Cirko sėkmės paslaptis - kelionė į stebuklų pasaulį

Garsioji Kanados šou trupė „Cirque du Soleil“ sugrįžta į Lietuvą antrojo vizito. Nuo ketvirtadienio iki sekmadienio septynis kartus spektaklį „Alegria“ Vilniaus „Siemens“ arenoje parodysiantis „Saulės cirkas“ prieš tai aplankė kitų dviejų Baltijos valstybių sostines. Pirmąjį balandžio savaitgalį jo namais tapo Talino „Saku“ arena. Kaip ir Lietuvoje, „Cirque du Soleil“ čia surengė septynis šou. Vieną  jų stebėjo ir „Lietuvos ryto“ žurnalistas.

Scena iš „Cirque du Soleil“ spektaklio „Alegria“.<br>Rengėjų archyvas
Scena iš „Cirque du Soleil“ spektaklio „Alegria“.<br>Rengėjų archyvas
Daugiau nuotraukų (1)

Ramūnas Zilnys ("Lietuvos rytas")

Apr 15, 2013, 1:56 PM, atnaujinta Mar 8, 2018, 6:49 AM

Kitais metais dvidešimtetį švęsiantis spektaklis, kurį jau matė per 10 milijonų žiūrovų daugiau nei 60 pasaulio miestų, turi taiklų pavadinimą. Ispaniškai „alegria“ reiškia džiaugsmą. Būtent tai trupė dovanojo estams, kurie per pusvalandį nuo spektaklio pradžios išsklaidė visus mitus apie šios šalies gyventojų santūrumą.

1984-aisiais gatvės artisto Guy Laliberte suburtas „Cirque du Soleil“ jo idėjos autorių pavertė milijardieriumi, o nedidelę ambicingų avantiūristų trupę - korporacija, kuri įdarbina kelis tūkstančius žmonių.

Vežasi viską, ko reikia

Lietuviai su „Cirque du Soleil“ talentu pirmą sykį susipažino 2011-aisiais, kai trupė Vilniuje rodė vieną pirmųjų savo spektaklių „Saltimbanco“. Žiūrovų susidomėjimas, atrodo, pateisino lūkesčius, tad dar prieš dešimtmetį „neįmanomai brangia Baltijos šalių rinkai“ vadinta trupė sugrįžo į Baltijos šalis.

Smalsuolius dar prieš gastrolių pradžią Taline linksmino didžiuliai furgonai su ryškiais „Cirque du Soleil“ logotipais. Į juos telpa tonos reikmenų, kurie lydi artistus per Europą - nuo mobiliosios siuvyklos iki virtuvės, daugiau nei 400 šou reikalingų kostiumų ir, žinoma, dekoracijų.

Publiką prisijaukina pamažu

Įėjus į „Saku“ salę matyti, kad ji nėra perpildyta - geriausiai parduodami, anot estų, buvo bilietai į popietės, o ne vakaro spektaklius. Gal todėl, kad net ir gerokai 100 litų viršijančios bilietų kainos neišgąsdino pirkėjų, panorusių į spektaklius ateiti su vaikais.

Tačiau tuščių vietų - ne itin daug, o susirinkusius žiūrovus į vietas lydi fantasmagoriškais kostiumais pasipuošę artistai.

Bepročio dailininko fantazijos pliūpsnį primenantys rūbai ir aptakiomis filosofinėmis mintimis apie geresnį pasaulį pagrįsti siužetai - vieni svarbiausių daugumos „Cirque du Soleil“ spektaklių akcentų.

Svarbiausias - akrobatų meistriškumas. Spektakliuose skamba puiki muzika, publiką linksmina klounai ir žonglieriai, tačiau niekam nėra paslaptis, kad būtent kvapą gniaužiantys triukai ant trapecijų yra tai, kas „Cirque du Soleil“ paverčia išskirtiniu reginiu.

Šiaurės Amerikoje ir Vakarų Europoje publika jau puikiai žino, „su kuo valgomas“ šis reginys. Baltijos šalyse - šiek tiek sudėtingiau. Šou organizatoriai net vengia reklamoje vartoti žodį „cirkas“, nes jį išgirdusių žiūrovų mintyse iškart iškyla meškų su riedučiais vaizdas.

„Tai - normalu. Publiką reikia prisijaukinti. Paskelbus apie spektaklius nemažai žiūrovų nesuprato, jog „Cirque du Soleil“ turi daugybę spektaklių ir šįkart rodys ne tą patį kaip praėjusį sykį. Suvokimas, kokio lygio tai pramoga, ateina palaipsniui“, - „Lietuvos rytui“ sakė trupės gastrolių Estijoje rengėjai.

Scenoje susiduria du pasauliai

Tai subjektyvu, tačiau bent jau šių eilučių autoriaus akims „Alegria“ atrodo įspūdingesnis ir sudėtingesnis šou nei užpernai matytas „Saltimbanco“.

Dviejų dalių šou tema - „senojo“ ir „naujojo“ pasaulių priešprieša. Senasis simbolizuoja sąstingį ir konservatyvumą - jo simboliais tampa nusenę paukščiai, grimo ir drabužių meistrų pilvotomis pamėklėmis paversti artistai.

Šou siužeto labirintais žiūrovus veda lazdele pasiramsčiuojantis personažas - beprotis, kuris tiki, kad yra pasaulio valdovas. Veikėjas įkūnija pagiežą, pavydą ir kitas bjaurias žmogaus charakterio savybes, tačiau sykiu yra ir labai juokingas.

Jaunystę ir energiją simbolizuoja plunksnomis pasidabinusios nimfos - judrios gimnastės, kurių pasirodymą lydi pakili, švelnią nuotaiką kurianti muzika.

Vieną įspūdingiausių numerių - šuolius ant karčių - atlieka akrobatai, kuriems tenka angelų vaidmuo.

Senojo ir naujojo pasaulio priešpriešą demonstruoja ne tik gimnastai, šokėjai, akrobatai, bet ir dvi dainininkės, su muzikantų grupe gyvai atliekančios spektaklio muziką. Viena jų apsirengusi juodais, kita - baltais rūbais.

Po salto nusileidžian ant karčių

Dinamiškas spektaklis nesuteikė progų nuobodžiauti ar pamąstyti apie užkandžių pirkimą arenos koridoriuje. Ant lynų pakibęs „skraidantis žmogus“, ugnies žonglierių triukai, šuoliai ant tramplino, kvapą gniaužiantys triukai arenos palubėje - keliolikos tautų artistai, atrodė, visu spektakliu buvo pasiryžę neigti nuomonę, kad žmogaus galimybės ribotos.

Lanksčios gimnastės raitė tokias figūras, tarsi būtų gimusios be kaulų, o ant trapecijų pakibęs duetas rodė pavojingas gyvybei figūras.

Kiekvienas „Cirque du Soleil“ spektaklis turi numerį, kurį galima vadinti programos masalu. Šiuo atveju tai  - „Rusiškos kartys“. Jo esmė ta, kad vieni artistai ant pečių laiko lanksčias siauras kartis, o kiti du ant jų lipa ir kelis kartus atlieka  keliagubus salto, kiekvienąsyk milimetro tikslumu nusileisdami ant tų pačių karčių.

Senuose spektaklio įrašuose galima pamatyti ir šio numerio variantą, kuris kelia šiurpą: salto artistas atlieka apkabinęs į jį įsikibusį vaiką. Tai atrodo beprotiškai rizikinga net turint galvoje, kad šio triuko atlikėjai yra pripažinti sportinės akrobatikos čempionai iš Rusijos, garsėjančios šio meno mokykla.

Nuo to laiko, kai prieš keliolika metų šou buvo pritaikytas arenoms, ši numerio dalis neberodoma - buvo nuspręsta, kad tai  pernelyg pavojinga. Tačiau ši spektaklio dalis įgijo kitą išskirtinį bruožą. Pagal spektaklio scenarijų sinchroniškai šuolius atlieka du artistai, tačiau per kai kuriuos pasirodymus - trys.

Taline tai buvo padaryta dviejuose iš septynių spektaklių. Tad žiūrovams tai - savotiška loterija. Jei pamatysite trijų artistų šuolį, žinokite, kad išvydote šį tą išskirtinio.

Trumpam grįžta į vaikystę

Puošnūs, barokinių akcentų turintys kostiumai, kurių vienam pasiūti prireikia 200 valandų, - dar vienas įspūdį paryškinantis šou elementas. Kaip ir muzika - kanadiečių kompozitoriaus Renee Dupere parašytos melodijos, kuriose susipina Europos, Afrikos, Viduržemio jūros pakrantės ritmai. Jos pelnė nemenką pripažinimą - albumas su spektaklio muzika parduotas daugiau nei pusės milijono egzempliorių tiražu, jis buvo nominuotas „Grammy“ apdovanojimui.

„Cirque du Soleil“ JAV į pasirodymus privilioja būrius garsenybių. Estijoje spektaklis irgi sudomino ne vieną žinomą žmogų - pasigrožėti spektakliu užsuko Talino meras Edgaras Savisaaras ir Estijos prezidento Toomo Hendriko Ilveso žmona Evelin.

Roko ar popmuzikos koncertuose galima pamatyti žiūrovų, kurie įpusėjus reginiui žingsniuoja išėjimo link.  „Cirque du Soleil“ pasirodyme Taline to nebuvo. Ir tikriausiai ne tik dėl to, kad būtų kvaila praleisti dalį to, už ką galbūt sumokėjai 407 litus (tiek kainuoja brangiausias bilietas į pasirodymą Vilniuje).

„Cirque du Soleil“ kartais vadinamas pramoga, kuri skirta labiau suaugusiems nei vaikams. JAV netgi rodomas erotiškas trupės šou „Zumanity“, į kurį neįleidžiami nepilnamečiai, o keletas spektaklių  sukurti pagal vyresnės kartos dievinamų atlikėjų „The Beatles“, Elvio Presley, Michaelo Jacksono muziką.

Tačiau tikroji šou „Alegria“ populiarumo paslaptis ta, kad akis užbūrus  margai šventei kiekvienas suaugęs bent trumpam pasijunta vaiku, tikinčiu pasakomis ir legendomis.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.