Atkūrė Aleksoto funikulieriaus stotis – dabar jis toks, koks buvo 1935 metais

„Atnaujinti funikulierių tikrai reikėjo. Net vaikščioti apatinės stoties laiptais buvo pavojinga. O dabar viskas taip gražu“, – džiaugsmo neslėpė kasdien Aleksoto funikulieriumi besikelianti Rasa. Keltuvo vidus ir mechanizmai nebuvo liečiami.

Sovietmečiu pavogti stikliniai burbulai ir vėl puošia viršutinės keltuvo stoties kolonas.<br>M.Patašiaus nuotr.
Sovietmečiu pavogti stikliniai burbulai ir vėl puošia viršutinės keltuvo stoties kolonas.<br>M.Patašiaus nuotr.
Aleksoto funikulieriaus kompleksas kauniečius ir miesto svečius pasitinka atsinaujinęs. <br>M.Patašiaus nuotr.
Aleksoto funikulieriaus kompleksas kauniečius ir miesto svečius pasitinka atsinaujinęs. <br>M.Patašiaus nuotr.
Iki šiol puikiai veikiantį funikulieriaus mechanizmą montavo šveicarų įmonė „Th.Bell“.<br>M.Patašiaus nuotr.
Iki šiol puikiai veikiantį funikulieriaus mechanizmą montavo šveicarų įmonė „Th.Bell“.<br>M.Patašiaus nuotr.
Pagrindinės stoties fasade išliko originalios detalės, restauruoti mediniai langai, dvigubi lietvamzdžiai, betoniniai laiptai.<br>M.Patašiaus nuotr.
Pagrindinės stoties fasade išliko originalios detalės, restauruoti mediniai langai, dvigubi lietvamzdžiai, betoniniai laiptai.<br>M.Patašiaus nuotr.
Turistai mielai keliasi funikulieriumi į Aleksoto kalną nuo kurio gali pamatyti Kauno panoramą, istorinį keltuvą įamžina nuotraukose.<br>M.Patašiaus nuotr.
Turistai mielai keliasi funikulieriumi į Aleksoto kalną nuo kurio gali pamatyti Kauno panoramą, istorinį keltuvą įamžina nuotraukose.<br>M.Patašiaus nuotr.
Keltuvo valdymo stotyje, kurioje yra išlikusių senų įrenginių, apsilankyti pavyksta ne visiems.<br>M.Patašiaus nuotr.
Keltuvo valdymo stotyje, kurioje yra išlikusių senų įrenginių, apsilankyti pavyksta ne visiems.<br>M.Patašiaus nuotr.
Aleksoto funikulieriaus kompleksas kauniečius ir miesto svečius pasitinka atsinaujinęs. <br>M.Patašiaus nuotr.
Aleksoto funikulieriaus kompleksas kauniečius ir miesto svečius pasitinka atsinaujinęs. <br>M.Patašiaus nuotr.
Architektas G.Prikockis džiaugėsi, kad pavyko išsaugoti Aleksoto funikulieriaus autentiškumą.<br>M.Patašiaus nuotr.
Architektas G.Prikockis džiaugėsi, kad pavyko išsaugoti Aleksoto funikulieriaus autentiškumą.<br>M.Patašiaus nuotr.
Aleksoto funikulieriaus kompleksas kauniečius ir miesto svečius pasitinka atsinaujinęs.  <br>M.Patašiaus nuotr.
Aleksoto funikulieriaus kompleksas kauniečius ir miesto svečius pasitinka atsinaujinęs.  <br>M.Patašiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (9)

Gerda Drevininkaitytė

2018-07-18 17:15

Aleksoto funikulieriaus kompleksas kauniečius ir miesto svečius pasitinka atsinaujinęs. Jau nepamatysite išbyrėjusių stočių sienų, nerizikuosite lipdami sutrupėjusiais avarinės būklės laiptais.

Vaizdas pasikeitė iš esmės: keltuvo stočių fasadai nudažyti autentiška spalva, didieji funikulieriaus apatinės stoties laiptai padengti nauja danga.

Renovacijos metu stengtasi atkurti pradinį, 1935 metų, funikulieriaus vaizdą.

Birželio 6-ąją avariją patyręs Žaliakalnio funikulierius iki šiol neveikia.

Liepą žmones kelia nemokamai

Aleksote gyvenantis Vytautas funikulieriumi keliasi kiekvieną dieną, todėl džiaugėsi, kad jis atsinaujino: „Labai gražu ir jauku. O kol renovuojami šalia esantys laiptai, dar galima ir nemokamai keltis funikulieriumi.“

Jam pritarė iš Garliavos į darbą Kaune kasdien atvykstanti Rasa.

Pirmą kartą į Lietuvą iš Vokietijos atvykę turistai Tomas ir Sara džiaugėsi čia atvažiavę ir gyrė Kauną. Aleksoto funikulierius jiems įstrigs atmintyje kaip unikali ir praktiška transporto priemonė.

Kalbinti kauniečiai džiaugėsi ir tuo, kad bendrovei „Kauno autobusai“ priklausantis funikulierius iki liepos 31-osios žmones kels nemokamai.

Lėšų turėjo tik fasadams

Aleksoto funikulieriaus atnaujinimo projektą parengė architektai Gintaras ir Asta Prikockiai bei Mažvydas Zenkauskas, darbus atliko „Senamiesčio restauratoriai“.

„Renovacijos metu buvo tvarkomi tik fasadai. Buvome parengę viso komplekso su inžineriniais tinklais tvarkymo projektą, bet funikulierių valdanti įmonė turėjo lėšų tik fasadams atnaujinti“, – aiškino autorinę priežiūrą vykdęs G.Prikockis.

Tvarkant Aleksoto funikulierių metu buvo restauruoti viršutinės ir apatinės stočių fasadai. Atlikti polichrominiai tyrimai – ištyrinėti visi dažymo sluoksniai ir nustatyta, kurie iš jų yra vertingi meniniu bei istoriniu požiūriu.

Siekiant atkurti pirminį, autentišką Aleksoto funikulieriaus vaizdą stotelių fasadai nudažyti šviesia – tikrąja spalva.

Labiausiai pasikeitė Aleksoto funikulieriaus apatinėje stotyje esantys laiptai, kurie seniau buvo stipriai susidėvėję ir kėlė pavojų. Laiptų turėklai, kaip ir viso komplekso fasadai, nudažyti ta pačia gelsvai balkšva spalva, o pakopos padarytos iš balto mozaikinio betono, kuris dera prie atsinaujinusių pastatų.

Restauravo langus ir duris

Siekiant atkurti pradinį Aleksoto funikulieriaus vaizdą, buvo atnaujintos ir tam tikros detalės. Apatinėje funikulieriaus stotyje buvo restauruoti du vienas prieš kitą esantys dideli apvalūs langai. Jie išlaikę tikrąsias formas ir dydį, o dabar juos puošia ir nauji mediniai rėmai.

Maždaug prieš 80 metų, kai funikulierius dar tik buvo atidarytas, viršutinėje stotyje ant abipus keltuvo bėgių esančių kolonų stūksojo dideli stikliniai burbulai, tačiau sovietmečiu jie dingo. Renovacijos metu burbulai buvo atkurti identiški ir šiuo metu puošia kolonas.

Taip pat atnaujintos dvejos tamsiai mėlynos durys, pro kurias iš skirtingų pusių galima patekti į viršutinę stotį. Jos atkurtos tiksliai tokios, kokios buvo kadaise.

Aleksoto kalne esančios stoties fasadinėje pusėje galima išvysti net keletą unikalių detalių. Viena jų – ant pastato stogo esantys lietvamzdžiai. Pastarųjų paslaptis ta, kad jie yra dvigubi: vienas, išorinis, yra tik architektūros detalė, o vidinis turi nuolydį ir jame kaupiasi vanduo. Šie A.Smetonos laikais padaryti latakai renovacijos metu taip pat buvo atkurti.

Nišose atsiras laikrodžiai?

Dar dvi atnaujintos originalios detalės – prie durų esantys laiptai ir aukščiau esanti niša. Tokia yra ir apatinėje funikulieriaus stotyje.

Fasadų centruose matomos vienodos apvalios nišos buvo padarytos specialiai – tai vietos laikrodžiams įrengti.

Architekto G.Prikockio manymu, ateityje šiose vietose laikrodžiai turėtų atsirasti ir pasitikti funikulieriaus lankytojus.

Pagrindinėje keltuvo stotyje, priekinėje fasado pusėje prie durų, esantys nedideli laiptai nebuvo susidėvėję, todėl jie buvo tik restauruoti.

„Šie laiptai yra beveik betoniniai, nebuvo išdaužyti, todėl jų paviršius nebuvo keičiamas. Gal jie ir atrodo kreivi, bet todėl, kad yra seni ir išsaugoti būtent tokie, kokie yra buvę“, – aiškino G.Prikockis.

Architektas pabrėžė, kad šios renovacijos tikslas buvo atkurti originalų vaizdą.

„Dabar mes stengėmės išsaugoti ir kaip įmanoma tiksliau atkurti visą autentišką Aleksoto funikulieriaus komplekso fasadų vaizdą ir aplinką“, – kalbėjo G.Prikockis

Vagonų atnaujinti nereikėjo

Atnaujinant Aleksoto funikulieriaus kompleksą nei keleivių vagonai, nei pagrindinės stoties vidus, nei keltuvo mechanizmai nebuvo liečiami. Keltuvo kelio kapitalinis remontas atliktas 2011 metais, tada restauruoti ir vagonai. Sena įranga vis dar veikia puikiai, todėl atnaujinti jos nereikėjo.

Viršutinėje stotyje, kurioje mašinistas valdo transporto priemonę, yra įrengtas rūsys.

Ten sumontuotas autentiškas funikulieriaus mechanizmas. Ant jo matomas ir išlikęs įrangos gamintojos bei montuotojos šveicarų bendrovės „Theodor Bell & Cie. AG Kriens“ užrašas. Ši firma pasaulyje garsėjo kaip keltuvų įrengimo specialistė.

Architektas G.Prikockis dalijosi ir ateities planais.

„Šios renovacijos metu nebuvo sutvarkyta viršutinės stoties aplinka, bet tai turėtų įvykti vėliau, kai atsiras tam lėšų.

Mūsų projekte numatyta pakeisti aplinką, atkasti žemę ir užkloti ją tamsių kvadratinių plytelių danga, pastatyti gana ilgą baltą suoliuką“, – kalbėjo funikulieriaus atnaujinimo projekto bendraautoris.

Veikla nuostolinga, bet išsaugoti būtina

Ramunė Tarandė

Bendrovės „Kauno autobusai“ viešųjų ryšių specialistė

„2017 metų pavasarį buvo pradėtas 2-asis renovacijos darbų etapas ir atlikti funikulieriaus statinių komplekso tvarkybos darbai. Kadangi funikulierius yra valstybės saugomas kultūros paveldo objektas, visi darbai buvo derinami su Kultūros paveldo departamentu.

Remontuoti statinių kompleksą baigta šiais metais. Remontui išleista apie 129 tūkst. eurų (be PVM), iš kurių beveik 31 tūkst. eurų skyrė Kauno savivaldybė.

Atsižvelgdama į skaudžią pastarųjų įvykių patirtį, bendrovė sustiprino funikulieriaus techninės būklės stebėseną ir kontrolę. Funikulieriaus techninis patikrinimas periodiškai atliekamas kasmet. Jį atlieka specializuota Technikos kontrolės tarnyba, kuri pateikia įvertinimą, ar funikulierius tinkamas toliau saugiai naudoti.

Kas mėnesį papildomai atliekama funikulieriaus techninės priežiūros patikra, be to, funikulieriaus mašinistas-šaltkalvis kas rytą prieš darbo pradžią apžiūri funikulierių ir įvertina jo techninę būklę: patikrina įrenginius mašinų skyriuje, vagonėlių stabdžių būklę, rankinį stabdį, vagonėlių ratų gaudykles, lynų tvirtinimą, apeina ir apžiūri visą vagonėlių kelią: ar tvarkingi bėgiai, ar nėra po nakties kokių nors kliūčių, pašalinių daiktų. Tik tuomet pradeda darbą.

2016 metais funikulieriaus sąnaudos siekė 121 tūkst., o 2017-aisiais – beveik 147 tūkst. eurų per metus. Nors Aleksoto funikulieriaus, kaip viešojo transporto sistemos dalies, veikla nuostolinga, tai mūsų miesto istorinis simbolis, reprezentuojantis Kauną jį lankantiems svečiams. Funikulierius yra unikalus technikos paminklas, skaičiuojantis devintąjį dešimtmetį, miesto istorijos paveldo dalis.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.