Pirmąjį Vilniuje važiavusį troleibusą Anykščių rajone, ties Kavarsko miesteliu, atrado asociacijos „Retromobile“ kolektyvas.
Paaiškėjo, kad jis čia pakliuvo iš Panevėžio apie 1980-uosius.
Pranešė vairuotojas
„Retromobile“ vadovas Ramūnas Kardelis sakė, kad troleibusą prie Kavarsko pastebėjo ir apie jį asociacijai pranešė vairuotojas iš Kupiškio, važiavęs pro šalį ir pamatęs seną transporto priemonę.
Senos technikos mėgėjai per kaimynus susirado troleibuso savininką, ir paaiškėjo šios senienos istorija.
Troleibusas seniai turėjo būti supjaustytas ir atiduotas metalo laužo supirkėjams, tačiau šeimai pavyko atsitiktinai išsaugoti šią istorinę techniką.
Pavertė sandėliuku
Prieš keturis dešimtmečius kurį laiką pastovėjęs vietinėje metalo supirkimo aikštelėje ir niekaip nesudominęs metalo supirkėjų troleibusas perleistas Anykščių rajono gyventojui.
Jis prisikabino troleibusą prie traktoriaus ir atsivilko iš Panevėžio į Kavarsko apylinkes.
Troleibusas buvo paverstas sandėliuku.
Apie 1989–1990 metus troleibusą-sandėliuką iš kaimynystėje gyvenusio asmens įsigijo kaimyno Alvydo tėvai. Jiems troleibusas buvo perleistas už 4 kilogramus lašinių.
Alvydo tėvai troleibusą atsitempė į kiemą, pastatė prie namo ir pavertė lauko virtuve. Vėliau troleibusas buvo naudojamas kaip lentų džiovykla, kol galiausiai Alvydas troleibuso priekyje ir gale įrengė balandinę.
Taip troleibusas prastovėjo vienoje vietoje apie 30 metų.
Troleibusą asociacijos nariai perpirko iš Alvydo už tuos pačius 4 kilogramus lašinių, taip netiesiogiai atkurdami istorinę tiesą.
Būklė geresnė, nei atrodo
Atlikus defektavimo darbus bus sprendžiamas troleibuso likimas. Tačiau R.Kardelis užtikrino, kad jis tikrai nekeliaus į metalo laužą.
„Gal nuotraukose atrodo kraupiai, apokaliptiškai, bet mes, kaip istorinės technikos mylėtojai, manome, kad jo būklė nėra bloga“, – sakė pašnekovas.
Troleibusui trūksta šiek tiek smulkių detalių, pedalo, vairalazdės, išdaužyti langai, bet restauratoriams svarbiausia, kad nepažeistas pats kėbulas.
Jis nebuvo išpjaustytas arba bandytas kitaip perdaryti, todėl R.Kardelis vylėsi, kad pirmąjį Vilniaus troleibusą pavyks atkurti.
Skaičiuojama, kad pasaulyje yra išlikę tiktai 8 tokie troleibusai. („Sostinė“)
Iš pradžių važinėjo tik vienu maršrutu
Lietuvoje troleibusai pirmiausia pasirodė Vilniuje 1956 metų lapkričio 5 dieną. Tuomet tebuvo vienintelis maršrutas Antakalnis–Stotis.
Šiuo maršrutu pradėjo kursuoti į Vilnių iš Rusijos Engelso miesto atvežti 8 troleibusai MTB-82D.
Vilniaus troleibusų parke buvo įrengta pirmoji traukos pastotė, 7,8 km ilgio kontaktinis kabelinis tinklas, remonto dirbtuvės 25 troleibusams.