Amerikiečiai sugalvojo netikėtą būdą, kaip patobulinti povandeninius laivus

Patys greičiausi pasaulio kateriai skrieja vos liesdami vandenį, o štai povandeniniai laivai turi greitai judėti jame. Visa tai yra susiję su trintimi – stumdamasis per vandenį povandeninis laivas susiduria su trintimi, kuri jį sulėtina ir eikvoja energiją. Greitaeigiai kateriai trinties išvengia didžiąją savo dalį išlaikydami virš vandens – oro pasipriešinimą lengviau įveikti nei vandens. Tad kokia išeitis? Ogi padengti povandeninius laivus... oru!

 Teigiama, kad 60 % energijos povandeniniai laivai iššvaisto būtent vandens pasipriešinimui įveikti, todėl net 20 % trinties sumažinimas duotų didžiulės naudos.<br> Reuters / Scanpix nuotr.
 Teigiama, kad 60 % energijos povandeniniai laivai iššvaisto būtent vandens pasipriešinimui įveikti, todėl net 20 % trinties sumažinimas duotų didžiulės naudos.<br> Reuters / Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Jul 9, 2018, 8:21 AM, atnaujinta Jul 9, 2018, 8:23 AM

Oro burbulai vandeniu keliauja lengviau nei plieniniai laivai, todėl Mičigano Universiteto mokslininkai sukūrė būdą kaip povandeninius JAV karinių jūrų pajėgų laivus padengti daugybe mažyčių oro burbulų. Šiuo metu povandeniniai laivai yra dengiami minkštomis plytelėmis, kurios sumažina sonarų bangų atspindžius ir leidžia laivams plaukti nepastebėtiems. Tačiau šios plytelės dažnai tiesiog nukrenta, o ir šiaip didina pasipriešinimą.

Iššūkis naujai super-hidrofobinei dangai yra tikrai nemenkas. Visų pirma, ji turi pastebimai sumažinti pasipriešinimą. Teigiama, kad 60 % energijos povandeniniai laivai iššvaisto būtent vandens pasipriešinimui įveikti, todėl net 20 % trinties sumažinimas duotų didžiulės naudos. Tačiau laivynas nenori, kad naujoji danga padidintų priežiūros kaštus – ji turi atlaikyti bent kelerius metus.

Naujoji danga nebus visiškai lygi – ji turės mažytes duobutes, kuriose laikysis oro burbulai. Taip laivas taps kur kas aptakesniu ir lengviau judės vandenyje. Tai reiškia, kad povandeniniai laivai turėtų būti greitesni, eikvoti mažiau energijos ir kelti mažiau triukšmo. Tiesa, kol kas šios dangos formulė yra vis dar tobulinama – tikimasi, kad bandymai padės išsiaiškinti geriausias medžiagas šiai užduočiai atlikti.

Įdomu tai, kad teigiama, jog šios dangos sudėtis bus laikoma paslaptyje, tačiau tuo pačiu metu mokslininkai pasakoja, kad ja galėtų pasinaudoti ne tik povandeniniai ir kiti kariniai laivai. Akivaizdu, kad jei ši super-hidrofobinė danga žymiai sumažins trintį, ja norėtų pasinaudoti ir laivybos kompanijos – tai dar sumažintų eksploatacijos kaštus. Tačiau kad ir ką apie tai galvoja mokslininkai, tikriausiai komerciškai ši medžiaga nebus prieinama bent keletą dešimtmečių – kad iš jos naudos neturėtų priešiškų šalių karinės jūsų pajėgos.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.