Žinios apie gresiantį pavojų lekia į niekur

Daugiau kaip 15 milijonų litų kainavusi gyventojų perspėjimo apie galimus pavojus sistema – šluba, o valdininkai pabruko uodegą. Mat pripažinus šią klaidą gali tekti išleistus pinigus grąžinti į Europos Sąjungos biudžetą.

Daugiau nuotraukų (1)

Martynas Čerkauskas, Aurimas Abišala

Apr 26, 2013, 7:05 AM, atnaujinta Mar 7, 2018, 5:29 PM

Užvakar Lietuvoje vyko planuotas gyventojų perspėjimo apie galimus pavojus sistemos patikrinimas. Sirenos kaukė, bet daugybė trumpųjų pranešimų, adresuotų visiems mobiliųjų telefonų vartotojams, keliavo į niekur.

Didžioji dalis šalies gyventojų iki šiol nežino, ką reikia daryti, kad gautų gelbėtojų tekstinę žinutę, nors sistema tariamai veikia jau daugiau kaip pusę metų.

Be to, paaiškėjo, kad daugelis šiuo metu pardavinėjamų populiariausių telefonų šių žinučių tiesiog negali priimti.

Tai atskleidus portalo lrytas.lt žurnalistams, valdžia ėmė ieškoti kaltų. Juk ne juokas – modernioji sistema kainavo 15,2 mln. litų.

Didžiąją dalį pinigų skyrė Europos Sąjunga.

Lygiuotasi į užsienį

Anksčiau apie gresiančias dideles nelaimes šalies gyventojai buvo perspėjami sirenomis. Pavojaus signalas buvo transliuojamas ir per radijo taškus, o dabar ir per Nacionalinį radiją bei televiziją.

Tačiau garsiniai signalai gerai girdimi tik miestų centruose, o radijo nuolat niekas neklauso.

Todėl sekant užsienio valstybių pavyzdžiu prieš kelerius metus buvo sumanyta įdiegti modernią sistemą, kad pranešimus apie pavojų trumpąja žinute gautų visi mobiliuosius telefonus turintys žmonės.

2010 metų pradžioje buvo paskelbtas konkursas tokiai sistemai diegti. Konkursą laimėjo bendrovės „NT Service” ir „HNIT-Baltic”. Diegimo darbai užtruko dvejus metus.

Buvo skelbiama, kad trumposiomis žinutėmis gyventojai galės gauti informaciją apie ekstremalias situacijas ar gresiančius pavojus, skubią dingusiųjų, nusikaltėlių ir kraujo donorų paiešką.

Kad gyventojai mokėtų naudotis šia sistema, buvo išspausdinta 650 tūkst. lankstinukų, keli tūkstančiai plakatų.

Pasirinko pasenusį tinklą

Jei perskaitytų minėtus lankstinukus, daugelis žmonių sužinotų, kad jų šiuolaikiniai telefonai gelbėtojų siunčiamo pavojaus signalo net negali priimti.

Specialistų teigimu, valdininkai padarė rimtą klaidą, nes žinutėms siųsti pasirinko tik 2G tinklą, kuris šiuo metu laikomas morališkai pasenusiu.

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento atstovas Algis Bolys aiškino, kad 2G sistema esą buvo pasirinkta dėl kaimo žmonių, kurių seni telefonai gali neveikti 3G tinkle. Tuomet pasirinkti ir 3G, ir 2G tinklus esą sutrukdė pinigų stygius.

„Dalis žmonių pranešimus tikrai gauna, o kiti skundžiasi, kad negauna. Dažniausiai problemų kyla dėl telefono aktyvinimo. Naujesnių telefonų savininkai dažnai pasirenka 3G tinklą”, – kalbėjo A. Bolys.

Kiek žmonių užvakar realiai gavo ir galėjo perskaityti gelbėtojų siųstus pranešimus, dabar niekas negali pasakyti.

Tačiau netgi turintieji senus telefonus ir besinaudojantys tik senuoju 2G tinklu irgi negalėjo gauti jokių žinučių arba, kaip tvirtino portalo lrytas.lt skaitytojai, sulaukė žinučių su mįslingu raizgalu.

Kad atskrietų perspėjantys pranešimai, telefone reikia aktyvinti pranešimų priėmimo funkciją.

Savarankiškai, be instrukcijų paprastam žmogui to padaryti neįmanoma.

Informacijos, kaip tai padaryti, gyventojai gali ieškoti Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento interneto svetainėje.

Piktinosi valdininkais

Asociacijos „Infobalt” prezidentas Vytautas Vitkauskas negalėjo atsistebėti sistemą prižiūrinčių valdininkų samprotavimais, kad dalis žmonių galėjo negauti žinučių apie tariamą pavojų, nes jų gauti galbūt nepageidauja.

„Sukišome tiek daug pinigų, o sistema normaliai neveikia. Manau, visi tyli sąmoningai, nes garsiai tai pripažinus išleistus pinigus tektų grąžinti į Europos Sąjungos biudžetą.

Taip daroma visada, jei projekto tikslas yra nepasiektas”, – kalbėjo V. Vitkauskas.

Jis priminė, kad normaliose valstybėse sukuriami specialūs tinklalapiai, kuriuose žmonėms aiškinama, kaip aktyvinti šią funkciją.

„Įranga buvo diegiama prieš porą metų, kai Lietuvoje jau tikrai veikė 3G tinklas. Pinigai išleisti, o rezultato nėra. Sistema darosi sudėtingesnė, jai reikia papildomų dažnių, kurių 2G tinklas neturi”, – aiškino „Infobalt” prezidentas.

Valdžia jau sukruto

Tuo metu už sistemos veikimą atsakingi darbuotojai teisinosi, kad sistemos viešinimo darbai dar nepasibaigę – didžiausia problema esanti ta, kad žmonės savo telefonuose neįsidiegia informacinių žinučių gavimo funkcijos.

Diegiant šią naujovę Vidaus reikalų ministerijai vadovavęs liberalcentristas Raimundas Palaitis tvirtino, kad tobulinti nuo sovietinių laikų likusią neefektyvią perspėjimo sistemą buvo būtina: „Aš, kaip ministras, nedalyvavau priimant sprendimus, kokį – 3G ar 2G – tinklą pasirinkti. Už tai buvo atsakingi ekspertai.

Kiek žinau, sistema dar baigiama diegti, esu įsitikinęs, kad ji veiks gerai.”

Sužinoję, kad brangiai kainavusi sistema nėra tobula, susizgribo ir už tai šiuo metu atsakingi politikai.

Vidaus reikalų ministras Dailis Barakauskas, vakar buvęs Briuselyje, „Lietuvos rytui” teigė pavedęs savo patarėjams išsiaiškinti, kas dėl to kaltas.

Susidariusia situacija pradėjo domėtis ir Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas Artūras Paulauskas: „Kol kas piktnaudžiavimo požymių nematau.

Matyt, žmonės, kurie rengė pirkimo sąlygas, elgėsi netoliaregiškai, nežinojo, kad mobiliojo ryšio technologijos tobulės.”

Operatoriai siūlo tobulinti

Mobiliojo ryšio operatorių skaičiavimu, šiuo metu išmaniaisiais telefonais naudojasi ketvirtadalis abonentų.

Jie visi turi galimybę naudotis modernesniu 3G tinklu.

Bet „Lietuvos rytą” konsultavę specialistai tvirtino, kad patys operatoriai informacijos apie pavojų gyventojams siųsti paprastomis SMS žinutėmis neturi galimybių – esą vienu metu išsiųsti kelių milijonų paprastų žinučių neįmanoma.

„Šiuo atveju valstybei geriausia skelbti konkursą, kad būtų galimybės naudotis ir 3G tinklu. Mūsų žiniomis, tokių ketinimų buvo iš pat pradžių, tačiau vėliau buvo apsigalvota”, – kalbėjo mobiliųjų operatorių atstovai.

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas patvirtino, jog rengiamasi skelbti naują konkursą, kad perspėjimo žinutes būtų galima siųsti ir 3G tinklu.

Tikimasi, kad sistema iki metų pabaigos bus patobulinta. Tai papildomai kainuos apie 1,6 mln. litų.

Turi veikti seniai

* Instrukcijas, kaip paruošti telefoną sistemai, galima rasti adresu vpgt.lt.

* Perspėjimo sistema įdiegta panaudojus telekomunikacijų paslaugų teikėjų „Bitė Lietuva”, „Tele2” ir „Omnitel” tinklų infrastruktūrą.

* Sistema pradėjo veikti 2012 metų rugpjūčio mėnesį.

* Pranešimai turėtų būti siunčiami trimis kalbomis: lietuvių, rusų ir anglų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.