Pasisavinti galima ir tapatybę, ir meno kūrinį

Sostinės „Vartų” galerijoje surengtoje žaismingoje parodoje narpliojamos citavimo ir plagijavimo problemos. „Parodoje verta pasivaikščioti – pirmyn ir atgal, tiesiai ir aplinkui. Ir daug kartų”, – sakė parodos „Mylios valanda” kuratorė Danutė Gambickaitė. Tarptautinio meno pasaulio procesuose aktyviai dalyvaujanti galerija „Vartai” neužmiršta ko nors įdomaus pasiūlyti ir Vilniaus publikai. Galerijoje atidaryta pokštų, provokacijų ir dviprasmybių kupina paroda. Jos kuratorės – D.Gambickaitė ir Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė. „Mylios valandoje” jos į paradoksalų pasakojimą sujungė dešimties skirtingų kartų menininkų kūrinius.

Daugiau nuotraukų (1)

Rūta Mikšionienė ("Lietuvos rytas")

Sep 18, 2013, 8:21 PM, atnaujinta Feb 22, 2018, 1:41 AM

Ragino neskubėti

„Neskubėkite, atidžiai įsižiūrėkite į kiekvieną darbą, tada perprasite žaidimo taisykles ir nereikės nusivilti pamačius tuščias sienas”, – į atidarymą gausiai susirinkusią publiką drąsino „Vartų” savininkė Nida Rutkienė.

Linksmų žiūrovų šurmulys ir smagios diskusijos prie darbų liudijo, kad greitai nebereikės net tokio simbolinio padrąsinimo. Ne tiktai menininkai, bet ir verslininkai, politikai vis laisviau ir smagiau jaučiasi šiuolaikinio meno parodose. Nebebijo klausti, išsakyti savo nuomonės ar nuoširdžiai nusikvatoti.

Galima pasiskolinti tapatybę

Pasak J.Marcišauskytės-Jurašienės, vienas parodos atramos taškų buvo populiaraus serialo „Prieblandos zona” dalis, pavadinta „Rink mylias”.

Skrisdamas lėktuvu žmogus netikėtai suvokia, kad jo pakeleivis pavogė jo tapatybę: vardą, pavardę, asmeninį gyvenimą, viską.

Taigi vienintelis būdas jam išlikti šiame pasaulyje – pačiam įsitraukti į oro bendrovių žaidimą ir rinkti mylias.

Kuratorės nusprendė pažvelgti, kaip su savo tapatybe XXI amžiaus pradžioje elgiasi menininkai. Juk nors meno pasaulyje jau senokai toleruojamas citavimas, autorystės ir plagiato temos vis dar sukelia diskusijų.

Parodai atrinkti tie lietuvių menininkų darbai, kuriuose galima įžvelgti įvairių reiškinių ir įvykių peržaidimą, permąstymą, perkūrimą, imitaciją ar net pasisavinimą.

Pavyzdžiui, Aurelija Maknytė pateikia čekį, kuris įrodo, kad ji pagamino žinomo fotomenininko Algimanto Kunčiaus darbus. Taip pasisavinusi svetimus kūrinius, savo sukurtą fotografiją menininkė tyčia paslėpė po gretimoje galerijos salėje eksponuojamu kilimu.

Įdomu, kad ir tas kilimas nėra jį eksponuojančio menininko kūrinys. Į galeriją miško lopinėlį primenantį gobeleną atgabenęs Julius Balčikonis neslepia, kad tai jo senelio – lietuvių tekstilės klasiko Juozo Balčikonio (1924–2010) – dar sovietmečiu sukurtas darbas.

Kelios natos – dar ne muzika

Ar pasisavinus svetimą tapatybę galima geriau suprasti kitą žmogų? Ar garsus vardas, tradicija, net meno gramatika padeda ar trukdo išreikšti savąją tapatybę? Kada forma – tik lukštas, o kada – neatsiejama kūrinio prasmės dalis?

Kad su meno gramatika geriau nejuokauti, liudija Vitalijaus Červiakovo performansai „Zapiekanka”, kurių metu jauni pianistai akivaizdžiai vargsta nuoširdžiai bandydami galerijos fortepijonu sugroti reklaminius plakatus, bukletus ar maisto produktų pakuotes puošiančias natas.

Keramikas Rokas Dovydėnas priverčia žiūrovus nusišypsoti nieko nekankindamas.

Jo sukurta vazų kolekcija – tarsi erdvinis komiksas, pasakojantis šiems laikams pritaikytą seną mitą.

„Tai yra kiniškos vazos perdirbinys, atliktas tradicine europine kiniško porceliano padirbinėjimo technika, kuri ypač išpopuliarėjo XVII amžiuje, prieš europinio porceliano atsiradimą. Taigi aš padirbinėju kiniškas vazas ir savaip perkuriu jose vaizduojamas kiniškas istorijas”, – ironiško požiūrio į tradicijos kuriamas klišes neslėpė R.Dovydėnas.

Lietuviškų pelkių pabaisa, peraugęs buožgalvis Plėviakojis aršiai kovoja su žiauriu budistų kariu ir vienuoliu, kuris kinų vadinamas Lohanu. Tradicinis pasakojimas šio menininko darbe pavirsta vaikiško rytietiškų kovų filmuko siužetu ir puikiai dera prie ženklo ant vazos dugno – „Made in China”.

Parodą „Mylios valanda” užbaigia didžiulės animuotos Justės Venclovaitės kabutės.

Kabutės tradiciškai įrėmina ir citatas, ir netiesiogine prasme vartojamus žodžius. Tai tarsi neįkyrus pasiūlymas dar sykį pasižiūrėti ne tik į parodoje eksponuojamus kūrinius. Gal ir mūsų gyvenimas tik kažkieno kito istorijos citata?

Lankytojai gali stebėti performansą

Vilniaus galerijoje „Vartai” surengtoje parodoje „Mylios valanda” dalyvauja šie menininkai: Mariaus Lelkos ir Pauliaus Miliausko duetas „2 EASY Fashion”, Gediminas Akstinas, Julijus Balčikonis, Vitalijus Červiakovas, Rokas Dovydėnas, Danutė Gambickaitė, Aurelija Maknytė, Milda Laužikaitė, Justė Venclovaitė.

Paroda veiks iki spalio 19 d. Antradieniais–penktadieniais nuo 17 val. bus atliekamas V.Červiakovo performansas „Zapiekanka”. Jo metu pianistas gros iš reklaminių bukletų, maisto produktų pakuočių skaitomas natas. Bereikšmės, beveidės natos, naudojamos kaip dekoratyvus akcentas, skirtingų pianistų rankose įgaus skirtingus atspalvius.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.