Fortepijono festivalyje suskambo prisikėlimo varpai

Tragedijos įkvėptas lenkų kompozitoriaus Krzysztofo Pendereckio kūrinys tapo ir dovana maestro jubiliejui, ir tradicinės fortepijono šventės prisikėlimo simboliu. Šeštadienį Nacionalinės filharmonijos publika stovėdama plojo K.Pendereckio Koncertą „Resurrection“ („Prisikėlimas“) atlikusiems pianistei Mūzai Rubackytei ir čiliečio Maximiano Valdeso diriguojamam Lietuvos nacionaliniam simfoniniam orkestrui (LNSO).

III Vilniaus fortepijono muzikos festivalį pradėjo M.Rubackytė ir M.Valdeso diriguojamas Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras.<br>D.Matvejevo nuotr.
III Vilniaus fortepijono muzikos festivalį pradėjo M.Rubackytė ir M.Valdeso diriguojamas Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras.<br>D.Matvejevo nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Asta Andrikonytė

Nov 17, 2013, 8:18 PM, atnaujinta Feb 20, 2018, 7:55 AM

Muzikos gyvenimo įvykis

Tik tokia stipri ir veržli asmenybė, kaip pianistė Mūza Rubackytė, gali pradėti instrumentų karaliui fortepijonui skirtą festivalį sudėtingiausiu šiuolaikiniu opusu, įkvėptu tragiškų Rugsėjo 11-osios įvykių, – tikru iššūkiu plačiajai publikai.

„Resurrection“ autorius K. Pendereckis lapkričio 23-ąją švęs savo 80-ąjį gimtadienį, tad III Vilniaus fortepijono muzikos festivalį pradėjusi lietuviškoji šio kūrinio premjera buvo skirta maestro sukakčiai.

Tai buvo Lietuvos muzikos gyvenimo įvykis. Solistė prisipažino labai ilgai ieškojusi savo repertuarui šiuolaikinio Koncerto, kol išgirdo ją pavergusį K.Pendereckio „Resurrection“ – vienintelę šio produktyvaus menininko kompoziciją fortepijonui.

„Tai neįtikėtina muzika – galėčiau kalbėti apie ją valandų valandas“, – teigė pianistė, pirmą kartą atlikusi šią kompoziciją pernai Puerto Rike su M.Valdeso diriguojamu tenykščiu orkestru.

Per lietuviškąją premjerą artistams pavyko meistriškai perteikti galingą emocinį Koncerto užtaisą, nuotaikų kontrastus ir nenuspėjamus minčių vingius. Agresijos ir protesto protrūkius kūrinyje, rodėsi, spontaniškai keitė meditatyvūs liūdesio, gedulo atoslūgiai, slogią dramą – nuskaidrėjimo momentai.

Aistringai M.Rubackytės atliktas kūrinys, jo finaliniai varpai tarsi simbolizavo ir gyvenimo pergalę, ir solistės rengiamo Fortepijono festivalio prisikėlimą naujam gyvenimui, pasikeitus rėmėjams.

Vakare taip pat skambėjo Roberto Schumanno Ketvirtoji simfonija ir K.Pendereckio „Čakona“, skirta popiežiaus Jono Pauliaus II atminimui.

Svarbi jubiliejaus stotelė

Koncerte laukta ir maestro K.Pendereckio, tačiau tą pačią dieną kompozitoriaus jubiliejaus iškilmės pradėtos ir Lenkijoje. Muzikas laišku padėkojo lietuviams už gražią gimtadienio dovaną.

Mūsų šalyje neatsitiktinai plačiai minimas šio muziko jubiliejus – nuo Vilniaus festivalyje pristatyto jo „Lenkiškojo requiem“ iki prieš savaitę Filharmonijoje Ūlos Ulijonos Žebriūnaitės su LNSO ir dirigentu Israeliu Yinonu atlikto Koncerto altui ir simfoniniam orkestrui, dabar - „Resurrection“.

Dar nuo geležinės uždangos laikų K.Pendereckį sieja draugystė su Lietuvos muzikais. Anuomet jis užsakinėjo kūrinius lietuvių autoriams savo užmiesčio sodyboje Lusvavicuose rengtam kamerinės muzikos festivaliui taip siekdamas populiarinti Vakaruose nežinomų talentingų kaimynų kūrybą.

Po pirmojo vizito į Lietuvą prieš 15 metų maestro čia tapo dažnu svečiu – ne kartą dirigavo savo kūrinius Vilniaus festivalyje, rengė programas su lietuvių kolektyvais užsienio gastrolėms. Vilniuje kompozitorius yra užbaigęs ne vieną savo kūrinį.

Šiemet Lietuva – viena iš daugybės jubiliejų mininčio menininko kūrybos stotelių. Renginiai K.Pendereckio garbei vyksta visame pasaulyje – nuo Venesuelos iki Kinijos ir Korėjos. Pats maestro sukorė daugybę tūkstančių kilomentrų keliaudamas į savo muzikos pristatymus.

„Pasaulį dabar domina patys įvairiausi mano kūriniai – net 7 dešimtmečio muzika“, - sakė K.Pendereckis „Lietuvos rytui“ jubiliejaus išvakarėse.

Negana to, kompozitorius prisipažino dirbantis daugiau nei bet kada. Mat šiemet jo rūpesčiu Lusvavicų kaimelyje duris atvėrė daugiafunkcinis muzikos centras, kur maestro veda meistriškumo kursus. Jis nepakeitė ir įpročio kasdien rašyti muziką.

Gruodžio 14-ąją Niujorko „Carnegie Hall“ vokiečių smuikininkė Anne Sophie Mutter pristatys naujausio K.Pendereckio kūrinio – „La Follia“ smuikui solo – pasaulinę premjerą.

Laukia penki susitikimai

III Vilniaus fortepijono muzikos festivalyje laukia dar penki susitikimai su skirtingų kartų ir šalių pianistėmis. Lapkričio 20 d. 19 val. rečitalį Nacionalinėje filharmonijoje surengs fortepijono filosofe vadinama Čilės pianistė Edith Fisher, 23-ąją, 19 val.– Vokietijoje gyvenanti lietuvių pianistė Guoda Gedvilaitė.

Lapkričio 24-osios popietė bus skirta Tarptautinio Balio Dvariono pianistų ir smuikininkų konkurso laureatams – su LNSO, diriguojamu Dainiaus Pavilionio, muzikuos japonų pianistė Yukine Kuroki, latvių smuikininkas Daniilas Bulajevas ir lietuvių smuikininkė Rūta Mažolytė. Koncertas prasidės 16 val.

Lapkričio 27 d. 19 val. vyks žymios bulgarų pianistės Plamenos Mangovos rečitalis, 30 d. 19 val. su Roberto Šerveniko diriguojamu LNSO koncertuos viena ryškiausių turkų pianisčių Gulsin Onay.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.