„Instagram“ akibrokštas – vartotojų nuotraukos virs preke

Nespėjo „Facebook“ įsijausti į naujo ir Lietuvoje populiaraus nuotraukų apsikeitimo svetainės „Instagram“ savininko vaidmenį, o jau ėmėsi įvedinėti savo tvarką.

Daugiau nuotraukų (1)

Arnoldas Lukošius

Dec 18, 2012, 8:48 PM, atnaujinta Mar 14, 2018, 1:24 PM

„Instagram“ pareiškė, kad turi „neginčijamą amžiną teisę“ prekiauti paslaugos vartotojų nuotraukomis komerciniais tikslais, jų apie tai nė neįspėję ir nemokėdami jiems už tai nė cento.

Nauja intelektinės nuosavybės tvarkymo politika įsigalios sausio 16 d. Beje, nuo tos akimirkos jokios galimybės atsisakyti dalyvauti šiame „versliuke“ vartotojai neturės.

Ar realus scenarijus, kad pasidalinę „Instagram“ savo draugo nuotrauka, negalėsite nė pyptelėti, kai jo veidas pasirodys žvakučių nuo hemorojaus reklamose? O jau kaip džiaugsis draugas...

Paskelbusi naujas paslaugos teikimo ir privatumo sutarties sąlygas, „Instagram“ nurodo, jog tai daro, kad vartotojams būtų patogiau.

„Niekas nepasikeis nei nuotraukų nuosavybės, nei jų atskleidimo tretiems asmenims politikoje. Visi pakeitimai tik dėl vartotojų patogumo, kad lengviau būtų keistis nuotraukomis tarp „Facebook“ ir „Instagram“, efektyviau kovoti su šiukšlėmis, greičiau spręsti problemas ir ginti vartotojus“, – rašoma naujos sutarties pristatyme.

Tačiau, ką galėtų reikšti tokie „Instagram“ teisių punktai sutartyje:

1. „Instagram“ nepareiškia, kad turi nors kokias nuosavybės teises į turinį, kurį talpinate „Instagram“ paslaugos serveriuose. Vietoj to, rodydami arba talpindami bet kokį turinį per „Instagram", jūs patys suteikiate „Instagram“ neišskirtinę, pilnai apmokėtą ir nemokamą, perleidžiamą pasaulinę licenciją tą turinį naudoti. Jums lieka teisė kontroliuoti, kas gali matyti tam tikrą Turinio ir jūsų veiklos dalį, kaip numatyta paslaugos privatumo politikos sutartyje.

2. Kai kurios arba visos paslaugos gali būti remiamos pajamų iš reklamos. Kad padėtumėte mums pateikti įdomų apmokėtą arba remiamą turinį, sutinkate, kad verslas ar kitas subjektas gali sumokėti mums, kad rodytume jūsų prisijungimo vardą, įvertinimus, nuotraukas (kartu su visu turiniu) ir/arba jūsų vykdomus veiksmus, susietus su apmokėtu turiniu, be jokios kompensacijos jums. Jei jums nėra 18 metų, jūs patvirtinate, kad bent vienas jūsų tėvų ar globėjų jūsų vardu sutinka su šiomis sąlygomis.

Anglų kalba surašyta tiek teisinių vingrybių, kad negarantuoju tikslaus vertimo, tačiau, portalas „cnet.com“ pastebi: „Facebook“ pasiskelbė turį amžiną teisę perduoti visų viešai paskelbtų nuotraukų licencijas verslo kompanijoms ar bet kurioms kitoms organizacijoms, nors ir naudojimui reklamoje. Iš esmės tai teisiškai šią, milijonus nuotraukų sukaupusią, interneto svetainę paverčia didžiausia pasaulyje fotografijos platinimo agentūra.“

Toks radikalus buvusios nekaltos ir itin populiarios nuotraukų apsikeitimo programėlės bei paslaugos politikos pasikeitimas tuoj pat sukėlė viešą pasipiktinimą. Vienas suirzęs naudotojas „Twitter“ taip ir parašė: „Instagram" dabar tapo nauja nuotraukų platinimo agentūra, tik jai nereikės nieko mokėti fotografams už jų nuotraukas“.

„Tai reikalavimas, kad žmonės sutiktų, jog ateityje jų nuotraukos būtų naudojamos komerciniais tikslais, nenurodant jokių kitų sąlygų, – mano vyriausiasis „Electronic Frontier Foundation“ advokatas, Kurtas Opsahlas. – Informuotam žmogui sutikti su tokiomis sąlygomis turėtų būti itin sudėtinga.“

Pavyzdžiui, pagal šią sutartį koks nors Palangos viešbutis galės sumokėti „Facebook“ ir iš jų gauti licenciją naudoti jūsų besisvečiuojant tame viešbutyje padarytas nuotraukas savo interneto svetainėje, televizijos reklamoje, reklaminėse brošiūrose ir nieko jums už tai nemokėti.

Negana to – iš sutarties teksto aiškėjai, kad jie galės naudoti ir jūsų padarytas mažų vaikų nuotraukas, o tai jau gali prieštarauti valstybių asmens apsaugos įstatymams.

Tačiau pagal kitus punktus jūs patys įsipareigojote prisiimti atsakomybę, jei jūsų patalpintas turinys pažeis kokius nors įstatymus ar autorines teises.

Kita nemaloni smulkmena - jei kažkas nenutrauks sutarties iki naujų sąlygų įsigaliojimo, tačiau panorės ją nutraukti, pavyzdžiui, vasario mėnesį, visos po sausio 16 d. patalpintos nuotraukos gali „amžinai likti“ „Facebook“ nuosavybe, nes sutartyje neapibrėžta, kad jos nutraukimas panaikina teises į turinį.

Ir visa ši painiava kyla tik dėl kelių naujų sutartyje įrašytų žodelių. Iš pirmojo punkto ištrinta šiuo metu esanti frazė „ribota licencija“, kuri pakeista žodžiais „perleidžiama, bei sublicencijuojama“, automatiškai suteikia teisę „Facebook“ perleisti jūsų nuotraukų licencijas bet kam. Antrajame punkte atsirado žodžiai, leidžiantys „Facebook“ už nuotraukas gauti pinigus ir nieko nemokėti jums.

Jei peržvelgsime konkurentų – „Google“ priklausančios „Picasa“, ar „Yahoo“ paslaugos „Flickr“ – siūlomas sutartis, jose jokių kalbų apie pinigus ar licencijų perleidimą  nėra. „Google“ kalba apie ribotą teisių suteikimą „vykdyti, reklamuoti ir gerinti aptarnavimą“, o „Yahoo“ išvis įsipareigoja jūsų darbus naudoti „tik tuo tikslu, kuriuo šis turinys buvo paskelbtas.“

Rašytojas ir programų kūrėjas Reginaldas Braithwaite'as, reaguodamas į šį „Instagram“ žingsnį, pateikė savo sutarties išaiškinimą: „Jūs ne klientai, jūs – galvijų banda, kurią mes vežame į aukcioną, parduoti daugiausia pasiūliusiam. Taigi, džiaukitės savo pašaru ir neužmirškite didinti pieno primilžio!“

Kita „maloni“ staigmena – net du kartus sutartyje pakartotas atsiribojimas nuo bet kokios atsakomybės už privačių nuotraukų paviešinimą.

„Mes nebūsime atsakingi dėl jokio turinio panaudojimo ar paviešinimo“. Tai kas, tuomet bus atsakingas – čia jums ne rūbinėje paliktos striukės kišenės turinys, o pati striukė!

Dar negana? Yra ir trečia staigmena.

„Jūs sutinkate, kad mes ne visuomet nurodysime, kad mokamos paslaugos ar rėmėjų turinys yra būtent tokie“.

Tai jau prieštarauja ir Lietuvos ir JAV įstatymams, kuriuose aiškiai draudžiama užslėpta reklama ir nurodoma, kad ji visuomet turi būti pažymėta.

Beje, jau 1999 m. labai panašią sutartį siūlė „Yahoo“, perimtos kompanijos „Geocities“ klientams. Kuo tai baigėsi?

Konkurentai pradėjo reklamuoti savo paslaugas, kaip laisvas nuo tokių drakoniškų sutarčių, o klientai ėmė protestuoti. Po savaitės „Yahoo“ atsitraukė.

Ir dabar visa ši teisinė ekvilibristika gali baigtis paprasčiausiu sutarties teksto pataisymu – juk nesinori tikėti, kad pirmaujantis socialinis tinklas nusileis iki prekybos svetimomis nuotraukomis.

Tačiau dabar pasaulis greitesnis negu 1999 m., tad gali gali atsitikti ir taip, kaip po savo patalpinta abejotinų naujos sutarties punktų nuotrauka parašė „Instagram“ vartotojas claytoncubitt: „Instagram" savižudžio raštelis.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„24/7“: kaip A. Armonaitė ir E. Gentvilas vienas kitam pamokslavo