Aušta nauja karo aviacijos aušra? JAV pristatė pažangiausią visų laikų bombonešį Vadina pirmuoju šeštosios kartos karo lėktuvu

Pirmą kartą per kelias kartas Karinės oro pajėgos pristatė naują „nemaotmąjį“ (angl. stealth) bombonešį – elegantišką, itin galingą ginklą, kuris, kaip tikisi kariškiai, bus toks mirtinas, kad privers Kinijos ar Rusijos vadovus dešimtmečiams iš naujo apsvarstyti karus.

„B-21“ yra pirmasis pasaulyje šeštosios kartos orlaivis<br> Reuters / Scanpix nuotr.
„B-21“ yra pirmasis pasaulyje šeštosios kartos orlaivis<br> Reuters / Scanpix nuotr.
„B-21“ vizualizacija.<br> Wikimedia commons
„B-21“ vizualizacija.<br> Wikimedia commons
„B-21“ yra pirmasis pasaulyje šeštosios kartos orlaivis<br> Zumapress / Scanpix nuotr.
„B-21“ yra pirmasis pasaulyje šeštosios kartos orlaivis<br> Zumapress / Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Dec 5, 2022, 7:51 PM

Penktadienį oro pajėgų 42-ojoje oro pajėgų gamykloje Palmdeilyje (Kalifornijoje) vykusioje ceremonijoje oro pajėgos visuomenei pristatė „Northrop Grumman“ pagamintą „B-21 Raider“.

„Doolittle Raiders“ drąsa įkvėpė ištisas amerikiečių aviatorių kartas, – sakė gynybos sekretorius Lloydas Austinas per ceremoniją, kai už jo nugaros iškilo įspūdingas lėktuvas. – Todėl dera, kad kitas reikšmingas Amerikos oro pajėgų etapas būtų pavadintas jų garbei“. Vadinamasis Dolitlio antskrydis (arba Tokijo antskrydis) buvo 1942 m. įvykdytas JAV karinių oro pajėgų antskrydis, pademonstravęs, kad Japonijos vidinė teritorija nėra nepažeidžiama.

Ilgai lauktas „B-21“ debiutas tapo svarbiu etapu pertvarkant vis labiau senstantį karinių oro pajėgų bombonešių parką. Svarbu, kad tai įvyko dabar – tokiu metu, kai Rusija bando užkariauti Ukrainą, o Kinijos požiūris į Taivaną kelia susirūpinimą – JAV kariuomenė nori, kad itin viešas pasirodymas taptų aštriu perspėjimu Amerikos priešininkams, rašo  „Defense News“.

Karo su Kinija atveju – dėl pastarojo meto šios šalies karinės pažangos ypač priešlėktuvinės gynybos sferoje – JAV karinėms oro pajėgoms reikia turėti orlaivių, galinčių nepastebimai įskristi į priešo teritoriją. Karinės oro pajėgos tikisi, kad pažangios „B-21“ „nematomumo“ galimybės leis vykdyti tokias smogiamąsas misijas įsiskverbus į priešo aplinką.

JAV Karinių oro pajėgų vadovai įsivaizduoja, kad „B-21“ taps būsimų bombonešių pajėgų stuburu ir pagrindiniu JAV karinio arsenalo elementu bent pusšimčiui metų. Kai šis itin slaptas bombonešis vėliau pasieks oro pajėgų bazes – tokias kaip „Ellsworth“ oro pajėgų bazę Pietų Dakotoje – jis galės gabenti ir branduolinius, ir įprastus ginklus, įskaitant paramos ir tiesioginio puolimo amuniciją. Šios programos kaina vertinama 203 mlrd. dolerių.

„B-21“ bus vienas iš dviejų didžiausių lėktuvų įsigijimų JAV kariuomenės istorijoje, su kuriuo varžosi tik „F-35“, sakė gynybos biudžeto ekspertas Toddas Harrisonas. Kitos didelės pastangos pagerinti ginkluotę apima karinio jūrų laivyno laivų – tokių kaip „Columbia“ ir „Virginia“ klasės povandeniniai laivai – ir naujos kartos branduolinės raketos „Sentinel“, anksčiau vadintą antžemine strategine atgrasymo priemone, gamybą.

Ceremonijos metu pirmą kartą per daugiau nei tris dešimtmečius (nuo 1988 m. lapkričio mėn., kai toje pačioje vietoje debiutavo „B-2 Spirit“) oro pajėgos pristatė naują bombonešį. Kaip ir jo pirmtakas, šikšnosparnio formos „B-21“ pasižymi „skraidančio sparno“ (ang. flying wing) konstrukcija be uodegos ir minimalų fiuzeliažą, kuris sumažina oro pasipriešinimą ir padeda sumažinti bombonešio pastebimumą priešo radaruose.

Atsiradus daugiau „B-21“, jie pakeis senstančius bombonešius „B-1 Lancer“ ir „B-2 Spirit“. JAV karinės oro pajėgos planuoja iki 2030-ųjų pradžios iš karinių oro pajėgoms tarnaujančių oro priemonių sąrašo išbraukti visus „B-1“ ir „B-2“. Jei pavyktų tai įgyvendinti, tarnyboje liktų mažiausiai 100 „B-21“ ir Šaltojo karo laikų bombonešiai „B-52 Stratofortresses“, su atnaujintais varikliais.

Ilgus metus JAV oro pajėgos griežtai slėpė detales apie savo naująjį bombonešį – ir išskyrus bombonešio vaizdą, nelabai kas pasikeitė net ir viešai jį pristačius. Prieš ceremoniją vykusiose spaudos konferencijose karinių oro pajėgų ir „Northrop Grumman“ atstovai nepateikė jokios naujos informacijos apie bombonešio galimybes.

Tačiau savo kalboje L.Austinas teigė, kad bombonešio galimybės leis JAV atgrasyti priešus ir smogti taikiniams net ir esant labai sudėtingoms sąlygoms oro erdvėje.

„B-21“ veikimo nuotolis leis bombonešiui vykdyti misijas nesant dislokacijos vietoje ir nereikalaujant logistinės paramos, sakė L.Austinas. Dėl jo slaptų gebėjimų „net sudėtingiausios oro gynybos sistemos sunkiai aptiks „B-21“ danguje“, pridūrė jis.

L.Austinas taip pat nurodė, kad dėl atviros sistemos architektūros jis bus labai lengvai pritaikomas ir „galės ginti šalį naujais, dar net nesukurtais ginklais“.

„B-21“ atrodo įspūdingai, – sakė L.Austinas. – Tačiau tai, kas slypi po išvaizda, yra dar įspūdingiau.“

Prieš ceremoniją „Northrop Grumman“ vadovė Kathy Warden sakė, kad bendrovė skaitmeninėje erdvėje eksperimentavo su tūkstančiais bombonešio dizainų, kol buvo pasirinktas galutinis variantas.

Lapkritį „Northrop Grumman“ aeronautikos sistemų padalinio prezidentas Tomas Jonesas pabrėžė, kad „B-21“ yra pirmasis pasaulyje šeštosios kartos orlaivis. Jis atkreipė dėmesį į jo pažangias „nematomumo“ galimybes ir atvirų sistemų architektūrą, kuri ateityje leis modernizuoti ne tik patį bombonešį, bet ir jame naudojamas duomenų dalijimosi technologijas.

Pristatytas „B-21“ yra vienas iš šešių „Raiderių“, kurių gamyba yra įvairiose stadijose. Jų bus ir daugiau – nors kol kas neatskleidžiama, kada bus pradėtas statyti septintasis.

Pastaraisiais mėnesiais buvo atliekami pirmojo „B-21“ antžeminiai bandymai, taip pat galutinis surinkimas ir padengimas specialiomi dangomis bei dažais.

Kitas svarbus žingsnis bus pirmasis bombonešio skrydis į Edwardso oro pajėgų bazę Kalifornijoje, kuris turėtų įvykti 2023 m. Bendrovė „Northrop Grumman“ teigė, kad pirmojo skrydžio data bus nustatyta atsižvelgiant į būsimų papildomų antžeminių bandymų rezultatus.

Šie bandymai apims „Raider“ sistemų įjungimą ir išjungimą, variklių paleidimą, bandomuosius riedėjimo važiavimus ir kitus integracijos bandymus. Kai „Raider“ bus Edwardso bazėje, oro pajėgos atliks tolesnius skrydžių bandymus.

Šis pirmasis „B-21“ bombonešis yra pavyzdinis orlaivis, iš esmės identiškas serijiniam orlaiviui, kurį ilgainiui gamins „Northrop Grumman“.

T.Jonesas sakė, kad tokia programa skiriasi nuo daugumos naujų orlaivių programų, kurių pirmieji skrydžiai paprastai atliekami ne su pavyzdiniu orlaiviu, todėl bandymų laikotarpis būna ilgesnis. Jis teigė, kad „B-21“ skrydžio bandymams naudojant reprezentacinį orlaivį siekiama pagreitinti procesą.

Jis taip pat nurodė, kad „Northrop Grumman“ plačiai naudojo skaitmeninius bandymus, kad „sumažintų riziką“ ir virtualioje aplinkoje surastų bei ištaisytų galimas bombonešio problemas.

Karinės oro pajėgos portalui „Defense News“ teigė, kad „B-21“ neviršija vidutinės pirkimo vieneto kainos, kuri, atsižvelgus į infliaciją, 2022 m. doleriais yra 692 mln. dolerių. Tai yra bendra suma, įskaitant skridimo išlaidas, pagalbinę įrangą, mokymus, atsargines dalis ir būsimas modifikacijas, teigė tarnyba.

Agentūra „Bloomberg“ 2021 m. pranešė, kad per ateinčius 30 metų „B-21“ programa turėtų kainuoti 203 mlrd. dolerių.

Kiti „B-21“ rangovai yra variklių gamintoja „Pratt & Whitney“, „BAE Systems“, „Collins Aerospace“, „Janicki Industries“, „GKN Aerospace“ ir „Spirit Aerosystems“.

Karinės oro pajėgos 2015 m. sutartį dėl „B-21“ (iš pradžių vadinto tolimojo nuotolio smogiamuoju bombonešiu) kūrimo sudarė su „Northrop Grumman“, o kitais metais buvo atskleista pirmoji projekto vizualizacija.

2018 m. programa įveikė kritinę projekto peržiūrą, o 2019 m. kovą karinės oro pajėgos paskelbė, kad pirmąja operacine „B-21“ bombonešio baze pasirinko Ellswortho karinių oro pajėgų bazę Pietų Dakotoje .

„B-21“ taip pat bus dislokuoti Vaitmano oro pajėgų bazėje Misūryje ir Dyesso oro pajėgų bazėje Teksase.

Šių metų pradžioje Ellswortho bazėje pradėtas statyti beveik 9000 kvadratinių metras ploto angaras, kuriame bus laikoma slapta „nematomumą“ sukurianti „B-21“ danga. Tai buvo pirmasis iš maždaug trijų dešimčių didelių projektų šioje bazėje, skirtų pasirengti bombonešio atvykimui vėliau šį dešimtmetį.

„B-21“ pavadinimas primena vieną iš labiausiai žinomų misijų karinių oro pajėgų istorijoje – 1942 m. „Doolittle“ reidą. Per šią misiją, JAV sudavė pirmąjį smūgį Japonijai po Perl Harboro. 80 lakūnų, vadovaujami pulkininko leitenanto Jimmy Doolittle, pilotavo 16 bombonešių „B-25 Mitchell“ ir bombardavo Tokiją. Istorija apie „Doolittle Raiders“ sustiprino amerikiečių moralę ir privertė Japoniją atsitraukti, o taip pat parodė, kad Japonijos teritorija nėra nepažeidžiama.

2016 m. pradžioje Karinės oro pajėgos pakvietė lakūnus siūlyti „B-21“ pavadinimus, o vėliau tais pačiais metais paskelbė, kad pavadino jį „Raider“. 2016 m. rugsėjį vykusioje Karinių oro pajėgų asociacijos konferencijoje ant scenos kartu su buvusia Karinių oro pajėgų sekretore Deborah Lee James pasirodė buvęs pulkininkas leitenantas, „Doolittle“ antrasis pilotas pagrindiniame bombonešyje Richardas Cole'as ir atskleidė pavadinimą. R. Cole'as, kuris mirė 2019 m., pasirodymo metu buvo 101 metai.

Prieš ceremoniją vykusioje spaudos konferencijoje oro pajėgų štabo viršininkas generolas C.Brownas pareiškė, kad naujasis bombonešis tęs „Doolittle Raiders“ palikimą.

Parengta pagal „Defense News“.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.