Festivalio „Naujasis Baltijos šokis“ pradžia: veržlaus šokio pliūpsnis

Festivalis „Naujasis Baltijos šokis“ prasideda antradienį – gegužės 7 dieną. Atidarymo dieną dėmesio centre bus Paryžiaus konservatorijos Jaunimo baletas ir keturi garsūs šokio kūrėjai iš Izraelio, pristatysiantys veržlią, precizišką ir laurus Europoje skinančią Izraelio šiuolaikinio šokio choreografiją. Pirmojoje programos dalyje Nacionaliniame dramos teatre bus parodyti trijų Izraelio choreografų (Itziko Galili, Hofesho Shechterio, Shlomio Tuizerio) ir Paryžiaus konservatorijos Jaunimo baleto bendri kūriniai. Antrojoje programos dalyje "Menų spaustuvėje" - du choreografo Roy Assafo šokio spektakliai, tarp kurių įsiterps ir jaunojo lietuvio šokio kūrėjo Martyno Rimeikio miniatiūra.

Scena iš spektaklio „Grammar of Silence“.<br>L. Philippe’as
Scena iš spektaklio „Grammar of Silence“.<br>L. Philippe’as
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

May 7, 2013, 12:44 PM, atnaujinta Mar 7, 2018, 3:27 AM

Trys šokio spektakliai, kuriuos žiūrovai išvys Nacionalinio dramos teatro Didžiojoje scenoje, – tai garsių Izraelio choreografų darbai sukurti Jaunimo baleto trupei: I. Galilio „The Grammar of Silence“ (liet. „Tylos gramatika“), H. Shechterio „Uprising“ (liet. „Maištas“) ir E. Russo bei S. Tuizerio „Precious Things“ (liet. „Vertingi dalykai“).

I. Galili spektaklis, kurį išvys „Naujojo Baltijos šokio“ publika, pavadintas angliškai – „The Grammar of Silence“. Pasak kūrėjų, tamsos ir tylos baimė yra giminingos prigimties. Todėl spektaklis analizuoja tylos tarpus, atsirandančius per bendravimą. Kūrinyje įspūdingi šviesos žaibai skrodžia sceną; choreografas suteikia galią tyliems tamsos intarpams nusakyti esminę spektaklio mintį, nuotaiką bei fabulą. „The Grammar of Silence“ – tai kūrinys apie dviejų žmonių santykius, kurie plėtojasi viena ar kita kryptimi būtent dėl santykiuose įsiterpusių tylos akimirkų, pažeriančių gausybę interpretacijų – nuo siaubingų įtarimų iki gražiausių vaizdinių. „Tokią akimirką aš vadinu gramatika“, - sako I. Galilis.

I. Galilio darbas – tai savotiškas maištas prieš garsą ir šviesą, o H. Schechterio „Uprising“ – maištas scenoje visomis prasmėmis. Spektaklį įkvėpė 2005 m. Paryžiaus priemiesčius sukrėtusių riaušių istorija. H. Shechteris maištauja prieš visas jam primetamas normas – šokėjai scenoje juda neįprastai, grubiai, spektaklis alsuoja berniokiška energija. Apie šį spektaklį „The New York Times“ rašė: „Laukinis, kupinas šiurkščios fizinės jėgos, kartu maniakiškai tikslus ir detalus. H. Shechteris turi savo choreografinį pasaulio matymą, kuriame judesys yra ir pirmykštė jėga, ir galimybė išreikšti neišreiškiamų dalykų niuansus.“

Pats H. Shechteris neslėpė, kad spektaklį įkvėpė berniukų energija, jų mąstysena, elgsena, žaidimai ir muštynės. 36 metų choreografas, garsėjantis intensyviais ir triukšmingais spektakliais, kurie, pasak kritikų, labiau primena roko koncertus nei šokio spektaklius, su humoru ir nostalgija prisimena, kad atvažiavo į Londoną ieškodamas roko grupių, priimsiančių jį kaip būgnininką. Deja, grupė, kurioje jis pradėjo groti, iširo, o likusioji H. Shechterio karjeros dalis jau tapo istorija.

Trečiasis Paryžiaus konservatorijos Jaunimo baleto spektaklis – choreografų E. Russo ir S. Tuizerio darbas taip pat anglišku pavadinimu  „Precious Things“. Kaip skelbia spektaklio paantraštė, „Vertingų dalykų pažeidžiamumas yra gražus ritualas, nes pažeidžiamumas yra būties ženklas“. Nuo 2004 m. kartu dirbantys choreografai kuria spektaklius-laboratorijas, kuriose analizuoja įvairias abstrakčias sąvokas, filosofines idėjas. Spektaklis „Precious Things“ pateikiamas kaip savotiškas perėjimo ritualas, per kurį „vertingi dalykai“ tarpusavyje susiejami nelyginant įgytos ir perduodamos vertybės; nuo intymaus gesto iki  intensyviausios dinamikos, nuo asmeninių paieškų iki priartėjimo prie kito.

Atidarymo dieną "Menų spaustuvės"  Juodojoje salėje rodomi R. Assafo spektakliai „Po šešerių metų“ ir „Kalva“ labai tinka būtent šiai salei: choreografas atvirai deklaruoja savo meilę juodai spalvai ir kratosi laboratoriškai švarių, baltų ir sterilių šokio spektaklių, kurie šiuo metu populiarūs visame pasaulyje. Būtent tokioje juodoje erdvėje be papildomo „scenos triukšmo“ R. Assafas siekia kurti savo grynąjį šokį, kurio pagrindas – paprastumas, nuoširdumas, natūralumas.

Spektaklis „Po šešerių metų“ – tai šokio duetas, analizuojantis laiko tėkmę. Kūrėjai neatskleidžia, kas būtent įvyko dviejų žmonių gyvenime prieš šešerius: ar jie susipažino, ar mylėjo vienas kitą, ar susitikimai tęsėsi. Nežinome, ar tie šešeri metai buvo svarbūs jų gyvenime, ar tai susiję su priežastimi, dėl kurios jie išsiskyrė. Dėmesys spektaklyje sutelkiamas į praeities ir dabarties santykį, kaip mezgasi ryšiai laike ir kaip jie nutrūksta, kaip konkretus įvykis juda tarp menamos praeities ir akivaizdžios dabarties.

Antrasis R. Assafo spektaklis „Kalva“ paremtas hebrajų daina „Giv‘at HaTahmoshet“, kuri pasakoja apie Jeruzalės Amunicijos kalvą. Ši kalva 1967 m. tapo žiaurių Šešių dienų karo kovų vieta. Spektaklis sukurtas trims neįtikėtinai meistriškiems šokėjams vyrams. Trys vyrai ant kalvos... Niekas negali pasakyti, kodėl jie čia atsidūrė, kas tai įsakė. Jų šokis – nuolatinis judėjimas ratu – demonstruoja absurdo kilpą, baimės ir vyriškumo ratą, kuris sukelia juoką, siaubą ir ašaras.

Tarp Izraelio choreografo R. Assafo darbų "Menų spaustuvėje" įsiterps ir Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos Baleto skyriaus absolvento, Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro baleto solisto M. Rimeikio darbas „Belaukiant Godo“. Tai duetas, kurį scenoje atlieka baleto šokėjai Eligijus Butkus ir Andrius Žužžalkinas. Spektaklis sukurtas Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro choreografijos dirbtuvėse „Kūrybinis impulsas“.  

Iš viso festivalyje bus pristatyti 22 spektakliai arba miniatiūros, sukurti 19 choreografų, atstovaujančių keliolikai valstybių.

Paryžiaus konservatorijos ir Izraelio choreografų bendri darbai bus rodomi festivalio „Naujasis Baltijos šokis ’13“ programoje gegužės 7 dieną 18 val. 30 min. Lietuvos nacionalinio dramos teatro Didžiojoje salėje. Choeografų R. Assafo ir M. Rimeikio darbai bus pristatyti "Menų spaustuvėje" 20 val. 30 min.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.