Neapsikentė sukčių skambučių: pagalbos nesulaukė nei iš operatoriaus, nei iš policijos

Suaktyvėjus telefoninių sukčių atakoms, kai pakeičiamas skambintojo numeris, žmonės susirūpino savo ir kitų duomenų saugumu – tačiau pagalbos teigė nesulaukę.

Suaktyvėjus telefoninių sukčių atakoms, kai pakeičiamas skambintojo numeris, žmonės susirūpino savo ir kitų duomenų saugumu – tačiau pagalbos teigė nesulaukę.<br>Lrytas.lt koliažas
Suaktyvėjus telefoninių sukčių atakoms, kai pakeičiamas skambintojo numeris, žmonės susirūpino savo ir kitų duomenų saugumu – tačiau pagalbos teigė nesulaukę.<br>Lrytas.lt koliažas
Suaktyvėjus telefoninių sukčių atakoms, kai pakeičiamas skambintojo numeris, žmonės susirūpino savo ir kitų duomenų saugumu – tačiau pagalbos teigė nesulaukę.<br>123rf iliustr.
Suaktyvėjus telefoninių sukčių atakoms, kai pakeičiamas skambintojo numeris, žmonės susirūpino savo ir kitų duomenų saugumu – tačiau pagalbos teigė nesulaukę.<br>123rf iliustr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

2023-08-03 19:24, atnaujinta 2023-08-03 19:48

Į portalą lrytas.lt kreipėsi skaitytojas Darius, kuris piktinosi kiekvieną dieną sulaukiantis vis naujų skambučių iš rusakalbių telefoninių sukčių, besislapstančių po vis kitais telefono numeriais.

„Skambino man rusakalbis vyras ir siūlė pirkti kažkokias akcijas, investuoti, prisijungti prie kažkokios platformos, prašė mano asmens duomenų ir t. t. Aš pasakiau, kad manęs tai visiškai nedomina. Tačiau dabar kiekvieną dieną sulaukiau skambučių iš skirtingų telefono numerių – vėl esu terorizuojamamas, prašoma mano duomenų. Pirmus 5–6 tokių skambučių numerius blokavau, tačiau tie skirtingi numeriai vis nesibaigia“, – piktinosi Darius.

Jis papasakojo, kad vieną vakarą neapsikentęs nusprendė pats perskambinti sukčiams ir pažiūrėti, kas atsilieps. Iš viso vyras paskambino trimis skirtingais sukčių naudotais telefono numeriais – jo nuostabai, visus kartus atsiliepė lietuviškai kalbantys asmenys, nesuprantantys, kas vyksta ir garantuojantys, kad į Dariaus numerį iš jų telefono nebuvo skambinta.

„Pirmą kartą į skambutį atsiliepė mergina, aš jai paaiškinau situaciją, paklausiau, kodėl ir kas galėjo man skambinti su tokiais pasiūlymais. Ji garantavo, kad neskambino, savo telefono nebuvo palikusi visą dieną ir niekam jo nedavė – telefonas visą laiką buvo pas ją.

Kitas atvejis – atsiliepė moteris, fone buvo girdėti kaip vaikučiai laksto. Ji irgi garantavo, kad tikrai niekam savo telefono nedavė, paprašė atsiųsti ekrano nuotrauką, kurioje būtų matyti, kad iš jos numerio tikrai skambinta. Aš jai nusiunčiau atitinkamą ekrano nuotrauką, ji patvirtino, kad tai jos numeris, bet garantavo, kad niekas kitas be jos negalėjo jos telefonu pasinaudoti.

Trečias atvejis buvo vyras iš Žemaitijos, kuris iš viso nesuprato, apie ką aš kalbu, bet pasakė, kad niekam neskambino, niekam nedavė savo telefono ir niekas jo numeriu negalėjo pasinaudoti“, – aiškino vyras.

Darius susirūpino, kad sukčiai neteisėtai naudojasi žmonių asmeniniais telefono numeriais. Siekdamas spręsti šią problemą, vyras nusprendė kreiptis į savo mobiliojo ryšio operatorių, o vėliau ir į policiją – tačiau tikina, jog reikiamos pagalbos nei vienur, nei kitur nesulaukė.

„Išsiaiškinau, kad mes esame vieno „Tele2“ tinklo vartotojai, paskambinau operatoriui, pasakiau, kad tokia situacija, paprašiau, jog duotų už duomenų saugumą atsakingą žmogų, kad aš galėčiau su juo pasikalbėti, koks yra duomenų saugumas, jeigu mūsų telefonų numeriais naudojasi tretieji asmenys – man numetė ragelį. Aš pasiskambinau antrą kartą, paprašiau, kad nenumestų ragelio ir pakartojau prašymą.

Jie man atsakė, kad nieko negali padaryti, kad reikėtų daryti kažkokį tyrimą, eiti į saloną, kažkur registruotis, kad paskirtų laiką ir kažkas tokio. Atsakiau, kad nejuokautų – aš paskambinau siekdamas spręsti problemą, pasakiau savo telefono numerį, savo vardą ir pavardę, viena moteris taip pat sutiko duoti savo duomenis, patvirtinti, kad ji tikrai neskambino, nors aš turiu įrodymus savo telefone, kad jos numeriu buvo pasinaudota man paskambinti, o operatorius jokių veiksmų nesiėmė.

Toliau nuvažiavau į policiją rašyti pareiškimo, pareigūnai man pasakė – „gali rašyti pareiškimą, bet greičiausiai mes nieko neišsiaiškinsim, nes operatoriai neduoda mums prieigos prie duomenų“, – dėstė vyriškis.

Į panašią situaciją pateko ir kita lrytas.lt skaitytoja Lina. Portalui ji pranešė, kad ją nuolat atakuoja rusakalbiai asmenys, primygtinai reikalaujantys investuoti. Kaip ir Dariaus atveju, sukčiai moteriai skambina iš skirtingų numerių, todėl blokuoti numerius, anot moters, – ne išeitis. Labiausiai Liną neramina, kad skambučių sulaukia ne tik į ilgai turimą numerį, tačiau ir į ką tik užregistruotą – o skambinantys asmenys žino jos vardą. Anot moters, „atrodo, jog aferistai turi prieigą prie duomenų“.

Dėl šių skambučių moteris kreipėsi į policiją, tačiau liko nusivylusi. „Pirmą kartą į policiją dėl skambučių kreipiausi kovo mėnesį, taip pat pildžiau prašymus „ePolicijoje“ – absoliučiai niekas nereaguoja“, – piktinosi Lina.

Paklausta, ar bandė perskambinti į skambinusius numerius, moteris teigia, kad taip, tačiau „atsiliepia žmonės, kurie nieko apie skambučius nežino“.

Ekspertų komentarai

„Tele2“ kredito ir rizikos valdymo vadovas Linas Marcinkevičius nurodė, kad šios atakos niekaip su mobiliojo ryšio operatoriumi nesusijusios.

„Sukčiai manipuliuoja informacija ir pasinaudoję nelegaliomis priemonėmis pakeičia skambintojo numerį. Numeriai pasirenkami keliais būdais – gali būti parenkami atsitiktiniu būdu, arba pasinaudojus nutekintais, internete viešai prieinamais duomenimis. Tai niekaip nesusiję su konkretaus operatoriaus tinklu – tokio sukčiavimo taikiniu galima tapti visiškai atsitiktinai“, – teigė L.Marcinkevičius.

Telia Lietuva“ technologijų vadovas Andrius Šemeškevičius paaiškino, kad sukčiai geba nelegaliai pasinaudoti kitų asmenų numeriais, nes balso telefonija yra sena ir mažiau saugi technologija.

„Visi telekomunikacijų standartai, kurie yra seni – o balso telefonija, SMS žinutės ir pan., tai yra labai seni standartai – buvo kurti galvojant apie funkcionalumą, o ne saugumą. Galite gauti el. laišką nuo savęs, nuo savo draugo, nors iš tikro nei vienas iš jūsų laiško nerašėte. Panaši situacija yra ir su skambučiais – tereikia turėti specializuotą programinę įrangą, šiek tiek žinių, ir taip sukčiai gali suklastoti skambinančio numerį.

Yra įvairiausių būdų, kaip sukčiai prigeneruoja tų skambučių – pavyzdžiui, įsilaužia į kažkokios įmonės telefonų stotelę, naudoja internete prieinamus nutekintus duomenis. Kitas būdas – jie tiesiog turi savo programinę įrangą, kurioje generuoja tuos numerius. Kiek mes esame matę, sukčiai dažnu atveju kiekvienam atskiram skambučiui netgi atskirą numerį sugeneruoja. Jeigu mes blokuojame kažkuriuos numerius, jie bando parinkinėti kitus, kurie yra dar neblokuojami.

Jei tuo metu abonementas yra išvykęs arba jis yra iš kito operatoriaus tinklo, mes negalime žinoti, ar čia tikras skambutis, ar suklastotas, todėl negalime jo iškart blokuoti“, – aiškino „Telia“ ekspertas.

Ekspertai teigė, kad susidūrus su tokia situacija, pirmiausia reikia kreiptis į operatorių, tačiau akcentavo, kad tai nėra lengvai išsprendžiama problema, todėl svarbu apsišarvuoti kantrybe.

„Pirmas žingsnis, kurį reikėtų atlikti pastebėjus, kad jūsų numeriu yra manipuliuojama, arba sulaukus tokio skambučio iš sukčių – kreiptis į savo mobiliojo ryšio operatorių, konkrečiai – kontaktų centrą. Kiekvieną atvejį mes nagrinėjame individualiai – dažniausiai tokio tipo sukčiavimo skambučiai yra inicijuojami iš užsienio, tad nustatę skambintoją, mes operatyviai blokuojame sukčiaus skambučius į Lietuvą, o tikrasis savininkas savo numeriu ir toliau gali naudotis įprastai.

Antrasis žingsnis – kreipimasis į policiją. Tiesa, verta pažymėti, kad dėl to, jog sukčiai dažniausiai skambučius inicijuoja iš užsienio, tyrimo eiga gali užtrukti, o rezultatas – sunkiai nuspėjamas“, – teigė L.Marcinkevičius.

„Operatoriai visada aiškinasi tokias situacijas ir deda visas pastangas, kad jas ištaisytų. Yra sistemos, kurios pagauna netipinį skambučių srautą ir pradeda juos blokuoti – bet faktas, kad visokie kibernetiniai nusikaltimai šitoje erdvėje dar vyksta.

Operatoriai deda tiek pastangų, kiek leidžia mūsų įstatymai ir tarptinklinės sutartys: jeigu yra sutartis su užsienio operatoriumi ir toje šalyje mūsų klientai vizituoja, normalu, kad iš to operatoriaus ateina skambučiai su lietuviškais numeriais ir atrinkti, kurie iš tų skambučių yra suklastoti, o kurie – ne, praktiškai neturime galimybių.

Tiesa ta, kad ir kiek priemonių bededame, sukčiai randa kaip jas apeiti – kelią masinėms atakoms užtverti įmanoma, tačiau 10 proc. tų tikslinių arba aukštesnio lygio, sudėtingesnių atakų tą užtvarą praeina. Kiekviena naujai pastatyta gynyba nulemia sukčiautojų veikimo būdų pasikeitimus, tačiau bet kokiu atveju mes visas problemas stengiamės spręsti“, – kalbėjo „Telia“ technologijų vadovas A.Šemeškevičius.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.