Dauguma Rusijos naudojamų dronų-kamikadzių dalių buvo įsigytos Vakaruose: kaip tai galėjo atsitikti?

82 proc. „Shahed“ tipo bepiločių orlaivių komponentų Iranas įsigijo JAV.

Irano dronas-kamikadzė „Shahed-136“ per ataką prieš Kijevą 2022 m. spalio mėn.<br>Atvirųjų šaltinių nuotr.
Irano dronas-kamikadzė „Shahed-136“ per ataką prieš Kijevą 2022 m. spalio mėn.<br>Atvirųjų šaltinių nuotr.
Irano dronas-kamikadzė „Shahed-136“.<br>Atvirųjų šaltinių nuotr.
Irano dronas-kamikadzė „Shahed-136“.<br>Atvirųjų šaltinių nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Jan 18, 2023, 9:07 AM

Iranui pavyko nuslėpti „Shahed-131“ ir „Shahed-136“ tipų „kamikadzių“ dronų kūrimo procesą. Todėl šalis galėjo apeiti sankcijas ir iš anksto įsigyti pakankamą kiekį Vakarų šalyse pagamintų komponentų.

Karališkasis Jungtinių paslaugų institutas (RUSI) paskelbė komentarą apie Irano „kamikadzių“ dronus „Shahed-131“ ir „Shahed-136“. Jame analizuojami techniniai aspektai, kaip Iranas sugebėjo sukurti tokius bepiločius orlaivius, apeiti jų gamybai taikomas sankcijas ir perduoti juos rusams, kad šie apšaudytų Ukrainos civilinę infrastruktūrą.

Pasirodo, Iranui pavyko sukurti „informacinį šydą“, paslėpusį tikrąjį bepiločių orlaivių „Shahed-131“ ir „Shahed-136“ kūrimo procesą, kuris, regis, truko nuo 2014 iki 2019 m.

Būtent 2014 m. Irano žiniasklaidoje ėmė rodytis publikacijos apie deltos formos sparną turinčio drono, kuris neva vadinosi „Touphan“ ir kuris esą galėjo „sekti taikinį“, kūrimą, tačiau skelbiama jo skrydžio trukmė buvo tik 1 val. ir jis skriejo 250 km/val. greičiu. Kadangi Iranas tokį bepilotį „stebuklingą ginklą“ (vok. wunderwaffe) bandė sukurti nuo 1980-ųjų, niekas į tokius „signalus“ nekreipė dėmesio.

2019–2022 m. buvo užfiksuoti tik du išpuoliai, per kuriuos Iranas galbūt galėjo panaudoti „Shahed-131“ ir (arba) „Shahed-136“.

Pirmasis buvo 2019 m. rugsėjį, kai keli dronai-kamikadzės atakavo naftos gavybos infrastruktūrą Saudo Arabijoje. Tačiau tada Iranas sugebėjo apgauti pasaulį, kad Jemeno husių grupuotė savarankiškai pasigamino tokius primityvius bepiločius orlaivius. Antrasis atvejis – kai 2019 m. liepos mėn. nežinomi bepiločiai orlaiviai užpuolė supertanklaivį „Mercer Street“, dirbusį Izraeliui.

Reikšminga tai, kad Izraelio žvalgybai, kuri yra gerai informuota apie priešininkus, prireikė net 3 mėnesių, kad galutinai suprastų, jog jų tanklaivį iš tiesų užpuolė Iranas, pasitelkęs droną-kamikadzę ir kad iraniečiai šiai atakai panaudojo naujausią „Shahed-136“ tipo bepilotį orlaivį.

Niekas negalėjo pagalvoti, kad iraniečiai ruošiasi pradėti šių dronių-kamikadzių gamybą ir kad Teheranas gali pradėti nelegaliai pirkti komponentus jų gamybai. O dabar Baltieji rūmai yra priversti sukurti specialią grupę, kad suprastų, kaip taip atsitiko, jog 82 proc. „Shahed“ tipo bepiločių orlaivių komponentų iš tikrųjų yra iš JAV.

Kalbėdami apie patį droną RUSI publikacijos autoriai pabrėžia, kad nors Irano „Shahed-131“ ir „Shahed-136“ apibūdinami kaip dronai-kamikadzės, geriau juos laikyti mažomis sparnuotosiomis raketomis. „Shahed-131“ ir „Shahed-136“ naikinamoji galia, atsižvelgiant į jų 50 kg krovinį, yra palyginti nedidelė, tačiau jie pasitarnauja tolimose atakose į iš anksto nustatytus stacionarius taikinius.

Parengta pagal „Defense Express“.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.