Visi yra girdėję apie laivus-vaiduoklius – bet ar žinojote apie vaiduoklį-bombonešį?

Antrasis Pasaulinis karas buvo baisus laikmetis, bet per jį yra nutikę ir visiškai neįtikėtinų – beveik atrodytų, stebuklingų dalykų.

 Vieną dieną JAV bombonešis B-17 „Skraidanti Tvirtovė“ nusileido Jungtinės Karalystės Karinių oro pajėgų aerodrome. Bombonešis visiškai sustojo, oro bazės komanda laukė pasirodančios įgulos… bet iš lėktuvo niekas neišlipo.<br> War History Online iliustr.
 Vieną dieną JAV bombonešis B-17 „Skraidanti Tvirtovė“ nusileido Jungtinės Karalystės Karinių oro pajėgų aerodrome. Bombonešis visiškai sustojo, oro bazės komanda laukė pasirodančios įgulos… bet iš lėktuvo niekas neišlipo.<br> War History Online iliustr.
 Wikimedia Commons nuotr.
 Wikimedia Commons nuotr.
Paskutinįjį veterano B-17, dalyvavusio kovose Europoje, skrydį 2010-aisiais atliko orlaivis pavadinimu The Plink Lady.<br> Wikimedia Commons nuotr.
Paskutinįjį veterano B-17, dalyvavusio kovose Europoje, skrydį 2010-aisiais atliko orlaivis pavadinimu The Plink Lady.<br> Wikimedia Commons nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Mar 5, 2018, 5:26 PM

Štai pavyzdžiui, vieną dieną JAV bombonešis B-17 „Skraidanti Tvirtovė“ nusileido Jungtinės Karalystės Karinių oro pajėgų aerodrome. Bombonešis visiškai sustojo, oro bazės komanda laukė pasirodančios įgulos… bet iš lėktuvo niekas neišlipo.

Pagalbinės komandos įlipo išsiaiškinti, kas nutiko – tačiau viduje nebuvo nė gyvos dvasios. Tebuvo užrašai iš radijo ryšio seansų – ir piloto skrydžio žurnalas.

Žurnale buvo aptikti piloto įrašas, kad bombonešis stipriai sugadintas, o įgulos nariai sunkiai sužeisti. Bet bombonešis buvo praktiškai sveikas – ir, kad ir kaip neįtikinamai skambėtų, bazės darbuotojai matė, kaip lėktuvas atskrido ir nusileido.

Vaiduokliškas lėktuvas

Liudininkai pasakoja, kad nusileidimas iš radžių atrodė visiškai normalus – lėktuvas išskleista važiuokle artėjo prie nusileidimo tako, bet vėliau vienu metu sparno galu grybštelėjo žemę, kas lėmė ne tolygų nusileidimą, bet „šuoliavimą“ nusileidimo taku. Vis dėlto, lėktuvas sėkmingai sustojo maždaug už 30 metrų nuo bazės kulkosvaidžio pozicijų.

Vienas propeleris buvo deformuotas ir nesisuko – bet kiti trys veikė.

Po 20 minučių nuo B-17 nusileidimo į vietą atvyko bazės darbuotojas Johnas V. Crispas. Propeleriai tebesisuko, tačiau netgi ir po tiek laiko iš lėktuvo niekas nepasirodė. J.V.Crispas įlipo į lėktuvą ir atidžiai apsižvalgė.

Viduje nebuvo nė gyvos dvasios – tačiau matėsi, kad kažkas dar neseniai čia buvo. Iš kelinto karto J.V.Crispas sėkmingai išjungė veikiančius motorus.

Bazės darbuotojas vėliau rašė: „Tada nuėjau į navigatoriaus vietą. Ant navigatoriaus stalo gulėjo atverstas bombonešio žurnalas su paskutiniu įrašu – „Bad Flak“ (liet. gausus/intensyvus apšaudymas priešlėktuvine artilerija, red. past.).

„Apieškodami lėktuvo saloną, radome dvylika tvarkingai sulankstytų ir parengtų naudojimui parašiutų. Tai tik dar pagilino paslaptį – ir įgulos lemtis tapo dar neaiškesnė. Akrilinė B-17 nosis, „Sperry“ bombų nutaikymo įranga buvo visiškai nepaliesti, dangtelis gulėjo šalia.“ – prisiminė J.V.Crispas.

Ant navigatoriaus stalo buvo kasdienė kodų knyga – tokioje knygoje buvo pateikiamos komunikavimui naudojamos kasdienės kodinės spalvos ir ženklai. Lėktuvo salone buvo keli lakūnų švarkai su tipinėmis kailinėmis apykaklėmis, gulintys kartu su keliomis šokolado plytelėmis – kai kurios dalinai suvalgytos.

Belgijoje įsikūrusi JAV aštuntoji Oro pajėgų komanda atsiuntė tyrėjus. Kai šie patikrino lėktuvo serijinius numerius, paaiškėjo, kad šis B-17 priklauso 91-ai JAV bombonešių grupei ir jo įgula jau yra bazėje Anglijoje.

Paslaptis išaiškėja

B-17 Skraidanti Tvirtovė dalyvavo misijoje, nukreiptoje prieš Merseburgo naftos zoną, kur buvo ir naftos perdirbimo gamykla „Leuna“. Bombonešiui bėdos kilo prieš pat pasiekiant taikinio zoną.

B-17 negalėjo likti tame pačiame aukštyje kaip kiti grupės bombonešiai, o be to, bombų laikikliai veikė netinkamai. Tiesioginis pataikymas į B-17 sugadino trečią variklį, o dar vienas taiklus šūvis į lėktuvo centrą sukėlė milžinišką šviesos žybsnį.

„Mums pataikė tiesiai į bombų skyrių”, – vėliau sakė pilotas Haroldas R. DeBoltas, – „ir, prisiekiu, nesuprantu, kaip nesprogo bombos.”

Artinantis audrai ir su vienu sugadintu propeleriu H.R.DeBoltas pasuko į Angliją. B-17 akivaizdžiai nebūtų galėjęs grįžti į Rytų Angliją, tad pakeitė kursą į Briuselį.

Siekdamas palengvinti lėktuvą, pilotas liepė įgulai atsikratyti visa nepritvirtinta įranga ir atsargomis. Tada sustojo antras variklis. Įjungdamas B-17 autopilotą, H.R.DeBoltas įsakė įgulai šokti su parašiutais ir lėktuvą paliko paskutinis.

Visa B-17 bombonešio įgula saugiai nusileido – ir, norite tikėkite, norite ne, bet tą patį padarė ir pašautasis B-17. Įgula manė, kad jiems iššokus, variklio gedimas kažkokiu būdu susitvarkė ir tvirtai suręstas patikimasis B-17 stabiliai nuskrido pats.

Tačiau gęstantys varikliai negalėjo išlaikyti aukščio ir „Skraidanti Tvirtovė“ nusileido – kaip ir aprašė britų oro bazės kariai.

Nepatyrusiai akiai B-17 atrodė sveikas ir tai, kas buvo palaikyta įgulos parašiutais, tikriausiai buvo papildomų parašiutų pakuotės.

Per Antrąjį Pasaulinį buvo ir dar keli atsitikimai, kai B-17 skrido patys – be piloto – bet paslaptingoji „Skraidanti Tvirtovė“ buvo vienintelė, kuri daugiau ar mažiau sėkmingai, dar ir nusileido pati.

Parengta pagal „War History Online“.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.