Dvi savitos parodos siūlo grįžti į gamtą

Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus Vilniaus paveikslų galerijoje šią savaitę atidarytos parodos „Florentem“ ir „Kunstkamera“, atskleidžiančios žmogaus pastangas save suvokti per santykį su gamta.

Lrytas.lt koliažas.
Lrytas.lt koliažas.
LNDM Vilniaus paveikslų galerija.<br>G.Grigėnaitės nuotr.
LNDM Vilniaus paveikslų galerija.<br>G.Grigėnaitės nuotr.
LNDM Vilniaus paveikslų galerija.<br>G.Grigėnaitės nuotr.
LNDM Vilniaus paveikslų galerija.<br>G.Grigėnaitės nuotr.
Nežinomas italų dailininkas, Marija su Kūdikiu. XVII a.<br>LNDM archyvo nuotr.
Nežinomas italų dailininkas, Marija su Kūdikiu. XVII a.<br>LNDM archyvo nuotr.
Karolis Račinskis. Vilniaus universiteto botanikos sodas, 1830 m.<br>LNDM archyvo nuotr.
Karolis Račinskis. Vilniaus universiteto botanikos sodas, 1830 m.<br>LNDM archyvo nuotr.
Nežinomas dailininkas „Natiurmortas su gulbe“, XVIII a.<br>LNDM archyvo nuotr.
Nežinomas dailininkas „Natiurmortas su gulbe“, XVIII a.<br>LNDM archyvo nuotr.
Nežinomas vokiečių XIX a. I p. dailininkas. Jaunos moters portretas.<br>LNDM archyvo nuotr.
Nežinomas vokiečių XIX a. I p. dailininkas. Jaunos moters portretas.<br>LNDM archyvo nuotr.
„Vaisingumo alegorija“ – iliustracija iš F.Grunenbergo atminimų albumo.<br> Nuotr. iš Vrublevskių bibliotekos archyvo
„Vaisingumo alegorija“ – iliustracija iš F.Grunenbergo atminimų albumo.<br> Nuotr. iš Vrublevskių bibliotekos archyvo
Jan de Heem „Natiurmortas su gėlėmis“, Lvivo nacionalinė Boryso Voznyckio dailės galerija.
Jan de Heem „Natiurmortas su gėlėmis“, Lvivo nacionalinė Boryso Voznyckio dailės galerija.
Daugiau nuotraukų (9)

Lrytas.lt

2023-05-21 11:14, atnaujinta 2023-05-21 11:15

Paroda „Florentem“ (išvertus iš lotynų k. – žydėjimas, klestėjimas, gausa) pasakoja apie nesiliaujantį mėginimą pažinti ir įamžinti gyvosios gamtos elementus.

Trapi ir nuspėjama, tačiau tuo pat metu gaivališka ir kupina staigmenų flora nuolat žadino žmogaus vaizduotę, o perkeliami į dailės, literatūros kūrinius augalai, ypač žydintys, ilgainiui įgijo žmogaus jiems suteiktą simbolių kalbos dovaną.

Moterys ir augalija

Priklausomai nuo konteksto, gėlės žiedas portrete galėjo sufleruoti, koks – gyvas ar miręs – asmuo vaizduojamas, augalai Švč.Mergelės Marijos atvaizde perteikė konkrečius jos gyvenimo etapus, o olandiška XVII a. gėlių kompozicija atskleidė ekonominę šalies ar asmens galią.

Svarbu ir tai, kad natiurmortas, šimtmečius buvęs žanrų hierarchijos paraštėse, ilgainiui pats tapo prieglobsčiu kitai „marginalijai“ – kuriančiai moteriai. Būtent augalijos pasaulis, tikras ir nugulantis ant popieriaus ar drobės, buvo viena iš nedaugelio „leistinų“ moteriškosios saviraiškos erdvių.

Pro rakto skylutę

„Siekėme sukurti intriguojantį, be galo akiai malonų pasakojimą apie tai, kaip pamažu, žingsnis po žingsnio, augalija įšliaužė, įsišaknijo ir suvešėjo religinėse bei pasaulietinėse drobėse ir dėl kokių priežasčių jai buvo leista taip nevaržomai plėstis.

Pasirinkta tema leido į parodą įtraukti labai įvairių eksponatų, kurių čia daugiau nei pusantro šimto. Lankytoją pasitiks ne tik XVII–XVIII a. gėlių natiurmortai ir žiedų apsupti šventieji, bet ir istorinių Lietuvos parkų vaizdai, botanikų portretai ir jų darbo įrankiai, svarbiausi leidiniai, taip pat tokie eksponatai kaip smulkiais karoliukais siuvinėtas žirgo raginimo šmaikštis ar iš Daugų Dievo Apvaizdos bažnyčios atkeliavusios indaujos durys.

Viena didžiausių parodos intrigų – buduaras, leidžiantis lankytojui tarsi pro rakto skylutę pažvelgti į privačią kuriančios moters erdvę“, – apie parodą „Florentem“ pasakojo Vilniaus paveikslų galerijos direktorė Aistė Bimbirytė.

Paroda suskirstyta į penkias temines dalis: botanikos mokslas, sodų ir parkų istorija, augalai religinėje dailėje, gėlių raiška ir kalba pasaulietinėje dailėje, augalijos svarba meninėje ir mokslinėje XIX a. Lietuvos moterų veikloje. Kiekvieną temą atskleidžia Lietuvos ir Europos šalių menininkų kūriniai.

Įdomybių kambarys

Antra paroda – meninė instaliacija „Kunstkamera“ – lankytoją nukelia į slėpiningą meno ir mokslo įdomybių pasaulį.

Kunstkamerų (išvertus iš vokiečių k. – meno, gamtos ir kitokių retenybių kolekcija, jų saugojimo vieta) tradicija susiformavo XV–XVI a. Kaip tik tada, žmogui panorus išsiaiškinti pasaulio chaosą ir jame veikiančius dėsnius, imti įrenginėti gamtos ir žmogaus sukurtų objektų pripildyti kambariai.

Dažnai nedideli ir iš pažiūros chaotiški, iš tiesų jie buvo tvarkomi pagal sudėtingą sistemą, sumanytą paties kolekcijos savininko. Kunstkameros, kurių aukso amžius buvo XVI–XVII a., kai kur užsibuvo ilgiau.

Pavyzdžiui, Vilniuje jų būta net ir XIX a. I pusėje – kunstkamerą Didžiojoje gatvėje buvo įsirengęs didikas, karininkas ir kolekcininkas Juozapas Antanas Kosakovskis (1772–1842).

Naujausia kunstkamera lankytojams pristatoma Vilniaus paveikslų galerijoje. Menininkė Aurelija Maknytė, pasitelkusi šiuolaikinio ir senojo meno bei gamtos objektus, autentiškuose Chodkevičių rūmų interjeruose sukonstravo įdomybių kambarį, „pasakojantį apie neišvengiamą bei įkvepiančią kultūros ir natūros kaimynystę, kurioje kūrėjais tampa abu“.

Istoriją, dailę ir biologiją apimantis projektas atliepia kūrybinį A.Maknytės profilį. Vilniaus dailės akademijos fotografijos ir videomeno studijų absolventę, daugelio personalinių ir grupinių parodų dalyvę, lektorę, įvairių meninės raiškos formų nevengiančią menininkę visuomet domino neva prigimtinės homo sapiens teisės gamtą pavergti savo naudai pagrįstumas. Šią temą atskleidžia ir kunstkamerų fenomenas.

Vilniaus paveikslų galerijos lankytojai, vadovaudamiesi schema-žemėlapiu, galės apžiūrėti jaučio širdį, šarvus iš mazgočių, akmeninę bulvę, susapnuotą muzikos instrumentą ar seniausią šios ekspozicijos objektą – 1655 m. sukurtą piešinį „Gandras su žmogaus veidu ant krūtinės (vaisingumo alegorija)“.

Kaip ir senosiose kunstkamerose, A.Maknytės sukurtojoje svarbūs yra ir įvairūs architektūriniai elementai, baldai, stalčiukai ir dėžutės, jų glaudus santykis su eksponatais. Dalį objektų ekskursijų metu bus galima liesti – pavyzdžiui, parodos lankytojai galės pagroti elektrine gitara, pagaminta iš dvikamienės eglės, užaugusios po elektros laidais. („Sostinė“)

Abi parodos veiks iki 2024 m. sausio 4 d. Jas lydės ekskursijos, viešos paskaitos, edukacijos.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.