“Gaidos“ programa: nuo milžiniškų popierinių instrumentų iki elektronikos burtininkų

Jau penktadienį, spalio 18-ąją, prasidės tarptautinis aktualiosios muzikos festivalis „Gaida“. 23-ią kartą vyksiančio didžiausio Baltijos šalyse šiuolaikinės muzikos renginio pagrindinės temos šiais metais – muzikos teatras, veiksmas, neįprasti ir stebinantys perkusiniai instrumentai, elektronika, kerintys vokalo atlikėjai ir įvairūs meniniai atradimai.

"The Hilliard Ensemble" atliks viduramžių ir Renesanso dainas.<br>M.Borggreve nuotr.
"The Hilliard Ensemble" atliks viduramžių ir Renesanso dainas.<br>M.Borggreve nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Oct 13, 2013, 4:09 PM, atnaujinta Feb 21, 2018, 5:18 AM

Pažvelgus į 22 metų festivalio istoriją matyti, jog kiekvienais metais „Gaida“ neapsiriboja kurios nors vienos krypties muzika, o nuolat žvalgosi naujų formų ir yra atvira netikėčiausiems muzikiniams sumanymams. Tai ypač akivaizdu šiemet.

„Festivalis „Gaida“ atspindi šiandieninės muzikos laiko puls1. Jis aktualus ne tik kūrėjams, bet ir smalsiems klausytojams, kurie aktyviai domisi šiuolaikine muzika, seka naujoves ir nori išgirsti gyvai geriausią atlikimą“, – sak4 festivalio „Gaida“ vadovas Remigijus Merkelys.

Perkusijos alchemikai

Festivalį spalio 18 dieną sostinės Kongresų rūmuose atidarys perkusijos pažiba iš Kinijos Beibei Wang. Ji su simfoniniu orkestru atliks „Oskaro“ laimėtojo, garsaus savo tautiečio Tan Duno koncertą popieriui ir orkestrui („Paper Concerto“). Per pasirodymą milžiniški popieriaus lakštai ir įvairių mažesnių išmatavimų specialiai pagamintas popierius virs netikėtais garsų bangas skleidžiančiais perkusiniais instrumentais.

Mušamųjų temą festivalyje tęs trys garsūs kolektyvai. Viena geriausių pasaulyje laikoma švedų perkusijos grupė „Kroumata“ spalio 20 d. pristatys teatralizuotą šešių muzikos kūrinių mušamiesiems programą. Joje netikėti muzikos skambesiai jungsis su šokio ir gesto plastika. Anot atlikėjų, tai bus išskirtinis garso teatras, kokio įprastuose perkusininkų koncertuose nepamatysi: garsus jie išgaus, pavyzdžiui, ir pripūstais balionais.

Tarptautinis muzikantų iš Austrijos, Vokietijos, Šveicarijos ir Italijos ansamblis „El Cimarrón“ spalio 21 d. irgi pristatys teatrinę muzikos kūrinių programą. Joje mušamiesiems skirtas Mauricio Kagelio kūrinys „Dressur“ – neeilinio sąmojo kupinas muzikinis veiksmas. Ansamblis atliks ir vieną populiariausių, dažnai pasaulyje skambantį vokiečių kūrėjo Hanso Wernerio Henze scenos kūrinį „El Cimarrón“, kuris ir davė pavadinimą šiam kolektyvui. Kaip teigia H.W.Henze, šios partitūros atlikimas jį sukrėtė ir užbūrė neišsenkama atlikėjų energija ir meniniu veržlumu.

Dar viena festivalio perkusijos žvaigždė – garsieji Hagos mušamieji – į Vilnių atveža kultinio JAV kompozitoriaus Michaelo Gordono ritualinį minimalistinį opusą „Timber“ („Tembras“). Užburiančios ritminės figūros ir medinių simantrų skambesiai spalio 25 d. panardins klausytojus į magišką garso transą. Anot festivalio meno vadovo, šis valandos trukmės kūrinys – tarsi priešingybė kitiems su muzikiniu veiksmu susijusiems koncertams, nes čia viskas bus tarsi sustoję, lyg koks antiveiksmas, hipnotizuojantis kitokia esybe.

Žanrus jungs muzikos teatras

Kasmet „Gaida“ daug dėmesio skiria vienai pasirinktai muzikos asmenybei. Šįkart tai – prieš penkerius metus miręs garsus argentiniečių kilmės kompozitorius Mauricio Kagelis. Festivalyje žiūrovai išgirs 4 skirtingus jo kūrinius. Muzikos satyriku vadinamo M.Kagelio kūriniai sunkiai paklūsta tradicijai – dažniausiai jie apibūdinami kaip muzikinis arba instrumentinis veiksmas. Itin ryškus šio žanro pavyzdys – M.Kagelio muzikinis spektaklis „Repertuaras“, kurį spalio 22 d. pristatys Prancūzijos teatras „Theatre des Bouffes du Nord Paris“. Jame M.Kagelis ironiškai transformavo tradicinių instrumentų skambesį ir garsams išgauti naudojo netikėčiausius daiktus.

„Šis spektaklis – lyg tradicijas paneigianti didelė muzikinė parodija, lyg koks labirintas, kur pradingsta bet kokios įprastos garsų reikšmės“, – teigia spektaklio režisierius Françoise Rivallandas.

Visai kitokį muzikos teatrą atskleidžia projektas „Wanderer, post-scriptum“, skirtas Richardo Wagnerio gimimo 200-osioms metinėms. Prancūzų muzikinio teatro kompanijos „T & M“ režisuotame spektaklyje pagrindinė reikšmė teikiama naratyvui, čia naudojami įvairių garsių poetų tekstai, eilės apie kelionę, grįžimą, ilgesį, poros meilę ir vienatvę, o visą šį poetinį veiksmą įprasmins skirtingų autorių muzika (nuo R.Wagnerio iki „The Doors“).

Festivalio teatrinės programos desertas – naujo muzikinio spektaklio premjera pagal Marcelio Prousto romanų ciklo „Prarasto laiko beieškant“ temas lapkričio 6 dieną. Spektaklio režisierius Oskaras Koršunovas, libreto autorė – naujosios kartos lietuvių rašytoja Gabija Grušaitė, o muzikinį takelį kūrė kompozitorių komanda "CoDA NoVA". Pagrindinės muzikinės spektaklio partijos numatytos žaviems ir labai skirtingiems Lietuvos muzikinės scenos balsams  Asmik Grigorian, Alinai Orlovai ir Viktorui Gerasimovui.

Stebins žmogaus balso galimybės

Bent keli festivalio „Gaida“ koncertai publiką vers klausti, kur ir kokios yra žmogaus balso ribos. Legendinis vyrų vokalinis ansamblis „The Hilliard Ensemble“ iš Didžiosios Britanijos, prieš porą metų pakerėjęs sostinės publiką koncertu su saksofono genijumi Janu Garbareku, vėl pradžiugins savo skaidriais ir preciziškais balsais spalio 24-ąją. Dainininkai atliks senąsias viduramžių giesmes, garsių šiuolaikinių kompozitorių – esto Arvo Pärto, brito Jonathano Wildo, armėno Vache Šarafiano – kūrinius ir intriguojančią naujo Ryčio Mažulio opuso premjerą.

Spalio 26 d. vokalo galimybes festivalyje demonstruos JAV atlikėjas ir multidisciplininis kūrėjas Kenas Ueno, praktikuojantis obertoninį ir gerklinį dainavimą. Jo koncertas balsui ir orkestrui turėtų tapti festivalio baigiamojo koncerto kulminacija.

Abejingų klausytojų nepaliks sefardų giesmes atliekanti Libijoje gimusi, bet Izraelyje, o dabar Italijoje gyvenanti dainininkė ir poetė Miriam Meghnagi. Atliekant jai ir dviem orkestrams sukurtą Anatolijaus Šenderovo opusą „Ya lali“ susipins egzotiškų kraštų muzikinė kultūra.

Publikos įelektrinimas

Festivalyje publiką bandys įelektrinti neeiliniai elektroninės muzikos atlikėjai. Spalio 18 d. pasirodymą surengs Alva Noto. Garsusis vokiečių atlikėjas, kurio tikrasis vardas Carstenas Nicolai, atveža bene didžiausios sėkmės pastaraisiais metais sulaukusį audiovizualinį projektą „univrs (uniscope version)”. Daugelis puikiai prisimena įspūdingą jo pasirodymą šią vasarą su kitu projektu – „Diamond Version“ prieš grupės „Depeche Mode“ koncertą Vingio parke.

O spalio 26 d. į festivalio programą įtraukta pirmą kartą rengiama didžiulė „Elektronaktis“, kurios pagrindinė žvaigždė – kultinė britų elektronikos grupė „Plaid“. Šiame renginyje taip pat pasirodys ir įdomiausi lietuvių elektroninės scenos atlikėjai, kompanijos „Silence Family“ pažibos – Leonas Somovas, Few Nolder, Vidis.

Tarptautinis aktualios muzikos festivalis „Gaida“ vyks Vilniuje spalio 18–26 d. Bilietus platina „Bilietų pasaulis“ www.bilietupasaulis.lt

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.