Vaikystė sovietinėje Lietuvoje: darbas kolūkiuose ir fabrikuose – ne savo noru

1940 m. Sovietų Sąjungai okupavus Lietuvą ir įjungus ją į SSRS sudėtį, neišvengiamais tapo fundamentalūs visos socialinės, kultūrinės ir politinės erdvės pokyčiai, turėję pasitarnauti komunistinės utopijos įtvirtinimui. 

1940 m. Sovietų Sąjungai okupavus Lietuvą ir įjungus ją į SSRS sudėtį, neišvengiamais tapo fundamentalūs visos socialinės, kultūrinės ir politinės erdvės pokyčiai, turėję pasitarnauti komunistinės utopijos įtvirtinimui. Šios permainos palietė ir vaikų gyvenimą.<br> LYA nuotr.
1940 m. Sovietų Sąjungai okupavus Lietuvą ir įjungus ją į SSRS sudėtį, neišvengiamais tapo fundamentalūs visos socialinės, kultūrinės ir politinės erdvės pokyčiai, turėję pasitarnauti komunistinės utopijos įtvirtinimui. Šios permainos palietė ir vaikų gyvenimą.<br> LYA nuotr.
KLAIPĖDOS VIDURINĖS MOKYKLOS MOKINIAI, TVARKANTYS MOKYKLOS KIEMĄ. 1950 m. Darbinis auklėjimas sovietmečiu buvo suprantamas, kaip komunistinio auklėjimo sudedamoji dalis, turėjusi padėti ugdyti darbinės veiklos įgūdžius, sąmoningą įprotį dirbti, komunistiškai pozityvų santykį su darbu.<br> LYA nuotr.
KLAIPĖDOS VIDURINĖS MOKYKLOS MOKINIAI, TVARKANTYS MOKYKLOS KIEMĄ. 1950 m. Darbinis auklėjimas sovietmečiu buvo suprantamas, kaip komunistinio auklėjimo sudedamoji dalis, turėjusi padėti ugdyti darbinės veiklos įgūdžius, sąmoningą įprotį dirbti, komunistiškai pozityvų santykį su darbu.<br> LYA nuotr.
PASVALIO VIDURINĖS MOKYKLOS MOKINIAI, TVARKANTYS MOKYKLOS KIEMĄ. Pasvalys. 1950 m.<br> LYA nuotr.
PASVALIO VIDURINĖS MOKYKLOS MOKINIAI, TVARKANTYS MOKYKLOS KIEMĄ. Pasvalys. 1950 m.<br> LYA nuotr.
JAUNŲJŲ MIČIURININKŲ BŪRELIO NARĖS MOKYKLOS ŠILTADARŽYJE. 1950 m.<br> LYA nuotr.
JAUNŲJŲ MIČIURININKŲ BŪRELIO NARĖS MOKYKLOS ŠILTADARŽYJE. 1950 m.<br> LYA nuotr.
MOKSLEIVIŲ AVIAMODELIAVIMO BŪRELIO INSTRUKTORIUS SU BŪRELIO NARIAIS. 1950 m. <br> LYA nuotr.
MOKSLEIVIŲ AVIAMODELIAVIMO BŪRELIO INSTRUKTORIUS SU BŪRELIO NARIAIS. 1950 m. <br> LYA nuotr.
JAUNASIS VILNIAUS AVIAMODELISTAS SU SAVO MODELIU. Vilnius. [1950 m.] <br> LYA nuotr.
JAUNASIS VILNIAUS AVIAMODELISTAS SU SAVO MODELIU. Vilnius. [1950 m.] <br> LYA nuotr.
ŠAKIŲ RAJONO GELGAUDIŠKIO VAIKŲ NAMŲ AUKLĖTINIS, JAUNŲJŲ MIČIURININKŲ BŪRELIO NARYS DARŽE. Šakių r. 1950 m. <br> LYA nuotr.
ŠAKIŲ RAJONO GELGAUDIŠKIO VAIKŲ NAMŲ AUKLĖTINIS, JAUNŲJŲ MIČIURININKŲ BŪRELIO NARYS DARŽE. Šakių r. 1950 m. <br> LYA nuotr.
VAIKAI ŽAIDŽIA VAIKŲ DARŽELYJE. Vilnius. 1950 m. <br> LYA nuotr.
VAIKAI ŽAIDŽIA VAIKŲ DARŽELYJE. Vilnius. 1950 m. <br> LYA nuotr.
PIONIERIAI SU VADOVE PIONIERIŲ STOVYKLOJE. Vilnius,  Valakampiai. 1950 m.<br> LYA nuotr.
PIONIERIAI SU VADOVE PIONIERIŲ STOVYKLOJE. Vilnius,  Valakampiai. 1950 m.<br> LYA nuotr.
VILNIAUS VAIKŲ NAMŲ NR. 5 AUKLĖTINIAI RENKA VAISTAŽOLES. VILNIUS. [1950 m.]<br> LYA nuotr.
VILNIAUS VAIKŲ NAMŲ NR. 5 AUKLĖTINIAI RENKA VAISTAŽOLES. VILNIUS. [1950 m.]<br> LYA nuotr.
KĖDAINIŲ 1-OSIOS VIDURINĖS MOKYKLOS MOKSLEIVIAI DIRBA STATYBOJE. KĖDAINIAI. 1958 m. Nuotraukos autorius A. Šarkis.<br> LYA nuotr.
KĖDAINIŲ 1-OSIOS VIDURINĖS MOKYKLOS MOKSLEIVIAI DIRBA STATYBOJE. KĖDAINIAI. 1958 m. Nuotraukos autorius A. Šarkis.<br> LYA nuotr.
MOKSLEIVIAI DIRBA NAUJOS VIDURINĖS MOKYKLOS STATYBOSE. ŠVENČIONIŲ R., PABRADĖ. 1973 m. Nuotraukos autorius M. Kuraitis. <br> LYA nuotr.
MOKSLEIVIAI DIRBA NAUJOS VIDURINĖS MOKYKLOS STATYBOSE. ŠVENČIONIŲ R., PABRADĖ. 1973 m. Nuotraukos autorius M. Kuraitis. <br> LYA nuotr.
LIETUVOS KOMUNISTŲ PARTIJOS CENTRO KOMITETO BIURO POSĖDŽIO NUTARIMO DĖL KOMUNISTINIO AUKLĖJIMO DARBO NEMOKYKLINĖSE VAIKŲ ĮSTAIGOSE IR ORGANIZACIJOSE STIPRINIMO IŠTRAUKA. 1967 m. balandžio 26 d.<br> LYA nuotr.
LIETUVOS KOMUNISTŲ PARTIJOS CENTRO KOMITETO BIURO POSĖDŽIO NUTARIMO DĖL KOMUNISTINIO AUKLĖJIMO DARBO NEMOKYKLINĖSE VAIKŲ ĮSTAIGOSE IR ORGANIZACIJOSE STIPRINIMO IŠTRAUKA. 1967 m. balandžio 26 d.<br> LYA nuotr.
VILNIAUS 27-OSIOS VIDURINĖS MOKYKLOS MOKSLEIVIAI DIRBA PRIE KONVEJERIO MOKOMAJAME GAMYBINIAME CECHE, KURIAME GAMINAMI TRANSFORMATORIAI TELEVIZORIAMS. Vilnius. 1962 m.Nuotraukos autorius M. Baranauskas. Gamybinė praktika buvo paplitusi bendrojo lavinimo mokyklose ir buvo laikoma mokymo proceso sudėtine dalimi. Vaikai privalėjo atlikti darbinę praktiką, pritaikydami teorines žinias apie to laikotarpio svarbiausius gamybos šakų pagrindus. <br> LYA nuotr.
VILNIAUS 27-OSIOS VIDURINĖS MOKYKLOS MOKSLEIVIAI DIRBA PRIE KONVEJERIO MOKOMAJAME GAMYBINIAME CECHE, KURIAME GAMINAMI TRANSFORMATORIAI TELEVIZORIAMS. Vilnius. 1962 m.Nuotraukos autorius M. Baranauskas. Gamybinė praktika buvo paplitusi bendrojo lavinimo mokyklose ir buvo laikoma mokymo proceso sudėtine dalimi. Vaikai privalėjo atlikti darbinę praktiką, pritaikydami teorines žinias apie to laikotarpio svarbiausius gamybos šakų pagrindus. <br> LYA nuotr.
UKMERGĖS 1-OSIOS VIDURINĖS MOKYKLOS JAUNŲJŲ TECHNIKŲ BŪRELIO NARIAI. Ukmergė. 1960 m. Nuotraukos autorius M. Baranauskas. Sovietmečiu techninės pakraipos būreliai buvo naudojami sudominti vaikus rinktis technines specialybes, siekiant panaikinti specializuotos darbo jėgos trūkumą. <br> LYA nuotr.
UKMERGĖS 1-OSIOS VIDURINĖS MOKYKLOS JAUNŲJŲ TECHNIKŲ BŪRELIO NARIAI. Ukmergė. 1960 m. Nuotraukos autorius M. Baranauskas. Sovietmečiu techninės pakraipos būreliai buvo naudojami sudominti vaikus rinktis technines specialybes, siekiant panaikinti specializuotos darbo jėgos trūkumą. <br> LYA nuotr.
KAUNO JAUNŲJŲ TECHNIKŲ STOTIES TECHNIKOS BŪRELIO NARIŲ SUKURTAS ROBOTO MODELIS, EKSPONUOJAMAS JAUNIMO MOKSLINĖS-TECHNINĖS KŪRYBOS PARODOJE. Vilnius, Respublikiniai profsąjungų kultūros rūmai. 1976 m. Nuotraukos autorius V. Gulevičius. <br> LYA nuotr.
KAUNO JAUNŲJŲ TECHNIKŲ STOTIES TECHNIKOS BŪRELIO NARIŲ SUKURTAS ROBOTO MODELIS, EKSPONUOJAMAS JAUNIMO MOKSLINĖS-TECHNINĖS KŪRYBOS PARODOJE. Vilnius, Respublikiniai profsąjungų kultūros rūmai. 1976 m. Nuotraukos autorius V. Gulevičius. <br> LYA nuotr.
SKUODO RAJONO MOSĖDŽIO VIDURINĖS MOKYKLOS MOKSLEIVIAI DIRBA MOSĖDŽIO KOLŪKIO DARŽININKYSTĖS LAUKUOSE VASAROS ATOSTOGŲ METU. Skuodo r., Mosėdis. 1972 m. liepos mėn. Nuotraukos autorius D. Rubys. <br> LYA nuotr.
SKUODO RAJONO MOSĖDŽIO VIDURINĖS MOKYKLOS MOKSLEIVIAI DIRBA MOSĖDŽIO KOLŪKIO DARŽININKYSTĖS LAUKUOSE VASAROS ATOSTOGŲ METU. Skuodo r., Mosėdis. 1972 m. liepos mėn. Nuotraukos autorius D. Rubys. <br> LYA nuotr.
PASVALIO RAJONO VAŠKŲ VIDURINĖS MOKYKLOS MOKSLEIVIAI EKSKURSIJOJE Į KOLŪKIO DIRBTUVES. Pasvalio r., Vaškai. 1978 m. Darbinio auklėjimo diegimo metodai buvo nuolatinis užimtumas ir darbinė praktika, kaip ir kiekvienais metais organizuojamos ekskursijos į tėvų darbovietes ir dalyvavimas įvairiose talkose ar praktikose fabrikuose.<br> LYA nuotr.
PASVALIO RAJONO VAŠKŲ VIDURINĖS MOKYKLOS MOKSLEIVIAI EKSKURSIJOJE Į KOLŪKIO DIRBTUVES. Pasvalio r., Vaškai. 1978 m. Darbinio auklėjimo diegimo metodai buvo nuolatinis užimtumas ir darbinė praktika, kaip ir kiekvienais metais organizuojamos ekskursijos į tėvų darbovietes ir dalyvavimas įvairiose talkose ar praktikose fabrikuose.<br> LYA nuotr.
VILNIAUS 23-OSIOS VIDURINĖS MOKYKLOS NAMŲ RUOŠOS MOKYTOJA SU MOKSLEIVĖMIS KULINARIJOS PAMOKOJE. Vilnius. 1970 m. Nuotraukos autorius M. Baranauskas. <br> LYA nuotr.
VILNIAUS 23-OSIOS VIDURINĖS MOKYKLOS NAMŲ RUOŠOS MOKYTOJA SU MOKSLEIVĖMIS KULINARIJOS PAMOKOJE. Vilnius. 1970 m. Nuotraukos autorius M. Baranauskas. <br> LYA nuotr.
JAUNIEJI MIŠKININKAI MOKSLEIVIAI DIRBA VARĖNOS MIŠKŲ ŪKIO GAMYBINIAME SUSIVIENIJIME. Varėnos r. 1985 m. Nuotraukos autorius G. Svitojus.<br> LYA nuotr.
JAUNIEJI MIŠKININKAI MOKSLEIVIAI DIRBA VARĖNOS MIŠKŲ ŪKIO GAMYBINIAME SUSIVIENIJIME. Varėnos r. 1985 m. Nuotraukos autorius G. Svitojus.<br> LYA nuotr.
Daugiau nuotraukų (20)

Lietuvos ypatingasis archyvas

Oct 9, 2019, 7:43 PM

Šios permainos palietė ir vaikų gyvenimą. Sovietų Sąjungoje vaikai turėjo ypatingą statusą – jie reprezentavo ne tik vaikystės nekaltumą, bet ir „komunistinio rytojaus“ pažadą, o tinkamai ideologiškai ir politiškai paruošti turėjo tapti socializmo garantu. 

Taigi kaip sovietinė vaikystė buvo konstruojama viešajame diskurse, kokie lūkesčiai buvo kuriami vaikams? Ir kaip patys vaikai anuomet matė juos supantį pasaulį ir koks jų „balsas“ fiksuojamas įvairiuose archyviniuose dokumentuose?

Įdomus anų laikų vaikų santykis su praktiniu darbu. Vaikas buvo matomas kaip būsimas suaugusysis, kuris privalėjo atrasti „praktinį ir naudingą“ sovietinei visuomenei pašaukimą. O jo būsimoji profesija privalėjo atspindėti valstybės ekonominius poreikius, ūkio modernizacijos politiką, augantį specializuotos darbo jėgos poreikį. 

Moksleiviai turėjo būti siunčiami dirbti į kolūkius, gamyklas ar fabrikus ir taip įgyti būtinų darbinių įgūdžių. Darbinė veikla privalėjo stiprinti ideologiškai reikšmingą darbo sampratą. Vaikystė buvo tapatinama su pasiruošimu suaugusiojo gyvenimui, kuriame darbas turėjo būti pagrindinė vertybė ir saviidentifikacijos įrankis.

Vis dėlto vaiko ir vaikystės idealusis vaizdinys realybėje dažnai prasilenkdavo su tikra vaikų, lankančių mokyklas, būrelius ar būnančių šeimos apsuptyje, kasdienybe. Šalia ideologiniu turiniu persmelkto vaikų gyvenimo egzistavo ir kita erdvė. Erdvė, kurioje vaikas gyveno savo gyvenimą ir turėjo tik jam būdingą supratimą apie jį supantį pasaulį.

Parengė Lietuvos ypatingojo archyvo LKP dokumentų skyriaus vyriausioji specialistė Rūta Grišinaitė.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.