Virš Juodosios jūros padidėjęs NATO žvalgybos aktyvumas – kokios „dangaus akys“ stebi rusus?

Bet kokią Rusijos Juodosios jūros laivyno veiklą atidžiai stebi Ukrainos sąjungininkai NATO, kurie reguliariai siunčia patruliuoti savo žvalgybinius orlaivius. Nors tai jau tapo įprasta užduotimi, pastaruoju metu virš jūros pastebimas padidėjęs aktyvumas.

 „EP-3E Aries II“<br> AirHistory.net nuotr.
 „EP-3E Aries II“<br> AirHistory.net nuotr.
 „RQ-4B Global Hawk“.<br> Northrop Grumman nuotr.
 „RQ-4B Global Hawk“.<br> Northrop Grumman nuotr.
 „EL/W-2085 AEW&amp;C“.<br> Wikimedia commons
 „EL/W-2085 AEW&amp;C“.<br> Wikimedia commons
 „EL/W-2085 AEW&amp;C“ žvalgybos ir jutiklių schema.<br> IAI iliustr.
 „EL/W-2085 AEW&amp;C“ žvalgybos ir jutiklių schema.<br> IAI iliustr.
„Flightradar24“ duomenimis, kovo 13 d. vienu metu Juodosios jūros regioną stebėjo trys orlaiviai.<br> Ekrano nuotr.
„Flightradar24“ duomenimis, kovo 13 d. vienu metu Juodosios jūros regioną stebėjo trys orlaiviai.<br> Ekrano nuotr.
Daugiau nuotraukų (5)

Lrytas.lt

Mar 14, 2023, 4:18 PM

Kovo 13 d. vienu metu Juodosios jūros regioną stebėjo trys orlaiviai. „Flightradar24“ duomenimis, į pietus nuo Krymo ratais skraidė strateginis žvalgybinis nepilotuojamas orlaivis „RQ-4B Global Hawk“, netoli Rumunijos pakrantės – JAV karinių oro pajėgų lėktuvas „EP-3E Aries II SIGINT“, o virš pačios Rumunijos – Italijos lėktuvas „EL/W-2085 AEW&C“ (dar žinomas kaip „G550 AEW“).

Tuo pat metu netoli Lenkijos miesto Chełmo sklaidė dar vienas JAV karinių oro pajėgų lėktuvas „E-3B Sentry AWACS“. Reikia atkreipti dėmesį, kad tai yra tik tie orlaiviai, kuriuos NATO sąjungininkai demonstravo viešai – nes „Flightradar24“ rodo tik orlaivius su įjungtais atsakikliais.

Verta paminėti, kad tai ne pirmas kartas, kai šios oro erdvės žvalgybos sistemos matyti netoli Ukrainos: iš tiesų „E-3B Sentry“ ir „EP-3E Aries II“ buvo vieni iš orlaivių, kurie teikė strateginio lygio priedangą JAV prezidentui Joe Bidenui per jo vizitą Ukrainoje.

Italų „EL/W-2085“ taip pat nėra naujokas šiose misijose: jis NATO žvalgybai prie Ukrainos naudojamas nuo vasario. Šios oro ankstyvojo perspėjimo sistemos radiolokacinį aptikimą užtikrina išilgai fiuzeliažo besitęsiantis aktyvusis elektroniniu būdu skenuojantis radaro masyvas. Oro sistemą sukūrė bendrovės „Israel Aerospace Industries“ (IAI) ir „Elta Electronics Industries“.

Deklaruojamas radarų aptikimo nuotolis yra 450 km ir informacija atnaujinama kas 2–4 sekundes – o ne kas 11 sekundžių, kaip mechaniškai skenuojančiuose radaruose, pavyzdžiui, naudojamuose „E-3B Sentry“. Beje, Italija dar 2011 m. užsakė porą „EL/W-2085“, o 2022 m. sudarė sutartį dėl dar dviejų. Izraelio šaltinių duomenimis, naujosios sutarties vertė buvo 550 mln. dolerių – arba 275 mln. dolerių už vieną „EL/W-2085“.

Tiesą sakant, tokia aukšta kaina tokio tipo oro sistemų rinkoje yra visai adekvati. Pavyzdžiui, penkių amerikietiškų „E-2D Advanced Hawkeye“, kuriuos Japonija nori įsigyti iš Jungtinių Valstijų, kaina vertinama 1,38 mlrd. dolerių. Naujieji „E-7A Wedgetail“, kuriuos JAV nori įsigyti kaip pakaitalą „E-3 Sentry“, kainuoja gerokai daugiau. Pirmieji du lėktuvai buvo užsakyti už 1,2 mlrd. dolerių.

Parengta pagal „Defense Express“.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.