmonės elgiasi labai nesaugiai

Praėjusią savaitę į viešumą patekus informacijai apie bendrovės „Cambridge Analytics“ nelegalią veiklą „Facebook“ socialiniame tinkle, atsiranda vis daugiau vartotojų, trinančių savo profilius, o populiariojo komunikacijos tinklo akcijos krito.

AP nuotr.
AP nuotr.
AP nuotr.
AP nuotr.
AP nuotr.
AP nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Brigita Budrytė

Mar 24, 2018, 9:48 AM, atnaujinta Mar 24, 2018, 10:24 AM

Per beveik savaitę buvo surinkta daug naujos informacijos apie tai, kokiais tikslais buvo naudojami žmonių asmeniniai duomenys, tačiau įdomiausia yra tai, kas laukia mūsų taip plačiai naudojamo socialinio tinklo ateityje.

Lietuvos viešųjų ryšių specialistas Mykolas Katkus teigia, kad „Cambridge Analytics“ atvejis yra išskirtinis. Ši kompanija nelabai skaidriame politinės komunikacijos versle yra pagarsėjusi kaip viena nuožmiausių bendrovių.

„Kaip galima matyti iš paskelbtų įrašų, „Cambridge analytics“ žadėjo savo klientams, kad gali suorganizuoti konkurentų šantažą, prostitučių paslaugas politiniams konkurentams ir panašius dalykus, o tai rodo, kad ši bendrovė yra agresyvi“, – teigė M.Katkus.

„Cambridge analytics“ pavyko gauti žmonių asmeninius duomenis pasinaudojant apklausomis. Viešųjų ryšių specialistė Orijana Mašalė teigia, kad nors žiniasklaida žmones įspėja neatlikinėti socialiniuose tinkluose esančių apklausų ir testų, tačiau net ir išsilavinę žmonės susigundo. Taip jie atiduoda savo informaciją, kuri, kaip matome iš šio atvejo, gali būti panaudota įvairiems tikslams.

„Žmonės viešojoje erdvėje elgiasi labai nesaugiai. Juk jie reiškia savo nuomonę ir teikia savo informaciją gyviems žmonėms. Jei jų parduotuvėje paklaustų informacijos apie šeimos narius ar hobius, jie neatsakytų“, – teigia O.Mašalė.

Nors „Facebook“ atstovai teigia apie nelegaliai renkamus duomenis nežinoję, tačiau socialinis tinklas vis tiek neliko neapkaltintas. Buvo išsiaiškinta, kad iki 2014 m. informacija apie „Facebook“ užsiregistravusius žmones galėjo sužinoti bet kas. Atlikus testą arba apklausą šiuo metu duomenys bus sužinomi tik apie jus, tuo tarpu anksčiau informacija buvo suteikiama apie visus socialiniame tinkle turimus draugus.

„Google“, „Facebook“ , „Amazon“ kompanijos, siekdamos uždirbti pinigų, reklamoms užsakovams pardavinėja įvairiai suskaidytus duomenų paketus. Kai mes matome reklamą „Facebook“, reiškia, kad kažkas ją užsakė, todėl labai tikėtina, kad ir mes buvome priskirti kažkuriai kategorijai: nuo 18 iki 40 metų, vyras arba moteris ir t.t.“, – teigia M.Katkus.

Žinoma, šis skandalas turi ir teigiamą pusę. Anot O.Mašalės tai privers žmones įvertinti, kokią informaciją jie skelbia savo profiliuose, skaityti taisykles ir gilintis į siūlomus atnaujinimus. Tuo tarpu M.Katkus sako, kad labai svarbus yra naujienų srautas, kurį matome savo profiliuose.

„Žiniasklaidai yra taikomos įvairios griežtos taisyklės, žurnalistai turi laikytis etikos kodekso, o socialiniuose tinkluose taisyklių nėra. Labai svarbu, kad žmonės imtų skirti, kurios naujienos yra tikros, o kurios yra propaganda, nes tai irgi daro labai didelę įtaką nuomonių formavimuisi“, – teigia M.Katkus.

Nors vartotojų skaičius „Facebook“ tinkle sumažėjo, sunkoka teigti, kas laukia šio socialinio tinklo ateityje. Anot M.Katkaus, „Facebook“ yra stipri platforma, kuri tikrai sugebės intensyviai priešintis, nors ir skandalas juos užklupo netikėtai.

„Kas liečia „Cambridge Analytics“, tai, mano manymu, šios bendrovės ateitis yra liūdna, ji tikrai turės tikrai visą eilę kaltinamų ir vargu ar turės sėkmingą verslą ateityje“,- tegia M.Katkus.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.