Sprogus „Titanui“ – klausimai dėl laivo valdymo: žvilgsniai krypsta į žaidimų pultelį

Katastrofą patyręs ir penkių keleivių gyvybes nusinešęs povandeninis laivas „Titan“ buvo reklamuojamas kaip modernus naujausias technologines naujoves turintis ir naudojantis nardymo aparatas. Laivo aprašyme buvo nurodomos „moderniausios apšvietimo ir sonaro navigacijos sistemos bei viduje ir išorėje sumontuota 4K vaizdo ir fotografavimo įranga“ – bet viename praėjusią vasarą nufilmuotame vaizdo siužete matyti, kaip reporteris juokiasi, kai jam parodomas laivo valdymo įtaisas.

„Titan“ buvo valdomas belaidžiu žaidimų pulteliu „Logtiech F710“.<br> AFP / Scanpix nuotr., lrytas.lt mont.
„Titan“ buvo valdomas belaidžiu žaidimų pulteliu „Logtiech F710“.<br> AFP / Scanpix nuotr., lrytas.lt mont.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Jun 23, 2023, 11:09 AM

Vaizdo siužete matyti, kaip „OceanGate“ generalinis direktorius Stocktonas Rushas laiko belaidį žaidimų pultelį „Logtiech F710“ ir sako: „Visa tai valdome... šiuo žaidimo valdikliu“. Žurnalistas užsimena, kad visa tai yra „makgaiveriškai sukonstruota“, nes naudojama daug atsitiktinių dalių (pavyzdžiui, vandentiekio vamzdžiai kaip balastas), o S.Rushas atsako, kad „tam tikrus dalykus norisi supaprastinti“, bet pamini bendradarbiavimą su „Boeing“ bei NASA.

Tiesą sakant, tai nėra visiškai neįprasta – pavyzdžiui, JAV karinis jūrų laivynas naudoja žaidimų pultelius povandeninių laivų periskopams ir juos pakeitusiems fotoniniams stiebams valdyti, o Elono Musko „The Boring Company“ yra pademonstravusi „Xbox One“ valdiklį, kuriuo valdoma viena iš jos didžiulių gręžimo mašinų.

Tokie žaidimų pulteliai (angl. gamepad) yra universalūs, patogūs ir gerai žinomi – tačiau pakankamai dažnai susiduriama ir su jų gedimais, tad tai, kad toks įrenginys naudojamas ne tik periskopo, bet ir viso laivo valdymui, yra kiek kontroversiška, rašo „The Verge“.

Kitos laivo istorijos taip pat atrodo ne itin pozityviai. Per vieną iš nėrimų povandeninis laivas kelioms valandoms pasiklydo ir taip ir nerado „Titaniko“ nuolaužų, ir „OceanGate“ tuo metu išjungė interneto ryšį – teigiant, kad reikia visų prieinamų kanalų, kad galėtų bandyti palaikyti ryšį su povandeniniu laivu.

Nėra patvirtinta, koks interneto ryšys buvo naudojamas paskutinio nėrimo metu, tačiau praėjusią savaitę „OceanGate“ savo „Twitter“ paskyroje rašė, kad 2023 m. ekspedicijos, norėdamos susisiekti su išoriniu pasauliu, remiasi „Starlink“ palydovinio interneto paslauga. Neturėdamas GPS (jis po vandeniu neveikia), „Titanas“ po vandeniu buvo naviguojamas tekstinėmis žinutėmis, siunčiamomis iš motininio antvandeninio laivo. Tačiau žurnalistas nurodė, kad tai gali veikti tik tada, kai povandeninis laivas yra tiesiai po motininiu laivu.

Taip pat teigiama, kad povandeniniame laive nebuvo avarinio vietos nustatymo švyturio, kuris galėtų padėti gelbėtojams jį surasti vandenyno dugne – arba iškilus į paviršių. Be to, įlipimo liukas buvo sandarinamas varžtais iš išorės, todėl jame esantys žmonės nebūtų turėję galimybės savo jėgomis palikti laivą.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„24/7“: kaip A. Armonaitė ir E. Gentvilas vienas kitam pamokslavo