Išaiškėjo vienas kritinis JAV karo aviacijos legendos trūkumas

Sraigtasparnių „Apache“ siluetai yra turbūt vieni atpažįstamiausių pasaulyje. Nenuostabu – jais aprūpinta didžiausia ir galingiausia planetos kariuomenė. Masiškai gamintos karinės-kovinės tansporto priemonės įrodė savo naudingumą ir nepakeičiamumą. Bent jau sraigtasparnių sosto niekas rimtai neklibino – tačiau bene pirmą kartą JAV kariuomenė nusprendė nepriimti jau pagamintų naujausios versijos modelių. Kodėl?

 Sraigtasparnių „Apache“ siluetai yra turbūt vieni atpažįstamiausių pasaulyje.<br> AFP / Scanpix nuotr.
 Sraigtasparnių „Apache“ siluetai yra turbūt vieni atpažįstamiausių pasaulyje.<br> AFP / Scanpix nuotr.
 Kariškiai jau seniai skundėsi naujausios versijos „AH-64 E“ (nuotraukoje) rotoriaus tvirtinimo sistemomis.<br> AFP / Scanpix nuotr.
 Kariškiai jau seniai skundėsi naujausios versijos „AH-64 E“ (nuotraukoje) rotoriaus tvirtinimo sistemomis.<br> AFP / Scanpix nuotr.
 JAV pajėgose jau yra 653 „E“ versijos „apačių“.<br> Reuters / Scanpix nuotr.
 JAV pajėgose jau yra 653 „E“ versijos „apačių“.<br> Reuters / Scanpix nuotr.
 „Apache“ pilotu-šauliu yra tarnavęs ir Didžiosios Britanijos princas Harry.<br>Reuters / Scanpix nuotr.
 „Apache“ pilotu-šauliu yra tarnavęs ir Didžiosios Britanijos princas Harry.<br>Reuters / Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Arnas Mulokas

Apr 24, 2018, 7:43 PM, atnaujinta Apr 25, 2018, 11:15 AM

Visai nesenai buvo paviešintos kitos karinės ginkluotės kompanijos „Lockheed“ problemos: juos kariškiai užspaudė dėl naujųjų „F-35“ naikintuvų, kurie turi surinkimo bėdų ir net pradėjo rūdyti. Pasirodo, kad tos pačios tiekimo sankcijos tylomis buvo pritaikytos kitam didžiajam gynybos pramonės žaidėjui – „Boeing“, kurie ir kuria „Apache“. Ir – praktiškai dėl to paties.

Kariškiai jau seniai skundėsi naujausios versijos „AH-64 E“ rotoriaus tvirtinimo sistemomis. Pakrančių tarnyboms priklausančių sraigtasparnių „Jėzaus veržlė“ bei menčių tvirtinimo laikikliai ėmė neplanuotai anksti dengtis rūdžių sluoksniu. Kadangi šios dalys yra vienintelės ,išlaikančios orlaivį ore, jų kritinis gedimas gali sukelti katastrofą. Pilotai jas turi apžiūrėti prieš kiekvieną skrydį, bet korozija trukdo pamatyti ir įvertinti, ar sraigtasparniu skristi yra saugu.

Jei tos dalys pasižymėtų nepriekaištinga kokybe, dar būtų galima menką koroziją ignoruoti. Tačiau šiuo atveju taip nėra. Dar didesnis kariškių galvos skausmas — šios dalys patiria didelį stresą, ir tas akivaizdžiai matoma. Naujausios kartos „Apache“ itin greit pribaigia minėtąsias dalis. Nors jų tausojimu nepasižymėjo net ir pirmtakai.

Balandžio 19 d. paviešinus dar vasarį priimtą sprendimą, JAV armijos aviacijos programos vykdantysis pareigūnas, brigados generolas Thomas Toddas portalui defensenews.com pakomentavo taip:

„Mes nustojome priimti naujųjų „AH-64“ Echo pristatymus, nes tvirtinimo (menčių) paketas, mūsų manymu, kelia rimtų įtarimų“.

Neoficialiai teigima, kad tokį sprendimą lėmė tyrimas dėl prieš dvejus metus įvykusios katastrofos. Tada, 2016 metais Kentukyje – Fort Campbello bazėje – neaiškiomis aplinkybėmis sudužo pagal trečios kartos paketo standartus atnaujintas sraigtasparnis. Žuvo abu pilotai. Buvo prieita išvada, kad avarija įvyko neatlaikius sraigtui – mentės atsiskyrė nuo orlaivio, taip pasiųsdamos jį žemėn be galimybės pilotams sušvelninti avariją.

Nuo 2011 metų, kai buvo pristatyta „E“ versija, jau įvyko aštuoni nelaimingi atsitikimai, per kuriuos buvo padaryta rimta žala technikai – arba dar blogiau. Paskutinė nelaimė įvyko jau po tylomis paskelbtų apribojimų.

Balandžio 6 dieną – vėl Fort Campbelle – sudužo „Apache“, nusinešdamas juo skridusių dviejų pilotų gyvybes. Įvykio priežastys dar neištirtos, bet pirmu numeriu neabejotinai bus tikrinamos menčių tvirtinimo dalys.

Problemos mastą pripažino ir pati „Boeing“. Ji sakosi jau šešis mėnesius kurianti ir net esamu momentu testuojanti naujus tvirtinimo elementų dizaino variantus. Įmonė tikisi jau šią vasarą pateikti problemos sprendimą.

„Mes tikime, kad dalykai, kuriuos darome – įskaitant gamybos sustabdymą – yra būtent tie valdymo dalykai, kurių tikimasi iš mūsų ir padės mums pasiekti reikiamus saugumo lygius“, – sakė Thomas Toddas.

Kariuomenės sprendimu sankcijos nebus atšauktos iki tol, kol naujai suprojektuotos dalys nebus pradėtos diegti į naujai gaminamus orlaivius. Arizonoje esančiame Mesos mieste veikianti gamykla per mėnesį vidutiniškai pagamina po šešis naujus sraigtasparnius.

JAV pajėgose jau yra 653 „E“ versijos „apačių“. Visi jie toliau skraidys, nepaisant žinomų problemų. Toks sprendimas nėra idealus saugumo atžvilgiu, tačiau taip kariuomenė bando nenuskriausti savo lakūnų. Mažesnis skraidymo laikas reiškia prarandamus įgūdžius, o prarasti įgūdžiai gali lemti dažnesnes pilotų klaidas.

Armijos skaičiavimais, kai „Boeing“ suras naujus menčių tvirtinimo prie rotorius sprendimus, jie gebės per mėnesį atnaujinti iki 48 vnt. orlaivių. Bet net tokiu atveju visos eskadros atnaujinimas pareikalaus bent vienerių metų triūso. Neaišku, kaip tai atsilieps įmonės gamybiniams pajėgumams.

Taip pat kol kas nekalbama, kas mokės už pakeitimus. Viena vertus – tai įrangos atnaujinimas, kita vertus – to prireikė dėl projektavimo broko pirminėje grandinės dalyje. Penktos kartos naikintuvų atveju kariškiai principingai laikosi ryžto nemokėti už klaidų ištaisymą. Reikia tikėtis, gynybos pramonės milžinas nemėgins vilkinti laiko dėl pinigų, ilgesnį laiką į riziką statydami tarnybą atliekančius pilotus.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.