5 filmai, kuriuos privalo pamatyti fotografijos mėgėjai

Fotografo profesija visuomenėje nuo seno sukelia dvejopus jausmus. Žmonių, darančių „statiškus paveikslėlius“, iš pradžių bijota, vėliau jais imta žavėtis. Šiandien fotografija – ne vien darbas ir specialybė. Tai – meno forma, filosofija, gyvenimo būdas, judėjimas, kartais pačiumpantis akimirkai, o kartais – visam gyvenimui.

Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
W.Wendersas, J.R.Salgado ir S.Salgado filme  „Žemės druska“. 
W.Wendersas, J.R.Salgado ir S.Salgado filme  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš  filmo  „Žemės druska“. 
Kadras iš filmo  „Tūkstantį kartų labanakt“.
Kadras iš filmo  „Tūkstantį kartų labanakt“.
Kadras iš filmo  „Tūkstantį kartų labanakt“.
Kadras iš filmo  „Tūkstantį kartų labanakt“.
Kadras iš filmo  „Tūkstantį kartų labanakt“.
Kadras iš filmo  „Tūkstantį kartų labanakt“.
Kadras iš filmo  „Tūkstantį kartų labanakt“.
Kadras iš filmo  „Tūkstantį kartų labanakt“.
Kadras iš filmo  „Tūkstantį kartų labanakt“.
Kadras iš filmo  „Tūkstantį kartų labanakt“.
Kadras iš filmo  „Tūkstantį kartų labanakt“.
Kadras iš filmo  „Tūkstantį kartų labanakt“.
Kadras iš filmo  „Tūkstantį kartų labanakt“.
Kadras iš filmo  „Tūkstantį kartų labanakt“.
 Kadras iš filmo „Gimę mylėti“.
 Kadras iš filmo „Gimę mylėti“.
 Kadras iš filmo „Gimę mylėti“.
 Kadras iš filmo „Gimę mylėti“.
 Kadras iš filmo „Gimę mylėti“.
 Kadras iš filmo „Gimę mylėti“.
 Kadras iš filmo „Gimę mylėti“.
 Kadras iš filmo „Gimę mylėti“.
 Kadras iš filmo „Gimę mylėti“.
 Kadras iš filmo „Gimę mylėti“.
Kadras iš filmo „Amžinos akimirkos“.
Kadras iš filmo „Amžinos akimirkos“.
Kadras iš filmo „Amžinos akimirkos“.
Kadras iš filmo „Amžinos akimirkos“.
Kadras iš filmo „Amžinos akimirkos“.
Kadras iš filmo „Amžinos akimirkos“.
Kadras iš filmo „Amžinos akimirkos“.
Kadras iš filmo „Amžinos akimirkos“.
Kadras iš filmo „Amžinos akimirkos“.
Kadras iš filmo „Amžinos akimirkos“.
Kadras iš filmo  „Karo fotografas“.
Kadras iš filmo  „Karo fotografas“.
Daugiau nuotraukų (33)

Žilvaras Zinkevičius

Nov 11, 2017, 12:17 AM, atnaujinta Nov 11, 2017, 12:24 AM

Daugelio fotografų pavardes pamiršime, vos jie paslėps kamerą. Bet istorijoje būta žmonių, kurių darbai ir poelgiai keitė pasaulį. Pristatome 5 filmus apie fotografiją ir geriausius pasaulio fotografus, kuriuos turėtų pamatyti kiekvienas šiai meno rūšiai prijaučiantis žiūrovas.

„Žemės druska“ (angl. „The Salt of The Earth“, 2014 m.)

Daugeliui žinomas kaip vaidybinio kino režisierius, Wimas Wendersas įrodo esąs ir puikus dokumentininkas. 2014-aisiais į jo akiratį pateko legendinis brazilų fotografas Sebastião Salgado, kurio darbais režisierius žavėjosi ketvirtį amžiaus.

„Oskarui“ nominuotame filme W.Wendersas, vedamas fotografo sūnaus Juliano Ribeiro Salgado, leidžiasi į kelionę, kuri žiūrovo akyse virsta prisiminimų, pokalbių ir stulbinamų kadrų virtine, pasakojančia S.Salgado potyrius iš karščiausių pasaulio taškų.

Ekologas, gamtos vaiku save vadinantis fotografas žemės druska vadina žmones, be atvangos niokojančius vieni kitus ir kenkiančius žemei, kuria vaikšto.

„Mes, žmonės, esame žiaurūs gyvūnai. Čia, Europoje, Afrikoje, Pietų Amerikoje – visur esame be galo žiaurūs. Mūsų istorija yra karų istorija. Tai yra istorija be galo, represijų istorija, beprotystės istorija...“ – tikina S.Salgado, daugelį metų fotografavęs karo, skausmo ir nevilties niokotus regionus.

Per atsitiktinumą tapęs fotografu vyras atskleidžia, kad fotografija tapo jo išsigelbėjimu, įkvėpimo šaltiniu, o pavojingas keliones pristato kaip vietas, kuriose jaučiasi privalantis būti – „privalau keliauti ten, kur pasauliui labiausiai skauda. Tam, kad nuotraukomis papasakočiau žmonijos istoriją.“

„Žemės druska“ emocionalumu, grožiu ir didybe sužavi nuo pat pirmųjų kadrų. Visai kaip Sebastião nuotraukos, kurios – su niekuo nesupainiojamos. Nespalvoti kadrai spinduliuoja gyvybe, juose meistriškai atskleidžiamos žmonių viltys ir baimės, o žaidimas šviesa ir šešėliais, tekstūrų pojūtis atima žadą – regis, vos akimirka ir statiškas buvęs paveikslėlis ims judėti.

Tai vienas tų filmų, kurių neįmanoma nupasakoti žodžiais – belieka jį pamatyti ir išgyventi. „Žemės druską“, žiūrovams virsiančią tikru įkvėpimo šaltiniu, galima išvysti didžiausioje vaizdo transliacijų internetu platformoje viaplay.lt.

„Tūkstantį kartų labanakt“ (angl. „A Thousand Times Good Night“, 2013 m.)

Pagrindinė filmo herojė Rebeka – fotožurnalistė, dirbanti karštuosiuose pasaulio taškuose. Kiekvieną dieną jai į nugarą kvėpuoja mirtis, o objektyvas fiksuoja akimirkas, sukrečiančias pasaulį.

Išsekintas žmonos darbo, sutuoktinis moteriai iškelia ultimatumą, tad Rebekai tenka spręsti, kas – darbas ar šeima - yra jos ramybės uostas. Akimirką, kai, regis, pasirinkimas tampa akivaizdus, moteris ima svyruoti, o žiūrovas tampa fotografų mėgstamos tiesos liudytoju – buvusių fotografų nebūna.

„Tūkstantį kartų labanakt“ – filmas apie priklausomybę fotografijai ir fotografiją kaip gyvenimo būdą, apie fotožurnalisto darbo prasmę ir ją lydinčias dilemas.

Pagrindinį vaidmenį čia atliekanti aktorė Juliette Binoche stulbinamai taikliai perteikia savo herojės pasirinkimą tarp jaukių namų, šeimos ir fotografijos, o žiūrovai šį filmą neabejotinai pamėgs už nesuvaidintą realybę ir emocionalumą.

„Gimę mylėti“ (angl. „Twice Born“, 2012 m.)

Romantinės istorijos centre atsiduria įspūdinga gražuolė Džema (akt. Penelopė Cruz), kuri, vedina 16-mečiu sūnumi, keliauja į Sarajeve vykstančią fotografijos parodą. Norėdama sūnui papasakoti apie jo tėvą, talentingą italų fotografą Diego, moteris mintimis grįžta į pašėlusią jaunystę, kai išgyveno iš koto verčiančią meilę.

Sugrįžusi į praeitį Džema dar sykį panyra į nerimastingas dienas, kai, klajodama po Sarajevo griuvėsius, atsidūrusi betikslio karo verpete, sužino paslaptį, pakeisiančią jos likimą...

Įspūdinga meilės istorija, jautri siužetinė linija ir dramatiški filmo „Gimę mylėti“ įvykiai didžiausias simpatijas pelno tarp moterų, tad aistringa, painaus siužeto juosta yra tai, ką kiekvienas fotografas galėtų parodyti savo antrajai pusei.

„Amžinos akimirkos“ („Everlasting moments“, 2008 m.)

1907-ieji, Švedija. Marija įsimyli Zigfridą ir netrukus tampa jo žmona. Deja, santuoka nėra laiminga – savo susierzinimą ir nepasitenkinimą gyvenimu girtaujantis vyras linkęs išlieti ant žmonos ir vaikų.

Monotoniškas ir sunkus Marijos gyvenimas netikėtai pasikeičia loterijoje laimėjus fotoaparatą. Išmokusi fotografuoti moteris suvokia, jog už buities rūpesčių slypi ir kitas pasaulis, o moters talentą pastebėję miestiečiai vis dažniau kreipiasi į ją prašydami įamžinti svarbiausias jų gyvenimo akimirkas. Deja, naujasis moters pomėgis visai nepatinka agresyvumu garsėjančiam sutuoktiniui...

Jautrus ir šiltas filmas „Amžinos akimirkos“ pelnė Auksinio gaublio nominaciją, pateko į geriausių „Oskarui“ nominuotų užsienio filmų trumpąjį sąrašą ir atskleidė, kaip atsitiktinumas gali nušviesti slaptus asmenybės talentus.

Ar reikia sakyti, kad šį filmą tiesiog verta pamatyti?

„Karo fotografas“ (angl. „War Photographer“, 2001 m.)

Iki skausmo atviras ir nuoširdus Christiano Frei dokumentinis filmas apie karo fotografą Jamesą Nachtwey ryžtasi papasakoti, kokius sunkumus, profesinius iššūkius ir siaubą išgyvena karštuosiuose karo taškuose dirbantys fotografai. Pats J.Nachtwey, vadinamas drąsiausiu ir ryškiausiu XX a. karo fotografu, didžiojoje filmo dalyje atlieka ir operatoriaus vaidmenį – kino ekrane matomi sukrečiantys vaizdai užfiksuoti ant fotografo objektyvo pritvirtinta kamera, taip sukuriant betarpiškumo jausmą.

Nors „Karo fotografas“ – bene labiausiai sukrečiantis, sunkus, kartkartėmis gąsdinantis ir šokiruojantis šio sąrašo filmas, sunku būtų rasti kitą juostą, kurioje taip tiksliai ir realistiškai būtų atvaizduota fotoreporterio, dirbančio ne dėl šlovės ir pinigų, o dėl žmonių ir jų gyvybių, kasdienybė.

„Fotografija man – jėga, gebanti pažadinti žmogaus jausmus ir žmogiškumą. Jeigu karas juos žudo, fotografiją galėčiau pavadinti priešingu karui veiksmu. O jeigu žmogus ryžtasi rizikuoti ir neria į karinių veiksmų sūkurį, siekdamas kitiems parodyti toje šalyje vykstančius neramumus, sakau, jog jis veda derybas su visu pasauliu“, – apie savo darbą ir filmą „Karo fotografas“ pasakoja pagrindinis jo herojus J.Nachtwey, ne sykį sužeistas karo lauke, tačiau kaskart be baimės sugrįžtantis atgal.

 

 

 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.