Astronomai apie naujausią atradimą: dar nesame tikri, kad pamatėme jį visą, bet tai – gigantiška

Gravitacijos susietos struktūros gali būti neįsivaizduojamai didelės. Tad, nieko keisto, kad atrasta dar viena – daugiau nei pusę dangaus užimanti – Pietų Ašigalio siena.

Gravitacijos susietos struktūros gali būti neįsivaizduojamai didelės. Tad, nieko keisto, kad atrasta dar viena – daugiau nei pusę dangaus užimanti – Pietų Ašigalio siena (asociatyvinė nuotr.)<br> 123rf nuotr.
 Pietų ašigalio sienos projekcija.<br> Danielio Pomarède iliustr.

2020-07-17 08:27

Už Laniakea galaktikų superspiečiaus astronomai aptiko gigantišką gijišką struktūrą, pavadintą Pietų Ašigalio siena, rašoma žurnalo „Astrophysical Journal“ straipsnyje. Jos dydis palyginamas su Didžiąja Sloano siena — trečiuoju pagal dydį galaktikų superspiečių kompleksu iki šiol žinomoje Visatoje.

Per pastaruosius keturis dešimtmečius sužinota, kad Visatoje galaktikos nėra autonomiškos, o susispietusios į stambesnes struktūras. Pavyzdžiui, Paukščių Takas kartu su Andromedos galaktika, Trikampio galaktika ir jų palydovais yra Vietinėje grupėje, o ši, savo ruožtu, yra dalis Mergelės superspiečiaus, kuri traukiama link Laniakea superspiečiaus centre esančios gravitacinės anomalijos – Didžiojo atraktoriaus. O patį Didįjį atraktorių traukia daug masyvesnis Shapley superspiečius, link kurio mūsų galaktika skrieja 660 kilometrų per sekundę greičiu.

Dabar astronomas Danielis Pomarède iš Paryžiaus-Saklė (pranc. Paris-Saclay) universiteto pranešė apie dar vienos gigantiškos struktūros atradimą: Pietų ašigalio sienos galaktinės gijos. Tankiausia jos dalis išsidėsčiusi Žemės Pietų ašigalio kryptimi – dėl to ji buvo taip pavadinta.

Struktūra, iš kurios šviesa iki mūsų sklinda 500 milijonų metų, yra iš karto už Laniakea superspiečiaus ir ekliptikoje užima maždaug 200 lanko laipsnių – daugiau nei pusę apskritimo – ir toli įsikiša į šiaurinio pusrutulio dangų.

Šiaurinė Pietų ašigalio sienos dalis išlinkusi ir prie Paukščių Tako priartėja per maždaug 300 milijonus šviesmečių. Straipsnio autoriai nėra užtikrinti, kad išvydo visą struktūrą – nes ją aptikti pavyko tik pagal gravitacinį poveikį astronomų ištirtų galaktikų judėjimo greičiui.

Objektą stebėti tiesiogiai sunku: jis yra dangaus srityje, kuri iki galo nėra ištirta instrumentais – nes ją iš dalies uždengia mūsų galaktikos gijos.

Prieš porą metų astronomai atrado dar vieną gigantišką struktūrą – per 200 megaparsekų nusidriekusį galaktikų superspiečių Saraswati. Kadangi šis objektas susidarė jaunoje Visatoje, mokslininkai juo tikisi ištirti tamsiosios energijos vaidmenį superspiečių evoliucijai.