S.Dali ūsai vis dar kaitina siurrealizmo gerbėjus

Klaipėdos kultūrų komunikacijų centre (KKKC) veikianti Salvadoro Dali kūrybos paroda "Materialusis siurrealizmas" sulaukė nemenko dėmesio - per daugiau kaip dvi savaites ją apžiūrėjo 3500 žmonių. Tai rekordinis per tokį laiką vieną parodą uostamiestyje aplankiusių žiūrovų skaičius.

E.Šlipaitytės S.Dali parodos plakato versija.<br>G.Pilaičio nuotr.
E.Šlipaitytės S.Dali parodos plakato versija.<br>G.Pilaičio nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Gediminas Pilaitis

Feb 10, 2014, 8:02 PM, atnaujinta Feb 16, 2018, 11:43 AM

Pajūryje eksponuojama apie šimtas įvairaus žanro S.Dali kūrinių iš privačių kolekcijų. Ne vienas žiūrovas įsitikino, jog pašiepdamas pasaulio ydas ir patį save, garsusis ispanas glumina ne vien tiktai siurrealistine tapyba - kūrė ir skulptūras, litografijas, plakatus, iliustravo grožinę literatūrą, fotografavo. Jo kūryba savaip paveikė teatrą, juvelyriką, medalistiką, dizainą, madą, kitokio meno atšakas.

Pirmąją savaitę parodų rūmų fojė nusidriekė lankytojų eilės - žiūrovų srautą tekdavo riboti, kad jie nesigrumdydami galėtų ramiai apžiūrėti ekspoziciją. Pastaruoju metu žiūrovų atplūdis jau šiek tiek atslūgęs, bet savaitgaliais dar tenka reguliuoti eiles. S.Dali kūryba domisi ne vien tik klaipėdiečiai - atvyksta nemažai žmonių iš aplinkinių rajonų.

Parodos rengėjos, Prancūzijoje įsikūrusios meno sklaidos bendrijos "SALR Amiencom" atstovai patikino, kad visi Klaipėdoje eksponuojami S.Dali darbai yra originalūs, jų autentiškumą patvirtino meno ekspertai. Kūrinių savininkai - privatūs kolekcininkai, nepanorę atskleisti savo tapatybės. Pelno jie nesivaiko - bilietas į parodą kainuoja 10 litų.

KKKC salėse galima išvysti S.Dali sukurtas Dante Alighierio poemos "Dieviškoji komedija" iliustracijas, Italijos vyriausybės užsakymu sukurtą tikėjimo temų įkvėptą litografijų ciklą "Dvylika apaštalų" arba "Apskritojo stalo riteriai", Pedro Antoniaus de Alarcono apysakos "Trikampė skrybėlaitė" ir to paties pavadinimo baleto iliustracijas. Grafikos skyriuje - proginiai medaliai, juvelyrika, dekoruotos keraminės ciklų "Žaidimo kortos" ir "Septyni menai" lėkštės.

Pasirodo, S.Dali nesibodėjo piešti ir vyno etikečių, pašto ženklų, irgi rodomų ekspozicijoje, kurią parengė Amjeno mieste įsikūrusi "SALR Amiencom". Bendrijos tikslas - supažindinti meno gerbėjus su pasaulinio garso kūrėjų darbais, saugomais ne prestižiniuose muziejuose, o privačiose kolekcijose. Ši paroda - lyg įvadas į S.Dali meno lobyną žmonėms, anksčiau neturėjusiems galimybės ar progos juo domėtis.

"Kai kurios S.Dali kūrybos erdvės dar iki galo neatskleistos. Šioje parodoje tai gali pajusti visi žiūrovai, net tie, kuriems artimesnė enciklopedinė meno klasika. Visiems - gera proga pasvarstyti, kodėl S.Dali kūryba ir netgi jo makabriški ūsai tapo pasaulio legenda", - kalbėjo KKKC vadovas ir menotyrininkas Ignas Kazakevičius.

Vienu ryškiausių siurrealizmo krypties mene atstovų tituluojamas S.Dali vis dar provokuoja, žadina vaizduotę, verčia žavėtis ir piktintis tuo, ką ir kaip pavaizdavo savo darbuose. O štai reklamos ir dizaino specialistę vilnietę Eglę Šlipaitytę, regis, labiau pribloškia ne S.Dali kūryba, o parodos plakatas su šelmiškai užraitytais dailininko ūsais.

"Jį pamačiusi net pašiurpau. Gelsvos spalvos plakatas su dailininko atvaizdu - blankus ir liūdnas. Tokį išvydęs ir pats S.Dali turbūt susigraudintų, nubrauktų gailią ašarėlę. Rengėjai galėjo parengti įdomesnę, ekspozicijos lygį ir S.Dali kūrybos dvasią atitinkančią vizitinę kortelę - parodos plakatą", - įsitikinusi E.Šlipaitytė.

Ne itin išvaizdus plakatas E.Šlipaitytę įkvėpė kūrybai. Su reklamos ir dizaino srityje dirbančiomis savo draugėmis Aiste Jure, Migle Rudaityte ir fotografe Saida Končiūte ji užsimojo sukurti savąją S.Dali parodos plakato versiją. Merginoms kilo mintis surengti fotosesiją siurrealistinių dailininko ūsų tema. Įdomiausios idėjos panaudotos plakate, kurį autorės norėjo padovanoti S.Dali parodos rengėjams.

Naujo plakato idėjos autorė E.Šlipaitytė, tapusi fotosesijos modeliu, persikūnijo į S.Dali. Merginos veidą papuošę ilgi ūsai išties atrodo įspūdingiau nei KKKC rūmų fasadą puošiančiame parodos plakate. Kai merginos savo darbą išplatino internetu, juo žavėjosi ne vien jų bičiuliai. Kūrėjos sulaukė nemažai prašymų tiražuoti plakatą.

"Plakate aš pavaizduota su S.Dali stiliaus ūsais, kai kam jie primena vanilės lazdeles. Iš tikrųjų tie ūsai suklijuoti iš nukirptų mano plaukų. Plakate galima įžvelgti ir daugiau efektų, naudojamų kuriant šiuolaikiškos reklamos ir dizaino projektus", - kalbėjo E.Šlipaitytė.

Tačiau KKKC darbuotojai, net ir įžvelgę, kad merginų spontaniškai sukurto plakato vizija yra patrauklesnė, geriau atspindi ir parodos tematiką, ir S.Dali kūrybos dvasią, negalėjo priimti tokios dovanos: "Iš anksto pasirašėme sutartį su "SALR Amiencom", negalime jos pažeisti - teko naudotis jų sugalvota vizija", - apgailestavo I.Kazakevičius.

Ką pasakytų maestro S.Dali, išvydęs merginų darbą, galime tik spėlioti. Norintys galės jį įsigyti - plakatas bus išspausdintas nedideliu tiražu. Gal jis sudomins ir "SALR Amiencom" atstovą Vasilį Kesaurį, per parodos atidarymą pareiškusį, kad S.Dali paroda Lietuvoje - tik pirmoji kregždė. Pasak jo, bus surengtos ir kitų garsių menininkų parodos.

"Tarp jų - Rene Magritas, Andre Derainas, Raoulis Dufy, Jeanas Carzou, Leonora Fini. Pristatydami juos platesnei publikai prieinama kaina neapsiribojame vien didmiesčiais. Praėjusią vasarą S.Dali parodą eksponavome Liepojoje - ją aplankė 15 tūkst. žiūrovų. Jeigu panašias kilnojamąsias parodas rengtų nacionaliniai muziejai ir galerijos, prireiktų didžiulių lėšų", - kalbėjo "SALR Amiencom" atstovas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.