J.Cassaveto filmų retrospektyva: pažintis su Holivudo maištininku

Gruodį ryškiausių kino klasikų retrospektyvas rengiantis sostinės „Skalvijos“ kino centras šiemet grąžins į JAV nepriklausomo kino ištakas. Gruodžio 6-15 d. čia bus parodyta amerikiečių Naujosios bangos pradininko Johno Cassaveto (1929-1989) kūryba. Jo atsidavimas kinui ir įsipareigojimas kurti emociškai atvirus filmus už didžiųjų Holivudo studijų ribų įkvėpė ne tik amžininkus, bet ir šiuolaikinius kino kūrėjus. Tarp jo talento gerbėjų – Jimas Jarmuschas, Aki Kaurismäki, Larsas von Trieras, Martinas Scorsese ir daugelis kitų.

J.Cassavetas su žmona aktore G.Rowlands.<br>Nuotr. iš rengėjų archyvo
J.Cassavetas su žmona aktore G.Rowlands.<br>Nuotr. iš rengėjų archyvo
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Nov 26, 2013, 8:04 PM, atnaujinta Feb 20, 2018, 3:29 AM

Scenaristas, aktorius ir režisierius J.Cassavetas gimė Niujorke, išeivių iš Graikijos šeimoje. Karjerą pradėjo kaip teatro aktorius, trumpų kino vaidmenų atlikėjas. Netrukus išgarsėjo sėkminga aktoriaus karjera Holivudo filmuose. Paradoksalu, tačiau ir Lietuvoje J.Cassavetas geriau žinomas kaip aktorius. Romano Polanskio kūrybos gerbėjai jį turėtų prisiminti iš siaubo trilerio „Rozmari kūdikis“ (1968). Čia jis atliko vieną pagrindinių vaidmenų – Rozmari vyro.

J.Cassaveto kūrybinis kelias unikalus tuo, kad vienu metu jis ir bendradarbiavo su Holivudu ir maištavo prieš jo standartus. Tuo metu, kai visi kūrė didžiųjų Holivudo studijų paviljonuose, jis išėjo į Niujorko gatves, filmavo prigrūstuose baruose, namuose, leidosi į eksperimentus su garsu ir montažu. Galiausiai vėl grįžo į Holivudo studijas, tačiau nuolat įsiveldavo į nesibaigiančius konfliktus su prodiuseriais.

Spontaniškas, intymus, bet ir tiesus, netgi šiurkštus J.Cassaveto kinas yra sunkiai apibūdinamas. Vieni jį lygina su prancūzų Naujosios bangos filmais, kiti – su realistiškomis cinéma verité stiliaus juostomis, tačiau ir vieni, ir kiti sutinka, kad šio režisieriaus kinas yra savitas. Jo kino pasakojimai primena lūžius išgyvenančių moterų ir vyrų charakterių studijas, seka kasdienio gyvenimo, o ne tradicinio linijinio naratyvo ritmais.

Retrospektyvos žiūrovams bus siūloma pamatyti šešis J.Cassaveto filmus. Ją pradės debiutinis „Šešėliai“ ("Shadows", 1959), sukurtas 16 mm juostoje. Tai vienas ryškiausių bitnikų epochos liudijimų, primenančių nuolatinę improvizaciją praėjusio amžiaus 6-ojo dešimtmečio Niujorko ritmais ir atmosfera. Juosta išsyk pelnė kritikų įvertinimą Venecijos filmų festivalyje, o M.Scorsese ją gretino su tokiais klasikos šedevrais kaip „Pilietis Keinas“ ("Citizen Kane", rež. O.Welles'as) ir „Uoste“ ("On the Waterfront", rež. E.Kazanas).

Pažintį su J.Cassaveto kūryba tęs „Veidai“ ("Faces", 1968), pasakojimas apie tarpusavio santykiais besibodinčius sutuoktinius, įtaigi drama „Paveikta moteris“ ("The Women Under the Influence", 1974), dėl tematinio panašumo lyginta su Milošo Formano „Skrydžiu virš gegutės lizdo“. Asmeninės J.Cvassaveto kovos su Holivudu metafora tapo drama „Kinų bukmekerio nužudymas“ ("The Killing of a Chinese Bookie", 1976).

Per retrospektyvą bus galima pamatyti ir aktorinius J.Cassaveto darbus. Nepamirštamas jo ir Genos Rowlands aktorinis duetas išliko filmuose „Premjera“ ("Opening Night", 1977) ir „Meilės tėkmės“ ("Love Streams", 1984). Tai buvo viena ryškiausių porų ne tik kino ekrane, bet ir gyvenime.

Filmo „Premjera“ anonsas

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Nauja diena“: kodėl įvyko visuotinis elektros išjungimas Ukrainoje?