Senai W. A. Mozarto operai lietuviai pritaikys naują dekorą

Vilnius miesto opera rengiasi pirmajai premjerai - Wolfgango Amadeaus Mozarto operai „Visos jos tokios“ ir ryžosi   būsimiesiems žiūrovams atskleisti kai kurias  savo kūrybinės virtuvės paslaptis.  Didžiausia ikipremjerinė intriga - režisierės Dalios Ibelhauptaitės sumanymas veiksmo laiką perkelti į šiandieną ir pakeisti vietą.

Daugiau nuotraukų (1)

Eleonora Bačytė ("Lietuvos rytas")

Apr 13, 2013, 10:00 AM, atnaujinta Mar 8, 2018, 9:08 AM

Operos „Visos jos tokios“ siužetas sukasi apie dvi įsimylėjėlių poras, kurių vyriškosios pusės, įkalbėtos ciniko Don Alfonso, apsimeta turtingais atvykėliais iš užsienio ir ima vilioti vienas kito moteris.

Mat Don Alfonsas nori įteigti gražuoles įsimylėjusiems vaikinams: nebūkite naivūs ir patiklūs, nepasitikėkite beatodairiškai merginų ištikimybe - juk susidarius palankioms aplinkybėms visas jas galima suvilioti, kad ir kokios neįveikiamas moralės tvirtoves jos teigtų turinčios.

Neapolis traukė elitą

W. A. Mozarto ir jam talkinusio libreto autoriaus Lorenzo Da Ponte pasirinkimu, operos veiksmas vyksta XVIII amžiaus Neapolyje. Tai visiškai nestebina - iki pat XX amžiaus pradžios šis nuo antikos laikų gyvuojantis miestas buvo talentingiausių ir ryškiausių menininkų bei visuomenės veikėjų susitikimo vieta.

Čia gyveno ir būrėsi italų aristokratija, čia atsirado ir opera buffa - itališkos komiškos operos - žanras, kurį „Visoms joms tokioms“ pasirinko ir W. A. Mozartas.

Įspūdingam „San Carlo“ teatrui, atidarytam dar prieš Milano „La Scala“ ir Venecijos „La Fenice“, kūrė garsiausi kompozitoriai: Christophas Willibaldas Gluckas, Gioachino Rossini, Gaetano Donizetti, Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini.

Nuo tų laikų, kai XVIII a. netoli Neapolio buvo atrasti Pompėjos ir Herkulanėjaus griuvėsiai, čia plūdo visi Europos turtingieji, norintys pamatyti šiuos Vezuvijaus vulkano išsiveržimo sunaikintus miestus.

Paisė savo laiko aktualijų

Neapolis yra uostamiestis, tad nuo seno jame burdavosi skirtingos kilmės, tautybės ir pažiūrų žmonės. Čia nuolat keisdavosi veidai, vardai, pažintys, o sykiu - ir patirtys. Tuo žaidžia ir operos „Visos jos tokios“ autoriai, perrengdami jaunikiusatvykėliais iš Turkijos ir Albanijos.

W. A. Mozartas jautriai reagavo į savojo laiko bruožus ir aktualijas. Tuo metu kaip tik albanai ir turkai buvo laikomi seksualiai patraukliausiais ir perspektyviausiais jaunikiais, o moteriškasis atitikmuo buvo Feraros miesto gyventojos. Šiais tipažais ir pasinaudojo operos autoriai.

Šiandien Neapolis anaiptol nebeprimena įspūdingo grožio ir svarbos uosto, kuriame buriasi prekybos ir kultūros elitas. Jis greičiau asocijuojasi su mafija, šiukšlėmis ir nedarbu.

Šis miestas, vienas daugiausiai nukentėjusių nuo Antrojo pasaulinio karo bombardavimų, labiausiai priešinęsis Italijos fašizmui, iki šiol negali atsigauti finansiškai, grįžti į buvusias aukštumas. Vis dėlto kai kas čia tebevyksta - iš uosto vis dar plaukia laivai į Kaprio salą.

Surado rojaus kampelį

Tikriausiai nėra tik sutapimas, kad Kapris kaip poilsio ar prieglobsčio vieta išpopuliarėjo dvidešimtojo amžiaus pradžioje, prasidėjus ilgamečiams neramumams Europoje.

Čia pradėję plūsti menininkai mėgavosi nuostabiais kraštovaizdžiais, sėmėsi įkvėpimo. Bene labiausiai salą išgarsino literatūra, ypač Normano Douglaso „Pietų vėjas“ - kiek pagražintas, bet iš esmės tikrus įvykius ir salos lankytojus aprašantis romanas.

Turistus iki šiol labiausiai vilioja 327 metrų aukštyje virš jūros lygio stovinti San Mikelės vila, aprašyta garsiojoje daktaro Axelio Munthe's„Knygoje apie San Mikelę“. Ją puošia gausybė skulptūrų ir kitų meno kūrinių, išpuoselėti sodai.

Dabar Kapryje susirenka Europos aristokratai, Holivudo žvaigždės, pasaulio turtingieji ir visi tie, kurie norėtų jais būti. „Galime įsivaizduoti, kad būtent tokioje aplinkoje šiandien turėtų vykti operos „Visos jos tokios“ veiksmas. Jaunos, turtingos, atostogaujančios merginos atplaukia į nuostabaus kraštovaizdžio salą, kurioje niekas neprivalo nieko veikti.

Bet aplinkybės susiklosto taip, kad veiksmo tikrai nepasirodo per mažai. Kaip tuomet, taip ir dabar. Visada taip pat“, - Vilniuje statomo operos spektaklio vietos ir laiko pasirinkimą pagrindė režisierė D.Ibelhauptaitė.

Šalia senbuvių - nauji veidai

Kurti vaidmenų naujajame spektaklyje atvyksta užsienyje žinomos, bet Lietuvoje negirdėtos solistės: Italijoje gyvenanti mecosopranas Jurgita Adamonytė ir Vokietijos scenose pagrindinius vaidmenis kurianti Viktorija Kaminskaitė. Abi solistės jau yra dainavusios W.A.Mozarto operoje „Visos jos tokios“.

Šalia patyrusių solisčių debiutuos naujas talentas Viktorija Miškūnaitė.

Merginoms talkins lietuvių publikai jau puikiai žinomas baritonas Kostas Smoriginas, dainuojantis garsiuose pasaulio teatruose ir koncertų salėse, bosas Tadas Girininkas ir kol kas dar nepristatytas tenoras iš užsienio.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.